Açıköğretim Ders Notları

E-İş Süreçleri Dersi 2. Ünite Özet

Açıköğretim ders notları öğrenciler tarafından ders çalışma esnasında hazırlanmakta olup diğer ders çalışacak öğrenciler için paylaşılmaktadır. Sizlerde hazırladığınız ders notlarını paylaşmak istiyorsanız bizlere iletebilirsiniz.

Açıköğretim derslerinden E-İş Süreçleri Dersi 2. Ünite Özet için hazırlanan  ders çalışma dokümanına (ders özeti / sorularla öğrenelim) aşağıdan erişebilirsiniz. AÖF Ders Notları ile sınavlara çok daha etkili bir şekilde çalışabilirsiniz. Sınavlarınızda başarılar dileriz.

E-İletişim

Giris¸

En basit s¸ekilde iletis¸imin elektronik ortamda bilis¸im teknolojileri arac¸ları aracılıgˆıyla yapılması olarak tanımlanan e-iletis¸im gerek bireyler gerekse is¸letmeler ac¸ısından birc¸ok avantajı da beraberinde getirmis¸tir. Sosyal medya arac¸ları aracılıgˆıyla; bireyler birbirleriyle anında iletis¸im kurabilmekte, her tu¨rlu¨ bilgiye ulas¸abilmekte, bilgiyi bas¸kalarıyla paylas¸abilmekte ve bir anlamda bu s¸ekilde sosyalles¸erek toplumun bir u¨yesi haline gelmektedir. Bilis¸im teknolojilerinin ve sosyal medyanın yogˆun bir s¸ekilde kullanılmaya bas¸laması bu teknolojileri kullanma aracılıgˆıyla bazı etik dıs¸ı ve yasal olmayan bazı davranıs¸larda bulunma gibi sorunları da beraberinde getirmis¸tir.

E- I· leti s¸ im Kavramı

I·letis¸im en basit s¸ekilde; bireylerarası kars¸ılıklı duygu, du¨s¸u¨nce bilgi alıs¸veris¸i olarak tanımlanmaktadır. I·letis¸imin elektronik arac¸lar aracılıgˆıyla sagˆlanmaya bas¸laması e- iletis¸im (elektronik iletis¸im) adı altında yeni bir iletis¸im tu¨ru¨nu¨n ortaya c¸ıkmasına neden olmus¸tur. E-iletis¸im, elektronik medya aracılıgˆıyla kurulan iletis¸imdir. Pionerr’in elektronik medya olarak ortaya c¸ıktıgˆı tarih 1800’lerin bas¸larıdır, fakat elektronik iletis¸imin gelis¸tigˆi yıllar, yirminci yu¨zyıl olmus¸tur. E-iletis¸im; elektronik posta (e mail), bilgisayar agˆları, faks makineleri, bilgisayar ve video go¨ru¨s¸melerini kapsamaktadır. Gelis¸mis¸ e-iletis¸imin bazı avantajları; Yu¨ksek hızla mesaj iletme ve alma; Bir mesajın tam ve dizayn edildigˆi bic¸imde iletilebilmesi; Farklı ve dagˆınık yerlerdeki mesajın, insanlara aynı anda ve bic¸imde go¨nderilebilmesi; I·nteraktifetk iletis¸im ve c¸abuk geri bildirim olanagˆı s¸eklinde sıralanabilir.

E-posta iletis¸im sistemiyle hareketli, sesli ve go¨ru¨ntu¨lu¨ iletilerin go¨nderilebilmesi, bu yo¨ntemi daha da c¸ekici hale getirmektedir. 1970’den beri su¨rmekte olan elektronik iletis¸im u¨zerine yapılan ampirik c¸alıs¸malar aras¸tırmacıları bir teori gelis¸tirmeye yo¨neltecek seviyeye ulas¸mıs¸tır. Bu kanıtları ve verileri o¨zetlemeye yarayacak teoriler; e- iletis¸ime do¨nu¨k davranıs¸larda etkisi olan bazı fakto¨rlere odaklanmaktadırlar. Bu fakto¨rler; iletis¸im aracı (so¨zel olmayan mevcut ipuc¸ları gibi), ortak c¸alıs¸maya dayalı go¨revler (belirsizlik ve karmas¸ıklık du¨zeyi gibi), toplumsal c¸evre (belli bir e-iletis¸im aracını kullanma veya kullanmama yo¨nu¨nde akran baskısı gibi) ve o¨gˆrenilen enformasyon is¸leme s¸emaları (belli bir e-iletis¸im aygıtının kullanımıyla bagˆlantılı beceri du¨zeyi gibi) s¸eklinde sıralanmaktadır.

E-iletis¸im, iletis¸imin elektromanyetik yasasına dayandıgˆı ve iki veya daha fazla taraf arasında veri ve bilgi degˆis¸imini sagˆlayan bir iletis¸im bic¸imidir. E-iletis¸im tu¨rleri pek c¸ok bic¸imde kendini go¨stermektedir. Olası e-iletis¸im tu¨rlerini “ donanımlar (aparatlar) ” ve “ uygulamalar ” olmak u¨zere iki kategoriye ayırmak mu¨mku¨ndu¨r. E-iletis¸im tu¨rlerinin iki kategoriye bo¨lu¨nmesi bu tu¨rlerin iki farklı yo¨nu¨yle alakalıdır: bir yanda elektronik iletis¸imle dogˆrudan kars¸ı kars¸ıya kalınan donanımlar (c¸agˆrı cihazı, faks, arac¸ telefonu, kis¸isel digital yardımcı, radyo, akıllı telefon, telgraf, telefon, TV, go¨ru¨ntu¨lu¨ telefon, internet u¨zerinden sesli iletis¸im gibi), o¨te yanda ise belli elektronik aparatlar yoluyla iletis¸ime katılmaya izin veren uygulamalar (takvim, yorumlama hizmeti, e-kitap, e-mail, forum, anlık ileti, internet fax, haber bu¨lteni, podcast, sosyal is¸aretleme sosyal medya hizmeti, kesintisiz go¨ru¨ntu¨lu¨/sesli internet yayını, sesli-go¨ru¨ntu¨lu¨ sohbet, web konferans, web yayını, web semineri, web site, elektronik tahta gibi) bulunmaktadır.

E-I·letis¸im ile I·lgili Temel Kavramlar

I·lgili literatu¨re bakıldıgˆında e-iletis¸im ic¸erisinde; internet, intranet ve extranet temel kavramlarının yer aldıgˆı go¨ru¨lmektedir.

I·nternet : E-iletis¸im dendigˆinde ilk akla gelen internet, gu¨nu¨mu¨zu¨n is¸ du¨nyasında bu¨yu¨klu¨gˆu¨, tu¨ru¨, yer aldıgˆı sekto¨r vb. ne olursa olsun hemen her is¸letmenin neredeyse tu¨m is¸lemlerinde yogˆun bir s¸ekilde kullandıgˆı bir bilgisayar agˆıdır. Bazen sadece “net” olarak da anılan internet, du¨nya c¸apında bir bilgisayar agˆı (ic¸indeki izinleri varsa her bir bilgisayardaki kullanıcının digˆer bir bilgisayardan bilgi alabilecegˆi ve bazen de digˆer bilgisayarlardaki kullanıcılarla dogˆrudan konus¸abilecekleri) sistemidir. Advanced 1969’da Amerikan hu¨ku¨metinin I·leri Aras¸tırma Projeleri Ajansı (ARPA) tarafından tasarlanan ve ilk olarak ARPA-NET olarak tanınmıs¸ olan interneti teknik olarak ayıran s¸ey ise, bir TCP/IP (Transmission Control Protocol/I·nternet Protokolu¨) denen protokoller setinden olus¸an kullanımıdır.

I·nternet, I·ngilizce “Interconnected Networks”, “aralarında bagˆlantılı agˆlar”ın kısaltmasıdır. I·nternetin en belirgin o¨zelligˆi, bireylerin ve kurumların zaman ve mekan sınırlaması olmadan bilgisayar agˆları ile birbirine bagˆlanarak iletis¸imde bulunmasıdır. Askeri amac¸lar ic¸in gelis¸tirilen, ilk bas¸ta akademik amac¸larla kullanılan ve daha sonra genel kullanıma ac¸ılan internetin kullanıldıgˆı is¸ yas¸amına da bazı avantajlar sagˆladıgˆı du¨s¸u¨nu¨lmektedir:

  • Mevcut is¸ imkanları bu¨yu¨mektedir.
  • Hali hazırda piyasada olan u¨ru¨nler daha kolay satılmakta ve reklam, u¨ru¨n tanıtımı, satıs¸ o¨ncesi ve sonrası destek vb. c¸alıs¸malar tamamen elektronik ortamda daha etkin bir s¸ekilde yu¨ru¨tu¨lebilmektedir.
  • Otomatik bilgi dagˆıtım sistemi kullanma yoluyla mu¨s¸terilere ve daha genis¸ kitlelere ulas¸mak kolaylas¸maktadır.
  • Global olarak is¸ du¨nyası ile olan etkiles¸im ve iletis¸im artmaktadır.
  • I·s¸e yo¨nelik verimlilik analizleri ve planlamalar daha kolay ve daha dogˆru bir s¸ekilde yapılmaktadır.
  • Uluslararası pazarlara daha kolay bir s¸ekilde girmek mu¨mku¨n olmaktadır.

I·nternetin hem c¸oklu ortam uygulamaları ac¸ısından uygun bir platforma do¨nu¨s¸mesi, hem de ticari kullanıma hazır hale gelmesi, 1990’ların bas¸ında World Wide Web’in (www) ortaya c¸ıkıs¸ı ile gerc¸ekles¸mis¸tir.

I·ntranet : Kapsam olarak internetten daha kısıtlı olmakla birlikte intranetin de aynı internet gibi bireylerin birbiriyle iletis¸im kurmasını sagˆlayan web tabanlı bir agˆ oldugˆu go¨ru¨lmektedir. I·ntranet, is¸letme c¸alıs¸anlarını ve bo¨lu¨mlerini internet yazılım ve standartlarını kullanarak birbirine bagˆlamaya yarayan o¨zel bir bilgisayar agˆıdır. I·ntranet, en o¨zet s¸ekilde, internet teknolojisinin kurum ic¸inde kullanılmasıdır. O¨rgu¨tlerde temel olarak evrak, bilgi ve belge yo¨netimi amacıyla kullanılan intranet; I·letis¸im, Uygulama ve I·s¸birligˆ i amac¸lı olmak u¨zere farklı amac¸ları gerc¸ekles¸tirmek ic¸in de kullanılmaktadır. I·ntranet aracılıgˆıyla, o¨rgu¨tu¨n ic¸inde ve dıs¸ında hızlı ve gu¨venilir iletis¸im, c¸alıs¸anlar arasında etkin ve anlamlı bir is¸birligˆi, c¸es¸itli is¸letme ic¸i su¨rec¸lerde ise maliyet ve zaman tasarrufları sagˆlamak mu¨mku¨n olmaktadır. Bunun yanında intranet uygulamaları; kullanım kolaylıgˆı, is¸letme faaliyetlerinde etkinlik, bilgi kullanıcılarının denetimi, sec¸im o¨zgu¨rlu¨gˆu¨ ve multimedya (hareketli resimler, mu¨zikler, ses ve ıs¸ık uygulamalarını birles¸tiren medya) uygulamalar gibi birtakım avantajları nedeni ile de nedenlerle tercih edilmektedir.

Extranet : Extranet en basit s¸ekilde o¨rgu¨tlerin birbiriyle iletis¸im kurmada kullandıkları bir network sistemi digˆer deyis¸le bir tu¨r bilgi agˆıdır. I·ntranet’e go¨re biraz daha genis¸letilmis¸ olan bir agˆ olan extranet; bir is¸letmeyi, kendi tedarikc¸ileri, mu¨s¸terileri ya da ortak hedefleri paylas¸tıgˆı digˆer is¸letmelere bagˆlayan; bunu yaparken de internet teknolojisini kullanan ve is¸birligˆine ac¸ık bir agˆ olarak tanımlanmaktadır. Extranet sadece kullanım izni olan digˆer bir deyis¸le bilgisayarlar aracılıgˆıyla is¸letme dıs¸ında yer alan ancak is¸letme ile ilis¸kisi olan tedarikc¸iler, mu¨s¸teriler vb. ile iletis¸im kurmasını sagˆlayan bir agˆdır.

E-I·letis¸im ve Sosyal Medya

E-iletis¸imin s¸u¨phesiz en c¸ok ilgi c¸eken kısmı internet teknolojisi ve sosyal etkiles¸im olarak ifade edilen sosyal medyadır. Sosyal medya son yıllarda hemen her alanda bireyleri ve kurumları bazen olumlu yo¨nde bazen de olumsuz yo¨nde etkileyen bir gu¨c¸ haline gelmis¸tir. Sosyal medya bilgisayarların icadının en etkili, en yaygın ve en popu¨ler yo¨nu¨nu¨ olus¸turmaktadır.

Sosyal Medyanın Tanımı ve O¨zellikleri : Yapılan c¸es¸itli tanımlardan c¸ıkarılabilecek sonuca go¨re sosyal medya; katılımcılarının online ortamlarda kendilerini ifade ettikleri, birbirleri ile iletis¸ime gec¸tikleri, gruplara katıldıkları ve bu ortamlara fikir, yorum ve yayınlarıyla katkıda bulundukları sosyal ic¸erikli web siteleridir. Sosyal medyanın en genel tanımıyla ise; katılımcıların kendilerini ifade etme fırsatı buldugˆu, bilgilerini paylas¸tıgˆı ve bas¸kaları ile iletis¸ime gec¸erek sosyalles¸tigˆi bir platform oldugˆu go¨ru¨lmektedir. En yu¨ksek derecede paylas¸ımın gerc¸ekles¸tigˆi, online medyanın yeni bir tu¨ru¨ olarak fırsatlar sundugˆu en yeni fikirlerden biri olan sosyal medya; Katılımcılar, Ac¸ıklık, Konus¸ma, Toplum ve Bagˆlantılılı k o¨zelliklerini ic¸ermektedir.

S osyal medyayı geleneksel medyadan farklı kılan o¨zelliklerden bazıları; Eris¸im, Eris¸ilebilirlik, Kullanılırlık, Yenilik ve Kalıcılık bas¸lıkları altında toplanabilir.

Sosyal medya toplumun her kesiminin davranıs¸larını, tutumlarını, duygu ve du¨s¸u¨ncelerini etkileme gu¨cu¨ne sahiptir. Bu yo¨nu¨ bazı durumlarda avantaja bazı durumlarda ise dezavantaja do¨nu¨s¸ebilmektedir. Sosyal medyanın bazı avantajları s¸o¨yle sıralanabilir: Sosyal medya hızlı ve gu¨nceldir. Geleneksel medyada milyon dolarları bulan yatırım bedelleri sosyal medyada yerini ku¨c¸u¨k rakamlara bırakmaktadır. Sosyal medya gu¨venilirdir. Sosyal medya iki yo¨nlu¨ iletis¸im fırsatı sunmaktadır. Bireyler, sosyal medya yoluyla ilgilerini c¸eken du¨s¸u¨nce, go¨ru¨ntu¨ ve ses dosyalarını digˆer kullanıcılarla paylas¸maktadırlar. Sosyal medya internet kullanıcılarını sadece enformasyon tu¨keten kis¸iler olmaktan c¸ıkarıp, aynı anda enformasyon u¨reten ve tu¨keten kis¸iler olarak degˆis¸tirmektedir. Sosyal medya internet kullanıcılarına istedikleri ic¸erikleri sec¸me imka^nı sagˆlamaktadır. Sosyal medya u¨nlu¨ kis¸ilerin, siyasetc¸ilerin ve c¸es¸itli is¸letmelerin, istedikleri kis¸i ve gruplarla ilis¸ki kurmalarına fırsat sunmakta ve bo¨ylece onların her tu¨rlu¨ soru ve eles¸tirisine gerektigˆinde c¸ok hızlı bir s¸ekilde cevap verme imka^nı sunmaktadır.

Sosyal medyanın bazı dezavantajları da s¸o¨yle sıralanabilir:

Sosyal medya, c¸ok hızlı yayılım fırsatı sundugˆu ic¸in, olumsuz haberler veya olaylar da c¸ok hızlı bir s¸ekilde yayılabilmektedir. Sosyal medyada faaliyet yu¨ru¨tmek yogˆun c¸alıs¸malar gerektirdigˆi ic¸in, bu c¸alıs¸malarda c¸ıkan bir aksaklık ko¨tu¨ sonuc¸lara neden olabilmektedir. Sosyal medya yoluyla binlerce kis¸i tarafından c¸es¸itli konularda farklı ic¸erikler u¨retilmektedir. Bu ic¸eriklerle ilgili iyi ve uygun filtreler olmadıgˆında, bir konuda bilgi sahibi olmak isteyenler internette as¸ırı bilgiyle kars¸ılas¸makta ve hangi kaynaktan yararlanacakları konusunda sorunlar yas¸amaktadırlar. I·nternet bagˆlantısı, bilgisayar veya gelis¸mis¸ cep telefonlarının bulundugˆu her ortamda sosyal medya faaliyetlerinin yu¨ru¨tu¨lmesinin mu¨mku¨n olması, as¸ırı c¸alıs¸ma odaklı olan kis¸ilerin is¸ ve yas¸am dengesinin bozulmasına yol ac¸abilmektedir.

Sosyal Medyanın Tarihsel Gelis¸imi : I·ngiliz bir bilgisayar bilimci olan Tim Berners-Lee, 1989’da “World Wide Web” (www) bas¸ka bir deyis¸le “web”i bularak yu¨zyılın icadını gerc¸ekles¸tirmis¸tir. Web; hipermetin doku¨manların birbirine internet aracılıgˆıyla bagˆlandıgˆı bir sistemdir. Sosyal medyanın olus¸umunda temel olan web du¨nyasını u¨c¸ do¨neme ayırmak mu¨mku¨ndu¨r:

  • 1989 yılından bas¸layarak 2005 yılına kadar uzanan ilk do¨nem “Web 1.0” olarak adlandırılmaktadır. Bu do¨nemin mucidi Tim Berners-Lee’dir.
  • Web 1.0 teknolojisi kullanıcıların beklentilerine cevap veremez hale geldigˆinde genis¸letilerek Web 2.0 teknolojisi (sosyal web ya da dinamik web olarak da adlandırılan) ortaya c¸ıkmıs¸ ve bu teknoloji internet kullanıcıları ic¸in adeta bir do¨nu¨m noktası olmus¸tur. 2004-2016 yılları arası “Web 2.0” do¨nemi olarak adlandırılmaktadır. Tim O’Reilly bu do¨nemin kurucusu olarak kabul edilmektedir.
  • I·nternetteki c¸ok yo¨nlu¨ degˆis¸imler insanları yeni arayıs¸lara su¨ru¨klemis¸tir. Bu arayıs¸lar sonucunda internetin insanları anlayan ve tanıyan bir platform olarak du¨s¸u¨nu¨lmesi fikri ile 2016 yılı sonrasında “semantik web” olarak da bilinen Web 3.0 teknolojisi ortaya c¸ıkmıs¸tır. Semantik web, ilk olarak world wide web’in mucidi Tim Berners-Lee tarafından du¨s¸u¨nu¨lmu¨s¸tu¨r.

Her ne kadar ortak bazı o¨zelliklere sahip olsalar da Web 1.0, Web 2.0 ve Web 3.0 arasında belirgin farklılıkların oldugˆu da go¨ru¨lmektedir (S:49, Tablo 2.2).

Sosyal Medya Arac¸ları : Sosyal medya arac¸larıyla ilgili yapılan tu¨m sınıflandırmalar dikkate alınarak sosyal medya arac¸ları; bloglar, mikro bloglar, wikiler, podcastler, sanal du¨nyalar, forumlar, sosyal is¸aretleme (imleme) siteleri, ic¸erik paylas¸ım siteleri ve sosyal agˆlar olmak u¨zere dokuz bas¸lık altında incelenebilir.

Bloglar : Bloglar, ilk kez 1997 yılında bir grup programcının internet u¨zerinde gezinirken begˆendikleri siteleri kendi sayfalarında kısa ac¸ıklayıcı notlarla birlikte yayınlamasıyla bas¸lamıs¸tır. Bloglar, herhangi bir konuda internet ortamında paylas¸ılan duyuru ve yorum yazılarıs¸eklinde tanımlanmaktadır. Blogların c¸ok fazla tercih edilmesinin ve bu¨yu¨k kitlelere hitap etmesinin temel nedenlerinden bazıları; Web sitelerine go¨re daha kısa su¨rede olus¸turulması; Farklı sekto¨rlere ve farklı amac¸lara go¨re du¨zenlenebilmesi; Gu¨ncellemeye imkan vermesi; Genellikle maliyetsiz ya da c¸ok du¨s¸u¨k bir maliyetle hazırlanabilmesi; O¨zel bir teknik bilgiye ihtiyac¸ duymadan kolay bir s¸ekilde hazırlanabilmesi; Etkiles¸im du¨zeyinin yu¨ksek olması; Kullanıcıların blog ortamında tecru¨belerini, ilgi alanları vb. alanlardaki go¨zlemlerini kolaylıkla digˆerleriyle paylas¸abilmeleri s¸eklinde sıralanabilir.

Bloglarla ilgili konuları, kullanım alanları ve sahiplik yapısı ac¸ısından birc¸ok farklı sınıflandırma yapılmakla birlikte, en c¸ok rastlanan blog tu¨rleri; Kis¸isel bloglar, Topluluk blogları, Gazete blogları ve Kurumsal bloglar dır. En sık kullanılan kis¸isel bloglar ; bilgilerin kis¸isel go¨zlemlerden yararlanarak du¨zenlendigˆi ve bireyler tarafından kullanılan web siteleridir. Topluluk blogları ise herhangi birinin bir link aracılıgˆıyla ya da yorum yaparak katkıda bulunabilecegˆi bloglardır.

Mikrobloglar : Sosyal medyanın en popu¨ler arac¸larından olan mikroblogların temel amacı, kullanıcıların anlık olarak yaptıklarını bas¸kalarıyla paylas¸ması ve durum bildirmesidir. Mikroblogların yaygın bir s¸ekilde kullanılmasının temel nedenleri; kolay ve hızlı bir s¸ekilde kullanılma imkanının olması, kısa su¨rede ve global du¨zeyde genis¸ kitlelere kısa mesajlar iletmeye imkan sagˆlaması, kullanıcı dostu yazılımlarının olması, ic¸eriklerin daha sık gu¨ncellenebilmesi, cep telefonu ve mobil arac¸larla eris¸imin kolay olması ve ic¸erigˆin hızlı bir s¸ekilde yayılabilmesi vb.dir. Mikrobloglar ic¸erisinde en popu¨ler sosyal medya aracı olan twitter, 2006 yılının Mart ayında, San Francisco podcast is¸letmesi tarafından, s¸imdiki halinden bir harf eksik olarak “Twttr” adıyla bas¸latılan bir web uygulamasıdır. Twitter’ın kullanım nedenleri; Sohbet etme ve diyalog kurma o¨zelligˆine sahip olması; Belli kullanıcılarla dayanıs¸ma ve degˆis¸imi mu¨mku¨n kılması; O¨z-ifade ve o¨z-iletis¸imi mu¨mku¨n kılması; Statu¨ gu¨ncelleme ve kontrol etme olanagˆı sagˆlaması; Bilgi ve haber paylas¸ımını mu¨mku¨n hale getirmesi; Konum, ilgi alanları ve bagˆlantılara bagˆlı olarak pazarlama ve reklam aracı olarak kullanılması s¸eklinde sıralanabilir.

Wikiler : Wikiler en basit s¸ekilde, bilgisayar ortamında herkesin katkı sagˆlayabildigˆi sanal bir bilgi ku¨tu¨phanesi olarak tanımlanmaktadır. Hawaii dilinde “hızlı” anlamına gelen wiki, ilk defa 1995 senesinde Wiki Wiki Web adıyla Ward Cunningham tarafından gelis¸tirilen bir yazılımdır. Wikilerin sahip oldugˆu temel o¨zellikleri s¸o¨yle sıralanabilir: Belirli bir bilgi veya konu hakkında wiki ic¸erisinde ilgili anahtar kelimeler girilerek aras¸tırma yapmak mu¨mku¨ndu¨r. Dipnot vermek ve yeni veya gelis¸en konuları tartıs¸mak ic¸in uygun arac¸lardır. Oldukc¸a etkili ve verimli bir iletis¸im imkanına sahiptirler. Birbirinden farklı bireylerin is¸birligˆine dayalı c¸alıs¸malar ortaya koymak mu¨mku¨ndu¨r. Wikilerde ic¸erigˆin zamanla as¸amalı olarak gelis¸mesi, genis¸lemesi, iyiles¸tirilmesi mu¨mku¨ndu¨r. Wikiler, bir projenin planlama, gelis¸tirme, uygulama ve yo¨netme vb. as¸amalarında merkezi ya da paylas¸ılan bilgi ve belge depoları sagˆlamaktadırlar.

Podcast : Podcast terimi, ilk defa S¸ubat 2004’te The Guardian gazetesi teknoloji yazarı Ben Hammersley tarafından kullanılmıs¸tır. Podcast, iPod’daki “pod” ve yayımlamadaki “cast”in birles¸imi ile olus¸turulmus¸tur. Podcasting ile, internet ortamında ses ve go¨ru¨ntu¨ dosyaları yayınlanmakta, kullanıcı ihtiyac¸ duydugˆu multimedya donanım uygulamasına sahip ise “push” yayın yapılmaktadır. I·lk defa Apple iPod ic¸in gelis¸tirilmesine kars¸ın gu¨nu¨mu¨zde Podcast’ler dogˆrudan iPod ile ilgili bir kavram olmaktan c¸ıkmıs¸tır. Podcasting’in, Mp3 formatında ses ve video dosyalarının mobil ve kis¸isel cihazlardan RSS’ler ile takibini sagˆlayan teknoloji oldugˆu go¨ru¨lmektedir. Podcastler, gec¸mis¸te egˆitimsel olmayan amac¸lar ic¸in kullanılırken, gu¨nu¨mu¨zde videoların mp4 dosya bic¸imine do¨nu¨s¸mesi ile birlikte, egˆitim amac¸lı yeni bir mobil o¨gˆrenme aracı olarak kullanılmaya bas¸landıgˆı go¨ru¨lmektedir.

Sanal Du¨nyalar: I·lk olarak 1980’lerin bas¸larında, teknolojik bir c¸evrede gerc¸egˆe yakın tecru¨beler edinmek amacıyla olus¸turulan sanal du¨nyalar, o¨zellikle deneyimlerle o¨gˆrenmenin oldukc¸a o¨nemli oldugˆu o¨gˆrenci merkezli egˆitim ortamlarının olus¸turulabilmesi noktasında yu¨ksek potansiyele sahip bir sosyal medya aracı olarak dikkat c¸ekmektedir. Egˆitim amac¸lı kullanılan sanal du¨nyaların avantajları; Bilgiyi yapılandırma su¨recinde o¨gˆrencileri cesaretlendirme; O¨gˆrencilerin motivasyonunu sagˆlama; Anında geri bildirim imkanı sagˆlama; O¨gˆrencilere kes¸if imka^nı sunma; I·s¸birlikc¸i bir o¨gˆrenme ic¸in o¨gˆrencilere sosyal ve egˆlenceli bir ortam sunma; Grupla o¨gˆrenme, u¨st du¨zey du¨s¸u¨nme ve rol oynama gibi beceriler kazandırma; O¨gˆrencilere o¨gˆrendiklerini uygulama imka^nı sunma; Sosyal iletis¸im ve etkiles¸imi artırma s¸eklinde sıralanabilir.

Sanal du¨nyaların; sanal oyun du¨nyaları ve sanal gerc¸eklik du¨nyaları olarak iki tu¨ru¨ bulunmaktadır. Sanal du¨nyaların en mes¸hur o¨rneklerinden biri San Francisco temelli Linden Aras¸tırma A.S¸. tarafından kurulan ve yo¨netilen Second Life (I·kinci Hayat) uygulamasıdır.

Forumlar : Genellikle o¨zel konular ve ilgi alanları u¨zerinde yapılan online tartıs¸malar ic¸in bir platform olan forumlar, kavram olarak sosyal medyadan o¨nce ortaya c¸ıkmıs¸ ve online topluluklar ic¸in bir gu¨c¸ ve popu¨ler bir alan haline gelmis¸tir. “Duyuru panolarının modern versiyonları” olarak ifade edilen forumlar, kullanıcılarının digˆer kullanıcıların okumaları ve/veya yorum yapmaları ic¸in mesaj bıraktıkları bir sosyal medya ortamıdır. Tarihte du¨zenlenmis¸ ilk forumun, 1979’da Duke U¨niversitesi’nden Tom Truscott ve Jim Ellis tarafından internet kullanıcılarının kamuya ac¸ık mesaj yollamalarını sagˆlamak amacıyla kurdukları tartıs¸ma sitesi Usenet oldugˆu go¨ru¨lmektedir. Forumların en o¨nemli o¨zelligˆi sayılarının c¸ok fazla olması ve birc¸ok kullanıcı tarafından takip edilebilme imkanı ve kolaylıgˆı sagˆlamasıdır. “O¨zgu¨n konu bas¸lıkları ve ilgi alanları etrafında c¸evrimic¸i tartıs¸ma alanları” olarak da tanımlanabilen forumlar bir bas¸ka deyis¸le “kullanıcıların belirli konulardaki deneyimlerini, fikirlerini ve bilgilerini digˆerleriyle paylas¸abilecekleri etkiles¸imli c¸evrimic¸i ortamlardır”.

Sosyal I·s¸aretleme (I·mleme) Siteleri : Sosyal is¸aretleme digˆer ismiyle sosyal imleme siteleri, kis¸ilerin internet ortamında is¸aretleme yapabilmesine imkan sagˆlayan web tabanlı bir hizmettir. Bilinen en popu¨ler sosyal is¸aretleme sitelerinden biri, bas¸larda kullanıcılarına akademik ic¸erek sagˆlayan ve 2004 yılında kurulan CiteULike ’dır. 2004 yılının sonlarında kurulan ve bilim adamları, klinik uzmanları ve aras¸tırmacılara yo¨nelik bir sosyal is¸aretleme sitesi olan Connotea ; atıf yo¨neticisi olarak is¸lev go¨recek s¸ekilde donatılmıs¸tır. Bas¸langıc¸ta dipnotlara ilis¸kin bagˆlantıları listeleyen basit bir web sayfası olarak gelis¸tirilen ve sosyal is¸aretleme siteleri ic¸erisinde en c¸ok bilinen del.icio.us ise 2003 yılında kurulmus¸tur. Digˆer bir sosyal is¸aretleme sitesi ise web tarayıcısı u¨zerinde arac¸ c¸ubugˆu kurulumuyla c¸alıs¸an StumbleUpon ’dur.

I·c¸erik Paylas¸ım Siteleri : Literatu¨rde ic¸erik toplulukları ya da medya paylas¸ım siteleri adıyla da ele alınana ic¸erik paylas¸ım siteleri; medya paylas¸ımı, sosyal medya siteleri ve dijital topluluklar aracılıgˆı ile giderek daha da bu¨yu¨yen bir platform ic¸erisinde yer alan go¨ru¨ntu¨ler, uygulamalar, videolar, ses dosyaları, oyunlar ve her tu¨rlu¨ yeni medyayı paylas¸ma, yu¨kleme ve yorumlama aktivitelerinin tu¨mu¨nu¨ ifade etmektedir. Genel olarak ic¸erik paylas¸ım siteleri dosya tu¨rlerine go¨re; doku¨man [Slideshare (Powerpoint)], fotogˆraf (Flickr, Instagram, Pinterest) ve video (YouTube) paylas¸ım siteleri olmak u¨zere u¨c¸ alt grupta incelenebilir.

Sosyal Agˆlar : 21. yu¨zyılın en c¸ok dikkat c¸eken teknolojik fenomenlerinden birisi olan sosyal agˆlar, kullanıcılar arasındaki ilis¸kilerin gelis¸tirildigˆi web siteleri olarak ifade edilmektedir. Sosyal agˆlar; kullanıcıların ac¸ık ya da yarı ac¸ık profil olus¸turabilmelerine, bagˆlantı paylas¸tıkları digˆer kis¸ilerin listesini ve digˆerlerince hazırlanan bagˆlantıların listesini go¨rmeye ve incelemeye izin veren web tabanlı hizmetler olarak tanımlanmaktadır. Sosyal agˆları digˆer sitelerden ayıran en o¨nemli o¨zellik, bireylere tanımadıkları kis¸ilerle bulus¸masına izin vermesi degˆil, kendi sosyal agˆlarını go¨ru¨nu¨r kılmalarına ve ifade etmelerine izin vermesidir. Sosyal agˆların bazı dezavantajları s¸o¨yle sıralanabilir: Sosyal agˆlarda bilgi ve enformasyon transferi tek yo¨nlu¨du¨r. Ac¸ık olan veriler ve enformasyon sadece sosyal agˆa u¨ye olan kis¸i ve sosyal agˆ sunucusu arasında oldugˆu ic¸in gerc¸ekte kapalı platformlardır. Sosyal agˆlarda yeterince ac¸ıklık yoktur ve c¸ogˆu sitede u¨yelerin profillerine ulas¸abilmek ic¸in digˆer u¨yeler tarafından kabul go¨rmek gerekmektedir. Sosyal agˆlar her gu¨n yeni u¨yelerin katılmasıyla giderek daha da kalabalıklas¸makta, takip ve denetimi zorlas¸maktadır. Bire bir gerc¸ekles¸medigˆi ic¸in sosyal agˆlarda kurulan ilis¸kiler, yu¨z yu¨ze iletis¸imin u¨stu¨nlu¨klerine sahip degˆildir. Sosyal agˆlarda kullanılan dilin genellikle I·ngilizce olması bazı aksaklıkların ortaya c¸ıkmasına neden olmaktadır.

Bir iletis¸im kanalı aracılıgˆıyla bir araya gelen grupların en son o¨rneklerinden biri olan sosyal agˆların en o¨nemlilerinin Linkedin, MySpace ve Facebook oldugˆu go¨ru¨lmektedir.

E-I·letis¸im ve Etik

Bilgisayarların etik dıs¸ı kullanımı ile ilgili olarak; O¨zel hayatın gizliligˆi , Mu¨lkiyet haklar ı ile Siber suc¸lar ve siber zorbalık en c¸ok kars¸ılas¸ılan davranıs¸lardır.

O¨zel Hayatın Gizliligˆi : Bilgisayarlar ile internetin ortaya c¸ıkıs¸ı ve sosyal medya arac¸larının kullanımı sonucunda, kis¸ilerin o¨zel hayatlarının go¨zler o¨nu¨ne serildigˆi ve o¨zel hayata dair birc¸ok bilgi ve belgenin kullanıcının istegˆi dıs¸ında ac¸ıgˆa c¸ıkarıldıgˆı go¨ru¨lmektedir. O¨zel hayatın gizliligˆi kavramının literatu¨rde o¨zel hayatın mahremiyeti ismiyle de ele alındıgˆı go¨ru¨lmektedir. O¨zel hayata yo¨nelik farklı tanımlamalar; kis¸ilerin hukuken korunan, herkesle paylas¸madıgˆı ve gu¨vendigˆi kis¸iler dıs¸ında herkesten gizli tuttugˆu yas¸am alanı; kis¸ilerin gizli hayat alanlarında yapmıs¸oldukları faaliyetlerin bas¸kaları tarafından bilinmemesini istedikleri taraflar, o¨zel yas¸amın du¨zenini ve bu yas¸ama kimlerin, ne o¨lc¸u¨de, nasıl ve ne zaman mu¨dahale edebileceklerini veya bu yas¸amı algılayabileceklerini bireyin kendi kendisine saptaması s¸eklindedir. O¨zel hayatın sınırları, kis¸inin izinsiz girilmeyecek, tes¸hir edilemeyecek ve ticari metaya do¨nu¨s¸tu¨ru¨lmeyecek alanlarını kapsamaktadır. U¨lkeden u¨lkeye bazı farklılıklar olmakla beraber c¸ogˆu u¨lkede bu kapsama giren konular; kis¸inin o¨zel notları, fotogˆrafları, mektup veya gu¨nlu¨kleri, cinsel yas¸amı, sagˆlıgˆına ilis¸kin bilgiler, o¨zel yas¸amını gec¸irdigˆi meka^nlar, aile ilis¸kileri vb.dir.

Fikri Mu¨lkiyet Hakları : Elektronik ortamda bulunan fikir eserlerinin kolaylıkla kopyalanıp dagˆıtılabilmesi, bu eserleri u¨reten kis¸ilerin emeklerinin kars¸ılıgˆını alabilmeleri yo¨nu¨nde ciddi bir engel olus¸turmakta, bir yandan adalet degˆeri zarar go¨ru¨rken o¨te yandan da bu alandaki c¸alıs¸maların su¨rdu¨ru¨lebilirligˆi tehlikeye du¨s¸mektedir. Tehdit altında olan fikir eserleri bir yazılım olabildigˆi gibi, mu¨zik ya da bir edebiyat yapıtı da olabilmektedir. Sosyal medya kullanıcılarının belki de en fazla go¨z ardı ettigˆi konuların bas¸ında fikri mu¨lkiyet haklarının korunması gelmektedir.I·nternet sitesinde arama yaparken begˆenilen bir fotogˆraf, resim, belge, bilgi, video ya da doku¨manı paylas¸ırken ya da farklı yerlerde kullanırken telif hakkı kavramının ne oldugˆunu etraflıca o¨gˆrenmek gerekmektedir. O¨zellikle o¨gˆrencilerin o¨dev, sunu, rapor vb. hazırlarken sitelerden indirdikleri dosyalara yo¨nelik mu¨lkiyet haklarının bunu yayınlayan kis¸iye ait oldugˆunu unutmaması, telif haklarının ihlal edilmemesi ac¸ısından son derece o¨nemlidir.

Siber Suc¸lar ve Siber Zorbalık : Siber suc¸lar (bilis¸im suc¸ları) ile ilgili en c¸ok kabul go¨ren tanımın; Avrupa Ekonomik Toplulugˆu Uzmanlar Komisyonu’nun Mayıs 1983 tarihinde Paris Toplantısı’nda yapmıs¸ oldugˆu “bilgileri otomatik is¸leme tabi tutan veya verilerin nakline yarayan bir sistemde gayri kanuni, gayri ahlaki veya yetki dıs¸ı gerc¸ekles¸tirilen her tu¨rlu¨ davranıs¸” oldugˆu go¨ru¨lmektedir. Kısacası siber suc¸lar; bilis¸im teknolojileri kullanılarak kanuna ve ahlaka aykırı ya da yetki dıs¸ı gerc¸ekles¸tirilen her tu¨rlu¨ davranıs¸tır. Bir tu¨r siber suc¸ olan siber zorbalık ise; bilgi ve iletis¸im teknolojilerini kullanma yolu ile tanıdık ya da tanımadık bir birey ya da gruba, o¨zel ya da tu¨zel bir kis¸iligˆe kars¸ı teknik ya da ilis¸kisel olarak zarar verme davranıs¸ları olarak tanımlanmaktadır. Siber suc¸ların literatu¨rde sanal suc¸lar ve bilis¸im suc¸ları, elektronik suc¸, bilgisayar suc¸ları, dijital suc¸, teknoloji suc¸u gibi isimlerle ele alındıgˆı da go¨ru¨lmektedir. Bir eylemin siber zorbalık olarak adlandırılabilmesi ic¸in bilgisayar, cep telefonu ve digˆer elektronik arac¸lar kullanım s¸artıyla birlikte; Israr edicilik, Tekrar etme ve Zarar verme o¨zelliklerine de sahip olması gerekmektedir.

Giris¸

En basit s¸ekilde iletis¸imin elektronik ortamda bilis¸im teknolojileri arac¸ları aracılıgˆıyla yapılması olarak tanımlanan e-iletis¸im gerek bireyler gerekse is¸letmeler ac¸ısından birc¸ok avantajı da beraberinde getirmis¸tir. Sosyal medya arac¸ları aracılıgˆıyla; bireyler birbirleriyle anında iletis¸im kurabilmekte, her tu¨rlu¨ bilgiye ulas¸abilmekte, bilgiyi bas¸kalarıyla paylas¸abilmekte ve bir anlamda bu s¸ekilde sosyalles¸erek toplumun bir u¨yesi haline gelmektedir. Bilis¸im teknolojilerinin ve sosyal medyanın yogˆun bir s¸ekilde kullanılmaya bas¸laması bu teknolojileri kullanma aracılıgˆıyla bazı etik dıs¸ı ve yasal olmayan bazı davranıs¸larda bulunma gibi sorunları da beraberinde getirmis¸tir.

E- I· leti s¸ im Kavramı

I·letis¸im en basit s¸ekilde; bireylerarası kars¸ılıklı duygu, du¨s¸u¨nce bilgi alıs¸veris¸i olarak tanımlanmaktadır. I·letis¸imin elektronik arac¸lar aracılıgˆıyla sagˆlanmaya bas¸laması e- iletis¸im (elektronik iletis¸im) adı altında yeni bir iletis¸im tu¨ru¨nu¨n ortaya c¸ıkmasına neden olmus¸tur. E-iletis¸im, elektronik medya aracılıgˆıyla kurulan iletis¸imdir. Pionerr’in elektronik medya olarak ortaya c¸ıktıgˆı tarih 1800’lerin bas¸larıdır, fakat elektronik iletis¸imin gelis¸tigˆi yıllar, yirminci yu¨zyıl olmus¸tur. E-iletis¸im; elektronik posta (e mail), bilgisayar agˆları, faks makineleri, bilgisayar ve video go¨ru¨s¸melerini kapsamaktadır. Gelis¸mis¸ e-iletis¸imin bazı avantajları; Yu¨ksek hızla mesaj iletme ve alma; Bir mesajın tam ve dizayn edildigˆi bic¸imde iletilebilmesi; Farklı ve dagˆınık yerlerdeki mesajın, insanlara aynı anda ve bic¸imde go¨nderilebilmesi; I·nteraktifetk iletis¸im ve c¸abuk geri bildirim olanagˆı s¸eklinde sıralanabilir.

E-posta iletis¸im sistemiyle hareketli, sesli ve go¨ru¨ntu¨lu¨ iletilerin go¨nderilebilmesi, bu yo¨ntemi daha da c¸ekici hale getirmektedir. 1970’den beri su¨rmekte olan elektronik iletis¸im u¨zerine yapılan ampirik c¸alıs¸malar aras¸tırmacıları bir teori gelis¸tirmeye yo¨neltecek seviyeye ulas¸mıs¸tır. Bu kanıtları ve verileri o¨zetlemeye yarayacak teoriler; e- iletis¸ime do¨nu¨k davranıs¸larda etkisi olan bazı fakto¨rlere odaklanmaktadırlar. Bu fakto¨rler; iletis¸im aracı (so¨zel olmayan mevcut ipuc¸ları gibi), ortak c¸alıs¸maya dayalı go¨revler (belirsizlik ve karmas¸ıklık du¨zeyi gibi), toplumsal c¸evre (belli bir e-iletis¸im aracını kullanma veya kullanmama yo¨nu¨nde akran baskısı gibi) ve o¨gˆrenilen enformasyon is¸leme s¸emaları (belli bir e-iletis¸im aygıtının kullanımıyla bagˆlantılı beceri du¨zeyi gibi) s¸eklinde sıralanmaktadır.

E-iletis¸im, iletis¸imin elektromanyetik yasasına dayandıgˆı ve iki veya daha fazla taraf arasında veri ve bilgi degˆis¸imini sagˆlayan bir iletis¸im bic¸imidir. E-iletis¸im tu¨rleri pek c¸ok bic¸imde kendini go¨stermektedir. Olası e-iletis¸im tu¨rlerini “ donanımlar (aparatlar) ” ve “ uygulamalar ” olmak u¨zere iki kategoriye ayırmak mu¨mku¨ndu¨r. E-iletis¸im tu¨rlerinin iki kategoriye bo¨lu¨nmesi bu tu¨rlerin iki farklı yo¨nu¨yle alakalıdır: bir yanda elektronik iletis¸imle dogˆrudan kars¸ı kars¸ıya kalınan donanımlar (c¸agˆrı cihazı, faks, arac¸ telefonu, kis¸isel digital yardımcı, radyo, akıllı telefon, telgraf, telefon, TV, go¨ru¨ntu¨lu¨ telefon, internet u¨zerinden sesli iletis¸im gibi), o¨te yanda ise belli elektronik aparatlar yoluyla iletis¸ime katılmaya izin veren uygulamalar (takvim, yorumlama hizmeti, e-kitap, e-mail, forum, anlık ileti, internet fax, haber bu¨lteni, podcast, sosyal is¸aretleme sosyal medya hizmeti, kesintisiz go¨ru¨ntu¨lu¨/sesli internet yayını, sesli-go¨ru¨ntu¨lu¨ sohbet, web konferans, web yayını, web semineri, web site, elektronik tahta gibi) bulunmaktadır.

E-I·letis¸im ile I·lgili Temel Kavramlar

I·lgili literatu¨re bakıldıgˆında e-iletis¸im ic¸erisinde; internet, intranet ve extranet temel kavramlarının yer aldıgˆı go¨ru¨lmektedir.

I·nternet : E-iletis¸im dendigˆinde ilk akla gelen internet, gu¨nu¨mu¨zu¨n is¸ du¨nyasında bu¨yu¨klu¨gˆu¨, tu¨ru¨, yer aldıgˆı sekto¨r vb. ne olursa olsun hemen her is¸letmenin neredeyse tu¨m is¸lemlerinde yogˆun bir s¸ekilde kullandıgˆı bir bilgisayar agˆıdır. Bazen sadece “net” olarak da anılan internet, du¨nya c¸apında bir bilgisayar agˆı (ic¸indeki izinleri varsa her bir bilgisayardaki kullanıcının digˆer bir bilgisayardan bilgi alabilecegˆi ve bazen de digˆer bilgisayarlardaki kullanıcılarla dogˆrudan konus¸abilecekleri) sistemidir. Advanced 1969’da Amerikan hu¨ku¨metinin I·leri Aras¸tırma Projeleri Ajansı (ARPA) tarafından tasarlanan ve ilk olarak ARPA-NET olarak tanınmıs¸ olan interneti teknik olarak ayıran s¸ey ise, bir TCP/IP (Transmission Control Protocol/I·nternet Protokolu¨) denen protokoller setinden olus¸an kullanımıdır.

I·nternet, I·ngilizce “Interconnected Networks”, “aralarında bagˆlantılı agˆlar”ın kısaltmasıdır. I·nternetin en belirgin o¨zelligˆi, bireylerin ve kurumların zaman ve mekan sınırlaması olmadan bilgisayar agˆları ile birbirine bagˆlanarak iletis¸imde bulunmasıdır. Askeri amac¸lar ic¸in gelis¸tirilen, ilk bas¸ta akademik amac¸larla kullanılan ve daha sonra genel kullanıma ac¸ılan internetin kullanıldıgˆı is¸ yas¸amına da bazı avantajlar sagˆladıgˆı du¨s¸u¨nu¨lmektedir:

  • Mevcut is¸ imkanları bu¨yu¨mektedir.
  • Hali hazırda piyasada olan u¨ru¨nler daha kolay satılmakta ve reklam, u¨ru¨n tanıtımı, satıs¸ o¨ncesi ve sonrası destek vb. c¸alıs¸malar tamamen elektronik ortamda daha etkin bir s¸ekilde yu¨ru¨tu¨lebilmektedir.
  • Otomatik bilgi dagˆıtım sistemi kullanma yoluyla mu¨s¸terilere ve daha genis¸ kitlelere ulas¸mak kolaylas¸maktadır.
  • Global olarak is¸ du¨nyası ile olan etkiles¸im ve iletis¸im artmaktadır.
  • I·s¸e yo¨nelik verimlilik analizleri ve planlamalar daha kolay ve daha dogˆru bir s¸ekilde yapılmaktadır.
  • Uluslararası pazarlara daha kolay bir s¸ekilde girmek mu¨mku¨n olmaktadır.

I·nternetin hem c¸oklu ortam uygulamaları ac¸ısından uygun bir platforma do¨nu¨s¸mesi, hem de ticari kullanıma hazır hale gelmesi, 1990’ların bas¸ında World Wide Web’in (www) ortaya c¸ıkıs¸ı ile gerc¸ekles¸mis¸tir.

I·ntranet : Kapsam olarak internetten daha kısıtlı olmakla birlikte intranetin de aynı internet gibi bireylerin birbiriyle iletis¸im kurmasını sagˆlayan web tabanlı bir agˆ oldugˆu go¨ru¨lmektedir. I·ntranet, is¸letme c¸alıs¸anlarını ve bo¨lu¨mlerini internet yazılım ve standartlarını kullanarak birbirine bagˆlamaya yarayan o¨zel bir bilgisayar agˆıdır. I·ntranet, en o¨zet s¸ekilde, internet teknolojisinin kurum ic¸inde kullanılmasıdır. O¨rgu¨tlerde temel olarak evrak, bilgi ve belge yo¨netimi amacıyla kullanılan intranet; I·letis¸im, Uygulama ve I·s¸birligˆ i amac¸lı olmak u¨zere farklı amac¸ları gerc¸ekles¸tirmek ic¸in de kullanılmaktadır. I·ntranet aracılıgˆıyla, o¨rgu¨tu¨n ic¸inde ve dıs¸ında hızlı ve gu¨venilir iletis¸im, c¸alıs¸anlar arasında etkin ve anlamlı bir is¸birligˆi, c¸es¸itli is¸letme ic¸i su¨rec¸lerde ise maliyet ve zaman tasarrufları sagˆlamak mu¨mku¨n olmaktadır. Bunun yanında intranet uygulamaları; kullanım kolaylıgˆı, is¸letme faaliyetlerinde etkinlik, bilgi kullanıcılarının denetimi, sec¸im o¨zgu¨rlu¨gˆu¨ ve multimedya (hareketli resimler, mu¨zikler, ses ve ıs¸ık uygulamalarını birles¸tiren medya) uygulamalar gibi birtakım avantajları nedeni ile de nedenlerle tercih edilmektedir.

Extranet : Extranet en basit s¸ekilde o¨rgu¨tlerin birbiriyle iletis¸im kurmada kullandıkları bir network sistemi digˆer deyis¸le bir tu¨r bilgi agˆıdır. I·ntranet’e go¨re biraz daha genis¸letilmis¸ olan bir agˆ olan extranet; bir is¸letmeyi, kendi tedarikc¸ileri, mu¨s¸terileri ya da ortak hedefleri paylas¸tıgˆı digˆer is¸letmelere bagˆlayan; bunu yaparken de internet teknolojisini kullanan ve is¸birligˆine ac¸ık bir agˆ olarak tanımlanmaktadır. Extranet sadece kullanım izni olan digˆer bir deyis¸le bilgisayarlar aracılıgˆıyla is¸letme dıs¸ında yer alan ancak is¸letme ile ilis¸kisi olan tedarikc¸iler, mu¨s¸teriler vb. ile iletis¸im kurmasını sagˆlayan bir agˆdır.

E-I·letis¸im ve Sosyal Medya

E-iletis¸imin s¸u¨phesiz en c¸ok ilgi c¸eken kısmı internet teknolojisi ve sosyal etkiles¸im olarak ifade edilen sosyal medyadır. Sosyal medya son yıllarda hemen her alanda bireyleri ve kurumları bazen olumlu yo¨nde bazen de olumsuz yo¨nde etkileyen bir gu¨c¸ haline gelmis¸tir. Sosyal medya bilgisayarların icadının en etkili, en yaygın ve en popu¨ler yo¨nu¨nu¨ olus¸turmaktadır.

Sosyal Medyanın Tanımı ve O¨zellikleri : Yapılan c¸es¸itli tanımlardan c¸ıkarılabilecek sonuca go¨re sosyal medya; katılımcılarının online ortamlarda kendilerini ifade ettikleri, birbirleri ile iletis¸ime gec¸tikleri, gruplara katıldıkları ve bu ortamlara fikir, yorum ve yayınlarıyla katkıda bulundukları sosyal ic¸erikli web siteleridir. Sosyal medyanın en genel tanımıyla ise; katılımcıların kendilerini ifade etme fırsatı buldugˆu, bilgilerini paylas¸tıgˆı ve bas¸kaları ile iletis¸ime gec¸erek sosyalles¸tigˆi bir platform oldugˆu go¨ru¨lmektedir. En yu¨ksek derecede paylas¸ımın gerc¸ekles¸tigˆi, online medyanın yeni bir tu¨ru¨ olarak fırsatlar sundugˆu en yeni fikirlerden biri olan sosyal medya; Katılımcılar, Ac¸ıklık, Konus¸ma, Toplum ve Bagˆlantılılı k o¨zelliklerini ic¸ermektedir.

S osyal medyayı geleneksel medyadan farklı kılan o¨zelliklerden bazıları; Eris¸im, Eris¸ilebilirlik, Kullanılırlık, Yenilik ve Kalıcılık bas¸lıkları altında toplanabilir.

Sosyal medya toplumun her kesiminin davranıs¸larını, tutumlarını, duygu ve du¨s¸u¨ncelerini etkileme gu¨cu¨ne sahiptir. Bu yo¨nu¨ bazı durumlarda avantaja bazı durumlarda ise dezavantaja do¨nu¨s¸ebilmektedir. Sosyal medyanın bazı avantajları s¸o¨yle sıralanabilir: Sosyal medya hızlı ve gu¨nceldir. Geleneksel medyada milyon dolarları bulan yatırım bedelleri sosyal medyada yerini ku¨c¸u¨k rakamlara bırakmaktadır. Sosyal medya gu¨venilirdir. Sosyal medya iki yo¨nlu¨ iletis¸im fırsatı sunmaktadır. Bireyler, sosyal medya yoluyla ilgilerini c¸eken du¨s¸u¨nce, go¨ru¨ntu¨ ve ses dosyalarını digˆer kullanıcılarla paylas¸maktadırlar. Sosyal medya internet kullanıcılarını sadece enformasyon tu¨keten kis¸iler olmaktan c¸ıkarıp, aynı anda enformasyon u¨reten ve tu¨keten kis¸iler olarak degˆis¸tirmektedir. Sosyal medya internet kullanıcılarına istedikleri ic¸erikleri sec¸me imka^nı sagˆlamaktadır. Sosyal medya u¨nlu¨ kis¸ilerin, siyasetc¸ilerin ve c¸es¸itli is¸letmelerin, istedikleri kis¸i ve gruplarla ilis¸ki kurmalarına fırsat sunmakta ve bo¨ylece onların her tu¨rlu¨ soru ve eles¸tirisine gerektigˆinde c¸ok hızlı bir s¸ekilde cevap verme imka^nı sunmaktadır.

Sosyal medyanın bazı dezavantajları da s¸o¨yle sıralanabilir:

Sosyal medya, c¸ok hızlı yayılım fırsatı sundugˆu ic¸in, olumsuz haberler veya olaylar da c¸ok hızlı bir s¸ekilde yayılabilmektedir. Sosyal medyada faaliyet yu¨ru¨tmek yogˆun c¸alıs¸malar gerektirdigˆi ic¸in, bu c¸alıs¸malarda c¸ıkan bir aksaklık ko¨tu¨ sonuc¸lara neden olabilmektedir. Sosyal medya yoluyla binlerce kis¸i tarafından c¸es¸itli konularda farklı ic¸erikler u¨retilmektedir. Bu ic¸eriklerle ilgili iyi ve uygun filtreler olmadıgˆında, bir konuda bilgi sahibi olmak isteyenler internette as¸ırı bilgiyle kars¸ılas¸makta ve hangi kaynaktan yararlanacakları konusunda sorunlar yas¸amaktadırlar. I·nternet bagˆlantısı, bilgisayar veya gelis¸mis¸ cep telefonlarının bulundugˆu her ortamda sosyal medya faaliyetlerinin yu¨ru¨tu¨lmesinin mu¨mku¨n olması, as¸ırı c¸alıs¸ma odaklı olan kis¸ilerin is¸ ve yas¸am dengesinin bozulmasına yol ac¸abilmektedir.

Sosyal Medyanın Tarihsel Gelis¸imi : I·ngiliz bir bilgisayar bilimci olan Tim Berners-Lee, 1989’da “World Wide Web” (www) bas¸ka bir deyis¸le “web”i bularak yu¨zyılın icadını gerc¸ekles¸tirmis¸tir. Web; hipermetin doku¨manların birbirine internet aracılıgˆıyla bagˆlandıgˆı bir sistemdir. Sosyal medyanın olus¸umunda temel olan web du¨nyasını u¨c¸ do¨neme ayırmak mu¨mku¨ndu¨r:

  • 1989 yılından bas¸layarak 2005 yılına kadar uzanan ilk do¨nem “Web 1.0” olarak adlandırılmaktadır. Bu do¨nemin mucidi Tim Berners-Lee’dir.
  • Web 1.0 teknolojisi kullanıcıların beklentilerine cevap veremez hale geldigˆinde genis¸letilerek Web 2.0 teknolojisi (sosyal web ya da dinamik web olarak da adlandırılan) ortaya c¸ıkmıs¸ ve bu teknoloji internet kullanıcıları ic¸in adeta bir do¨nu¨m noktası olmus¸tur. 2004-2016 yılları arası “Web 2.0” do¨nemi olarak adlandırılmaktadır. Tim O’Reilly bu do¨nemin kurucusu olarak kabul edilmektedir.
  • I·nternetteki c¸ok yo¨nlu¨ degˆis¸imler insanları yeni arayıs¸lara su¨ru¨klemis¸tir. Bu arayıs¸lar sonucunda internetin insanları anlayan ve tanıyan bir platform olarak du¨s¸u¨nu¨lmesi fikri ile 2016 yılı sonrasında “semantik web” olarak da bilinen Web 3.0 teknolojisi ortaya c¸ıkmıs¸tır. Semantik web, ilk olarak world wide web’in mucidi Tim Berners-Lee tarafından du¨s¸u¨nu¨lmu¨s¸tu¨r.

Her ne kadar ortak bazı o¨zelliklere sahip olsalar da Web 1.0, Web 2.0 ve Web 3.0 arasında belirgin farklılıkların oldugˆu da go¨ru¨lmektedir (S:49, Tablo 2.2).

Sosyal Medya Arac¸ları : Sosyal medya arac¸larıyla ilgili yapılan tu¨m sınıflandırmalar dikkate alınarak sosyal medya arac¸ları; bloglar, mikro bloglar, wikiler, podcastler, sanal du¨nyalar, forumlar, sosyal is¸aretleme (imleme) siteleri, ic¸erik paylas¸ım siteleri ve sosyal agˆlar olmak u¨zere dokuz bas¸lık altında incelenebilir.

Bloglar : Bloglar, ilk kez 1997 yılında bir grup programcının internet u¨zerinde gezinirken begˆendikleri siteleri kendi sayfalarında kısa ac¸ıklayıcı notlarla birlikte yayınlamasıyla bas¸lamıs¸tır. Bloglar, herhangi bir konuda internet ortamında paylas¸ılan duyuru ve yorum yazılarıs¸eklinde tanımlanmaktadır. Blogların c¸ok fazla tercih edilmesinin ve bu¨yu¨k kitlelere hitap etmesinin temel nedenlerinden bazıları; Web sitelerine go¨re daha kısa su¨rede olus¸turulması; Farklı sekto¨rlere ve farklı amac¸lara go¨re du¨zenlenebilmesi; Gu¨ncellemeye imkan vermesi; Genellikle maliyetsiz ya da c¸ok du¨s¸u¨k bir maliyetle hazırlanabilmesi; O¨zel bir teknik bilgiye ihtiyac¸ duymadan kolay bir s¸ekilde hazırlanabilmesi; Etkiles¸im du¨zeyinin yu¨ksek olması; Kullanıcıların blog ortamında tecru¨belerini, ilgi alanları vb. alanlardaki go¨zlemlerini kolaylıkla digˆerleriyle paylas¸abilmeleri s¸eklinde sıralanabilir.

Bloglarla ilgili konuları, kullanım alanları ve sahiplik yapısı ac¸ısından birc¸ok farklı sınıflandırma yapılmakla birlikte, en c¸ok rastlanan blog tu¨rleri; Kis¸isel bloglar, Topluluk blogları, Gazete blogları ve Kurumsal bloglar dır. En sık kullanılan kis¸isel bloglar ; bilgilerin kis¸isel go¨zlemlerden yararlanarak du¨zenlendigˆi ve bireyler tarafından kullanılan web siteleridir. Topluluk blogları ise herhangi birinin bir link aracılıgˆıyla ya da yorum yaparak katkıda bulunabilecegˆi bloglardır.

Mikrobloglar : Sosyal medyanın en popu¨ler arac¸larından olan mikroblogların temel amacı, kullanıcıların anlık olarak yaptıklarını bas¸kalarıyla paylas¸ması ve durum bildirmesidir. Mikroblogların yaygın bir s¸ekilde kullanılmasının temel nedenleri; kolay ve hızlı bir s¸ekilde kullanılma imkanının olması, kısa su¨rede ve global du¨zeyde genis¸ kitlelere kısa mesajlar iletmeye imkan sagˆlaması, kullanıcı dostu yazılımlarının olması, ic¸eriklerin daha sık gu¨ncellenebilmesi, cep telefonu ve mobil arac¸larla eris¸imin kolay olması ve ic¸erigˆin hızlı bir s¸ekilde yayılabilmesi vb.dir. Mikrobloglar ic¸erisinde en popu¨ler sosyal medya aracı olan twitter, 2006 yılının Mart ayında, San Francisco podcast is¸letmesi tarafından, s¸imdiki halinden bir harf eksik olarak “Twttr” adıyla bas¸latılan bir web uygulamasıdır. Twitter’ın kullanım nedenleri; Sohbet etme ve diyalog kurma o¨zelligˆine sahip olması; Belli kullanıcılarla dayanıs¸ma ve degˆis¸imi mu¨mku¨n kılması; O¨z-ifade ve o¨z-iletis¸imi mu¨mku¨n kılması; Statu¨ gu¨ncelleme ve kontrol etme olanagˆı sagˆlaması; Bilgi ve haber paylas¸ımını mu¨mku¨n hale getirmesi; Konum, ilgi alanları ve bagˆlantılara bagˆlı olarak pazarlama ve reklam aracı olarak kullanılması s¸eklinde sıralanabilir.

Wikiler : Wikiler en basit s¸ekilde, bilgisayar ortamında herkesin katkı sagˆlayabildigˆi sanal bir bilgi ku¨tu¨phanesi olarak tanımlanmaktadır. Hawaii dilinde “hızlı” anlamına gelen wiki, ilk defa 1995 senesinde Wiki Wiki Web adıyla Ward Cunningham tarafından gelis¸tirilen bir yazılımdır. Wikilerin sahip oldugˆu temel o¨zellikleri s¸o¨yle sıralanabilir: Belirli bir bilgi veya konu hakkında wiki ic¸erisinde ilgili anahtar kelimeler girilerek aras¸tırma yapmak mu¨mku¨ndu¨r. Dipnot vermek ve yeni veya gelis¸en konuları tartıs¸mak ic¸in uygun arac¸lardır. Oldukc¸a etkili ve verimli bir iletis¸im imkanına sahiptirler. Birbirinden farklı bireylerin is¸birligˆine dayalı c¸alıs¸malar ortaya koymak mu¨mku¨ndu¨r. Wikilerde ic¸erigˆin zamanla as¸amalı olarak gelis¸mesi, genis¸lemesi, iyiles¸tirilmesi mu¨mku¨ndu¨r. Wikiler, bir projenin planlama, gelis¸tirme, uygulama ve yo¨netme vb. as¸amalarında merkezi ya da paylas¸ılan bilgi ve belge depoları sagˆlamaktadırlar.

Podcast : Podcast terimi, ilk defa S¸ubat 2004’te The Guardian gazetesi teknoloji yazarı Ben Hammersley tarafından kullanılmıs¸tır. Podcast, iPod’daki “pod” ve yayımlamadaki “cast”in birles¸imi ile olus¸turulmus¸tur. Podcasting ile, internet ortamında ses ve go¨ru¨ntu¨ dosyaları yayınlanmakta, kullanıcı ihtiyac¸ duydugˆu multimedya donanım uygulamasına sahip ise “push” yayın yapılmaktadır. I·lk defa Apple iPod ic¸in gelis¸tirilmesine kars¸ın gu¨nu¨mu¨zde Podcast’ler dogˆrudan iPod ile ilgili bir kavram olmaktan c¸ıkmıs¸tır. Podcasting’in, Mp3 formatında ses ve video dosyalarının mobil ve kis¸isel cihazlardan RSS’ler ile takibini sagˆlayan teknoloji oldugˆu go¨ru¨lmektedir. Podcastler, gec¸mis¸te egˆitimsel olmayan amac¸lar ic¸in kullanılırken, gu¨nu¨mu¨zde videoların mp4 dosya bic¸imine do¨nu¨s¸mesi ile birlikte, egˆitim amac¸lı yeni bir mobil o¨gˆrenme aracı olarak kullanılmaya bas¸landıgˆı go¨ru¨lmektedir.

Sanal Du¨nyalar: I·lk olarak 1980’lerin bas¸larında, teknolojik bir c¸evrede gerc¸egˆe yakın tecru¨beler edinmek amacıyla olus¸turulan sanal du¨nyalar, o¨zellikle deneyimlerle o¨gˆrenmenin oldukc¸a o¨nemli oldugˆu o¨gˆrenci merkezli egˆitim ortamlarının olus¸turulabilmesi noktasında yu¨ksek potansiyele sahip bir sosyal medya aracı olarak dikkat c¸ekmektedir. Egˆitim amac¸lı kullanılan sanal du¨nyaların avantajları; Bilgiyi yapılandırma su¨recinde o¨gˆrencileri cesaretlendirme; O¨gˆrencilerin motivasyonunu sagˆlama; Anında geri bildirim imkanı sagˆlama; O¨gˆrencilere kes¸if imka^nı sunma; I·s¸birlikc¸i bir o¨gˆrenme ic¸in o¨gˆrencilere sosyal ve egˆlenceli bir ortam sunma; Grupla o¨gˆrenme, u¨st du¨zey du¨s¸u¨nme ve rol oynama gibi beceriler kazandırma; O¨gˆrencilere o¨gˆrendiklerini uygulama imka^nı sunma; Sosyal iletis¸im ve etkiles¸imi artırma s¸eklinde sıralanabilir.

Sanal du¨nyaların; sanal oyun du¨nyaları ve sanal gerc¸eklik du¨nyaları olarak iki tu¨ru¨ bulunmaktadır. Sanal du¨nyaların en mes¸hur o¨rneklerinden biri San Francisco temelli Linden Aras¸tırma A.S¸. tarafından kurulan ve yo¨netilen Second Life (I·kinci Hayat) uygulamasıdır.

Forumlar : Genellikle o¨zel konular ve ilgi alanları u¨zerinde yapılan online tartıs¸malar ic¸in bir platform olan forumlar, kavram olarak sosyal medyadan o¨nce ortaya c¸ıkmıs¸ ve online topluluklar ic¸in bir gu¨c¸ ve popu¨ler bir alan haline gelmis¸tir. “Duyuru panolarının modern versiyonları” olarak ifade edilen forumlar, kullanıcılarının digˆer kullanıcıların okumaları ve/veya yorum yapmaları ic¸in mesaj bıraktıkları bir sosyal medya ortamıdır. Tarihte du¨zenlenmis¸ ilk forumun, 1979’da Duke U¨niversitesi’nden Tom Truscott ve Jim Ellis tarafından internet kullanıcılarının kamuya ac¸ık mesaj yollamalarını sagˆlamak amacıyla kurdukları tartıs¸ma sitesi Usenet oldugˆu go¨ru¨lmektedir. Forumların en o¨nemli o¨zelligˆi sayılarının c¸ok fazla olması ve birc¸ok kullanıcı tarafından takip edilebilme imkanı ve kolaylıgˆı sagˆlamasıdır. “O¨zgu¨n konu bas¸lıkları ve ilgi alanları etrafında c¸evrimic¸i tartıs¸ma alanları” olarak da tanımlanabilen forumlar bir bas¸ka deyis¸le “kullanıcıların belirli konulardaki deneyimlerini, fikirlerini ve bilgilerini digˆerleriyle paylas¸abilecekleri etkiles¸imli c¸evrimic¸i ortamlardır”.

Sosyal I·s¸aretleme (I·mleme) Siteleri : Sosyal is¸aretleme digˆer ismiyle sosyal imleme siteleri, kis¸ilerin internet ortamında is¸aretleme yapabilmesine imkan sagˆlayan web tabanlı bir hizmettir. Bilinen en popu¨ler sosyal is¸aretleme sitelerinden biri, bas¸larda kullanıcılarına akademik ic¸erek sagˆlayan ve 2004 yılında kurulan CiteULike ’dır. 2004 yılının sonlarında kurulan ve bilim adamları, klinik uzmanları ve aras¸tırmacılara yo¨nelik bir sosyal is¸aretleme sitesi olan Connotea ; atıf yo¨neticisi olarak is¸lev go¨recek s¸ekilde donatılmıs¸tır. Bas¸langıc¸ta dipnotlara ilis¸kin bagˆlantıları listeleyen basit bir web sayfası olarak gelis¸tirilen ve sosyal is¸aretleme siteleri ic¸erisinde en c¸ok bilinen del.icio.us ise 2003 yılında kurulmus¸tur. Digˆer bir sosyal is¸aretleme sitesi ise web tarayıcısı u¨zerinde arac¸ c¸ubugˆu kurulumuyla c¸alıs¸an StumbleUpon ’dur.

I·c¸erik Paylas¸ım Siteleri : Literatu¨rde ic¸erik toplulukları ya da medya paylas¸ım siteleri adıyla da ele alınana ic¸erik paylas¸ım siteleri; medya paylas¸ımı, sosyal medya siteleri ve dijital topluluklar aracılıgˆı ile giderek daha da bu¨yu¨yen bir platform ic¸erisinde yer alan go¨ru¨ntu¨ler, uygulamalar, videolar, ses dosyaları, oyunlar ve her tu¨rlu¨ yeni medyayı paylas¸ma, yu¨kleme ve yorumlama aktivitelerinin tu¨mu¨nu¨ ifade etmektedir. Genel olarak ic¸erik paylas¸ım siteleri dosya tu¨rlerine go¨re; doku¨man [Slideshare (Powerpoint)], fotogˆraf (Flickr, Instagram, Pinterest) ve video (YouTube) paylas¸ım siteleri olmak u¨zere u¨c¸ alt grupta incelenebilir.

Sosyal Agˆlar : 21. yu¨zyılın en c¸ok dikkat c¸eken teknolojik fenomenlerinden birisi olan sosyal agˆlar, kullanıcılar arasındaki ilis¸kilerin gelis¸tirildigˆi web siteleri olarak ifade edilmektedir. Sosyal agˆlar; kullanıcıların ac¸ık ya da yarı ac¸ık profil olus¸turabilmelerine, bagˆlantı paylas¸tıkları digˆer kis¸ilerin listesini ve digˆerlerince hazırlanan bagˆlantıların listesini go¨rmeye ve incelemeye izin veren web tabanlı hizmetler olarak tanımlanmaktadır. Sosyal agˆları digˆer sitelerden ayıran en o¨nemli o¨zellik, bireylere tanımadıkları kis¸ilerle bulus¸masına izin vermesi degˆil, kendi sosyal agˆlarını go¨ru¨nu¨r kılmalarına ve ifade etmelerine izin vermesidir. Sosyal agˆların bazı dezavantajları s¸o¨yle sıralanabilir: Sosyal agˆlarda bilgi ve enformasyon transferi tek yo¨nlu¨du¨r. Ac¸ık olan veriler ve enformasyon sadece sosyal agˆa u¨ye olan kis¸i ve sosyal agˆ sunucusu arasında oldugˆu ic¸in gerc¸ekte kapalı platformlardır. Sosyal agˆlarda yeterince ac¸ıklık yoktur ve c¸ogˆu sitede u¨yelerin profillerine ulas¸abilmek ic¸in digˆer u¨yeler tarafından kabul go¨rmek gerekmektedir. Sosyal agˆlar her gu¨n yeni u¨yelerin katılmasıyla giderek daha da kalabalıklas¸makta, takip ve denetimi zorlas¸maktadır. Bire bir gerc¸ekles¸medigˆi ic¸in sosyal agˆlarda kurulan ilis¸kiler, yu¨z yu¨ze iletis¸imin u¨stu¨nlu¨klerine sahip degˆildir. Sosyal agˆlarda kullanılan dilin genellikle I·ngilizce olması bazı aksaklıkların ortaya c¸ıkmasına neden olmaktadır.

Bir iletis¸im kanalı aracılıgˆıyla bir araya gelen grupların en son o¨rneklerinden biri olan sosyal agˆların en o¨nemlilerinin Linkedin, MySpace ve Facebook oldugˆu go¨ru¨lmektedir.

E-I·letis¸im ve Etik

Bilgisayarların etik dıs¸ı kullanımı ile ilgili olarak; O¨zel hayatın gizliligˆi , Mu¨lkiyet haklar ı ile Siber suc¸lar ve siber zorbalık en c¸ok kars¸ılas¸ılan davranıs¸lardır.

O¨zel Hayatın Gizliligˆi : Bilgisayarlar ile internetin ortaya c¸ıkıs¸ı ve sosyal medya arac¸larının kullanımı sonucunda, kis¸ilerin o¨zel hayatlarının go¨zler o¨nu¨ne serildigˆi ve o¨zel hayata dair birc¸ok bilgi ve belgenin kullanıcının istegˆi dıs¸ında ac¸ıgˆa c¸ıkarıldıgˆı go¨ru¨lmektedir. O¨zel hayatın gizliligˆi kavramının literatu¨rde o¨zel hayatın mahremiyeti ismiyle de ele alındıgˆı go¨ru¨lmektedir. O¨zel hayata yo¨nelik farklı tanımlamalar; kis¸ilerin hukuken korunan, herkesle paylas¸madıgˆı ve gu¨vendigˆi kis¸iler dıs¸ında herkesten gizli tuttugˆu yas¸am alanı; kis¸ilerin gizli hayat alanlarında yapmıs¸oldukları faaliyetlerin bas¸kaları tarafından bilinmemesini istedikleri taraflar, o¨zel yas¸amın du¨zenini ve bu yas¸ama kimlerin, ne o¨lc¸u¨de, nasıl ve ne zaman mu¨dahale edebileceklerini veya bu yas¸amı algılayabileceklerini bireyin kendi kendisine saptaması s¸eklindedir. O¨zel hayatın sınırları, kis¸inin izinsiz girilmeyecek, tes¸hir edilemeyecek ve ticari metaya do¨nu¨s¸tu¨ru¨lmeyecek alanlarını kapsamaktadır. U¨lkeden u¨lkeye bazı farklılıklar olmakla beraber c¸ogˆu u¨lkede bu kapsama giren konular; kis¸inin o¨zel notları, fotogˆrafları, mektup veya gu¨nlu¨kleri, cinsel yas¸amı, sagˆlıgˆına ilis¸kin bilgiler, o¨zel yas¸amını gec¸irdigˆi meka^nlar, aile ilis¸kileri vb.dir.

Fikri Mu¨lkiyet Hakları : Elektronik ortamda bulunan fikir eserlerinin kolaylıkla kopyalanıp dagˆıtılabilmesi, bu eserleri u¨reten kis¸ilerin emeklerinin kars¸ılıgˆını alabilmeleri yo¨nu¨nde ciddi bir engel olus¸turmakta, bir yandan adalet degˆeri zarar go¨ru¨rken o¨te yandan da bu alandaki c¸alıs¸maların su¨rdu¨ru¨lebilirligˆi tehlikeye du¨s¸mektedir. Tehdit altında olan fikir eserleri bir yazılım olabildigˆi gibi, mu¨zik ya da bir edebiyat yapıtı da olabilmektedir. Sosyal medya kullanıcılarının belki de en fazla go¨z ardı ettigˆi konuların bas¸ında fikri mu¨lkiyet haklarının korunması gelmektedir.I·nternet sitesinde arama yaparken begˆenilen bir fotogˆraf, resim, belge, bilgi, video ya da doku¨manı paylas¸ırken ya da farklı yerlerde kullanırken telif hakkı kavramının ne oldugˆunu etraflıca o¨gˆrenmek gerekmektedir. O¨zellikle o¨gˆrencilerin o¨dev, sunu, rapor vb. hazırlarken sitelerden indirdikleri dosyalara yo¨nelik mu¨lkiyet haklarının bunu yayınlayan kis¸iye ait oldugˆunu unutmaması, telif haklarının ihlal edilmemesi ac¸ısından son derece o¨nemlidir.

Siber Suc¸lar ve Siber Zorbalık : Siber suc¸lar (bilis¸im suc¸ları) ile ilgili en c¸ok kabul go¨ren tanımın; Avrupa Ekonomik Toplulugˆu Uzmanlar Komisyonu’nun Mayıs 1983 tarihinde Paris Toplantısı’nda yapmıs¸ oldugˆu “bilgileri otomatik is¸leme tabi tutan veya verilerin nakline yarayan bir sistemde gayri kanuni, gayri ahlaki veya yetki dıs¸ı gerc¸ekles¸tirilen her tu¨rlu¨ davranıs¸” oldugˆu go¨ru¨lmektedir. Kısacası siber suc¸lar; bilis¸im teknolojileri kullanılarak kanuna ve ahlaka aykırı ya da yetki dıs¸ı gerc¸ekles¸tirilen her tu¨rlu¨ davranıs¸tır. Bir tu¨r siber suc¸ olan siber zorbalık ise; bilgi ve iletis¸im teknolojilerini kullanma yolu ile tanıdık ya da tanımadık bir birey ya da gruba, o¨zel ya da tu¨zel bir kis¸iligˆe kars¸ı teknik ya da ilis¸kisel olarak zarar verme davranıs¸ları olarak tanımlanmaktadır. Siber suc¸ların literatu¨rde sanal suc¸lar ve bilis¸im suc¸ları, elektronik suc¸, bilgisayar suc¸ları, dijital suc¸, teknoloji suc¸u gibi isimlerle ele alındıgˆı da go¨ru¨lmektedir. Bir eylemin siber zorbalık olarak adlandırılabilmesi ic¸in bilgisayar, cep telefonu ve digˆer elektronik arac¸lar kullanım s¸artıyla birlikte; Israr edicilik, Tekrar etme ve Zarar verme o¨zelliklerine de sahip olması gerekmektedir.

İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.