Açıköğretim Ders Notları

Cumhuriyet Dönemi Türk Nesri Dersi 7. Ünite Sorularla Öğrenelim

Açıköğretim ders notları öğrenciler tarafından ders çalışma esnasında hazırlanmakta olup diğer ders çalışacak öğrenciler için paylaşılmaktadır. Sizlerde hazırladığınız ders notlarını paylaşmak istiyorsanız bizlere iletebilirsiniz.

Açıköğretim derslerinden Cumhuriyet Dönemi Türk Nesri Dersi 7. Ünite Sorularla Öğrenelim için hazırlanan  ders çalışma dokümanına (ders özeti / sorularla öğrenelim) aşağıdan erişebilirsiniz. AÖF Ders Notları ile sınavlara çok daha etkili bir şekilde çalışabilirsiniz. Sınavlarınızda başarılar dileriz.

Mektup/Söylev

1. Soru

Mektup sözcüğünün kelime anlamı nedir?

Cevap

Kelime olarak Arapçada “yazılı nesne, yazılmış şey” anlamına gelmektedir.


2. Soru

Bir iletişim aracı olarak mektubu tanımlayınız.

Cevap

Mektup; bir haberi, dileği, duyguyu birine iletmek için kullanılan; konu sınırlaması olmadan bütün hayatı içine alabilen; yazanın iç dünyasını, dünyaya ve hayata bakışını yansıtan bir yazı türü ve iletişim aracıdır.


3. Soru

Mektup türünün ilk örnekleri nerede görülmektedir?

Cevap

Bu türün elde bulunan en eski örnekleri Mısır firavunlarının yazdığı diplomatik mektuplar (MÖ XV.-XIV. yüzyıllar) ile Hitit krallarının Boğazköy arşivinde bulunan mektuplardır.


4. Soru

Mektup türünün konusu nedir/nelerdir?

Cevap

Konu alanları sınırsızdır. Yaşamın ve yaşanılanların değişik yönleri (gözlemler, duygular, dedikodular, haberler, düşünceler, yorumlar, kaygılar, korkular, özlemler, istekler vb.) mektupların konusu olabilir.


5. Soru

Mektupların temel anlatım özellikleri nelerdir?

Cevap

Temel özelliklerinin doğallık, yalınlık ve içtenlik oldukları söylenebilir.


6. Soru

Mektup çeşitleri hangileridir?

Cevap

Özel mektuplar, iş mektupları, felsefi ve edebi mektuplar.


7. Soru

Mektubun tarihsel gelişimi hakkında bilgi veriniz.

Cevap

Mektubun geçmişinin İlk Çağ’a kadar uzandığı bilinmektedir. Eski Mısır’da kil tabletler ve papirüslere yazılmış mektupların bir bölümü bulunmuştur. Mısır’da bulunan mektuplardan Firavun Amenofis III ve Amenofis IV’ün (MÖ 1408-1354) Filistin, Suriye ve Babil prensleriyle yaptıkları yazışmalar, MÖ IV ve III. bin yıllarda Doğu’nun siyasal koşullarıyla ilgili bilgiler vermesi bakımından önemlidir.


8. Soru

İslamiyetten önce Arap edebiyatında mektup türüne ne ad verilirdi?

Cevap

İslamiyet’ten önce Arap edebiyatında bir tür olarak mektup vardı. “Mükatebe” ve “Mürasele” denilen bu tür, İslamiyet’in ilk yıllarında da kullanılmıştır.


9. Soru

Rütbe olarak astın üste yazdığı mektuplara ne ad verilir?

Cevap

“Arıza”, “şukka”.


10. Soru

Sevgi belirten mektuplara ne ad verilir?

Cevap

“Muhabbetname”, “meveddetnâme”, “uhuvvetnâme.


11. Soru

Divan Edebiyatı Dönemi’nde mektup türüne ne ad verilmiştir?

Cevap

Divan Edebiyatı Dönemi’nde mektup türü, “inşa” adı verilen düzyazının bir çeşidi olarak değerlendirilmiştir.


12. Soru

Divan Edebiyatı Dönemi’nde mektup yazan kişilere ne ad verilirdi?

Cevap

Bu dönemde, düzyazı veya mektup yazanlar, “münşi”, devletin ve sarayın resmî yazıcılığını yapanlar da “nişancı” adıyla anılmışlardır.


13. Soru

Divan Edebiyatı dönemindeki mektup türünün önemli bir örneğini belirtiniz.

Cevap

Fuzuli’nin Şikâyetname adlı eseri bu türde yazılmış önemli eserler arasında yer alır.


14. Soru

Tanzimat Dönemindeki mektup türüne önemli örneklerden birini belirtiniz.

Cevap

Şinasi’nin Paris’ten annesine yazdığı mektup, türün bu dönemdeki önemli örnekleri arasında yer almaktadır.


15. Soru

Tanzimattan sonra mektupları yayınlanan yazar ve şairlere örnek veriniz.

Cevap

Namık Kemal (Namık Kemal’in Hususi Mektupları, 3 cilt), Abdülhak Hamit Tarhan (Mektuplar, 2 cilt), Ahmet Mithat-Muallim Naci (Muhaberat ve Muhaverat), Ziya Gökalp (Limni ve Malta Mektupları), Cahit Sıtkı Tarancı (Ziya’ya Mektuplar), Ahmet Hamdi Tanpınar (Mektuplar) bu sanatçılar arasında yer almaktadır.


16. Soru

Söylev nedir?

Cevap

Bir kişinin topluluk karşısında bir düşünce ve inancı savunmak ve onu topluluğa aşılamak amacıyla yaptığı etkili konuşmaya söylev (nutuk) denir. Türk Dil Kurumu Büyük Türkçe Sözlük’te etkili söz söyleme sanatı olarak geçmektedir.


17. Soru

Söylev sanatına ve icraacısına ne ad verilir?

Cevap

Söylev sanatına “hitabet”, söyleyene de “hatip” denir.


18. Soru

Söylevi sıradan konuşmalardan ayıran özellikler nelerdir?

Cevap

Söylevler çok çeşitli konularda verilebilir. Ortak özellik, bir topluluk karşısında söylenmek için hazırlanmış ve söylenmiş olmasıdır. Söylevlerde öncelikle konu ve amaç belirlenir; hitap edilecek toplumun kültür, bilgi ve görgü seviyesi göz önüne alınır. Konuya uygun malzemeler, inandırıcı kanıtlar toplandıktan sonra konuyla ilgili incelemeler ve gözlemlere geçilir.


19. Soru

Söylevlerin üslubu ve anlatım özellikleri nasıldır?

Cevap

Söylevlerde cümleler genellikle kısadır. Devrik cümleler tercih edilir. Sözcükler, cümleler çarpıcı, açık ve anlaşılırdır. Daha çok haber kipi veya mastar hâlindeki fiiller kullanılır. Basmakalıp sözler ve deyimlerden kaçınılır.


20. Soru

Söylev ile roman ve öykü türleri arasında nasıl bir benzerlik kurulabilir?

Cevap

Adnan Binyazar’a göre söylev öykü ve roman türünün özelliklerini taşır. Söylev, yoktan var olan bir ulusun, kendi öncüsü ağzından anlatılmış bir öyküdür. Tarihle, siyasayla, sanatla çakışan bir öykü. Atatürk, Türk toplumunun tarih karşısında verdiği “var olma-yok olma” sınavının öyküsünü, romanını yazmıştır. Atatürk’ün Söylev’inde özellikle siyasal sorumluluk, yoğun ve etkili söz söyleme, öyküleme geniş yer tutar. Bu yönüyle söylev bir romandır, bir hesaplaşmadır, bir özdeyişler kitabıdır.


1. Soru

Mektup sözcüğünün kelime anlamı nedir?

Cevap

Kelime olarak Arapçada “yazılı nesne, yazılmış şey” anlamına gelmektedir.

2. Soru

Bir iletişim aracı olarak mektubu tanımlayınız.

Cevap

Mektup; bir haberi, dileği, duyguyu birine iletmek için kullanılan; konu sınırlaması olmadan bütün hayatı içine alabilen; yazanın iç dünyasını, dünyaya ve hayata bakışını yansıtan bir yazı türü ve iletişim aracıdır.

3. Soru

Mektup türünün ilk örnekleri nerede görülmektedir?

Cevap

Bu türün elde bulunan en eski örnekleri Mısır firavunlarının yazdığı diplomatik mektuplar (MÖ XV.-XIV. yüzyıllar) ile Hitit krallarının Boğazköy arşivinde bulunan mektuplardır.

4. Soru

Mektup türünün konusu nedir/nelerdir?

Cevap

Konu alanları sınırsızdır. Yaşamın ve yaşanılanların değişik yönleri (gözlemler, duygular, dedikodular, haberler, düşünceler, yorumlar, kaygılar, korkular, özlemler, istekler vb.) mektupların konusu olabilir.

5. Soru

Mektupların temel anlatım özellikleri nelerdir?

Cevap

Temel özelliklerinin doğallık, yalınlık ve içtenlik oldukları söylenebilir.

6. Soru

Mektup çeşitleri hangileridir?

Cevap

Özel mektuplar, iş mektupları, felsefi ve edebi mektuplar.

7. Soru

Mektubun tarihsel gelişimi hakkında bilgi veriniz.

Cevap

Mektubun geçmişinin İlk Çağ’a kadar uzandığı bilinmektedir. Eski Mısır’da kil tabletler ve papirüslere yazılmış mektupların bir bölümü bulunmuştur. Mısır’da bulunan mektuplardan Firavun Amenofis III ve Amenofis IV’ün (MÖ 1408-1354) Filistin, Suriye ve Babil prensleriyle yaptıkları yazışmalar, MÖ IV ve III. bin yıllarda Doğu’nun siyasal koşullarıyla ilgili bilgiler vermesi bakımından önemlidir.

8. Soru

İslamiyetten önce Arap edebiyatında mektup türüne ne ad verilirdi?

Cevap

İslamiyet’ten önce Arap edebiyatında bir tür olarak mektup vardı. “Mükatebe” ve “Mürasele” denilen bu tür, İslamiyet’in ilk yıllarında da kullanılmıştır.

9. Soru

Rütbe olarak astın üste yazdığı mektuplara ne ad verilir?

Cevap

“Arıza”, “şukka”.

10. Soru

Sevgi belirten mektuplara ne ad verilir?

Cevap

“Muhabbetname”, “meveddetnâme”, “uhuvvetnâme.

11. Soru

Divan Edebiyatı Dönemi’nde mektup türüne ne ad verilmiştir?

Cevap

Divan Edebiyatı Dönemi’nde mektup türü, “inşa” adı verilen düzyazının bir çeşidi olarak değerlendirilmiştir.

12. Soru

Divan Edebiyatı Dönemi’nde mektup yazan kişilere ne ad verilirdi?

Cevap

Bu dönemde, düzyazı veya mektup yazanlar, “münşi”, devletin ve sarayın resmî yazıcılığını yapanlar da “nişancı” adıyla anılmışlardır.

13. Soru

Divan Edebiyatı dönemindeki mektup türünün önemli bir örneğini belirtiniz.

Cevap

Fuzuli’nin Şikâyetname adlı eseri bu türde yazılmış önemli eserler arasında yer alır.

14. Soru

Tanzimat Dönemindeki mektup türüne önemli örneklerden birini belirtiniz.

Cevap

Şinasi’nin Paris’ten annesine yazdığı mektup, türün bu dönemdeki önemli örnekleri arasında yer almaktadır.

15. Soru

Tanzimattan sonra mektupları yayınlanan yazar ve şairlere örnek veriniz.

Cevap

Namık Kemal (Namık Kemal’in Hususi Mektupları, 3 cilt), Abdülhak Hamit Tarhan (Mektuplar, 2 cilt), Ahmet Mithat-Muallim Naci (Muhaberat ve Muhaverat), Ziya Gökalp (Limni ve Malta Mektupları), Cahit Sıtkı Tarancı (Ziya’ya Mektuplar), Ahmet Hamdi Tanpınar (Mektuplar) bu sanatçılar arasında yer almaktadır.

16. Soru

Söylev nedir?

Cevap

Bir kişinin topluluk karşısında bir düşünce ve inancı savunmak ve onu topluluğa aşılamak amacıyla yaptığı etkili konuşmaya söylev (nutuk) denir. Türk Dil Kurumu Büyük Türkçe Sözlük’te etkili söz söyleme sanatı olarak geçmektedir.

17. Soru

Söylev sanatına ve icraacısına ne ad verilir?

Cevap

Söylev sanatına “hitabet”, söyleyene de “hatip” denir.

18. Soru

Söylevi sıradan konuşmalardan ayıran özellikler nelerdir?

Cevap

Söylevler çok çeşitli konularda verilebilir. Ortak özellik, bir topluluk karşısında söylenmek için hazırlanmış ve söylenmiş olmasıdır. Söylevlerde öncelikle konu ve amaç belirlenir; hitap edilecek toplumun kültür, bilgi ve görgü seviyesi göz önüne alınır. Konuya uygun malzemeler, inandırıcı kanıtlar toplandıktan sonra konuyla ilgili incelemeler ve gözlemlere geçilir.

19. Soru

Söylevlerin üslubu ve anlatım özellikleri nasıldır?

Cevap

Söylevlerde cümleler genellikle kısadır. Devrik cümleler tercih edilir. Sözcükler, cümleler çarpıcı, açık ve anlaşılırdır. Daha çok haber kipi veya mastar hâlindeki fiiller kullanılır. Basmakalıp sözler ve deyimlerden kaçınılır.

20. Soru

Söylev ile roman ve öykü türleri arasında nasıl bir benzerlik kurulabilir?

Cevap

Adnan Binyazar’a göre söylev öykü ve roman türünün özelliklerini taşır. Söylev, yoktan var olan bir ulusun, kendi öncüsü ağzından anlatılmış bir öyküdür. Tarihle, siyasayla, sanatla çakışan bir öykü. Atatürk, Türk toplumunun tarih karşısında verdiği “var olma-yok olma” sınavının öyküsünü, romanını yazmıştır. Atatürk’ün Söylev’inde özellikle siyasal sorumluluk, yoğun ve etkili söz söyleme, öyküleme geniş yer tutar. Bu yönüyle söylev bir romandır, bir hesaplaşmadır, bir özdeyişler kitabıdır.

İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.