Açıköğretim Ders Notları

Havacılık Emniyeti Dersi 5. Ünite Sorularla Öğrenelim

Açıköğretim ders notları öğrenciler tarafından ders çalışma esnasında hazırlanmakta olup diğer ders çalışacak öğrenciler için paylaşılmaktadır. Sizlerde hazırladığınız ders notlarını paylaşmak istiyorsanız bizlere iletebilirsiniz.

Açıköğretim derslerinden Havacılık Emniyeti Dersi 5. Ünite Sorularla Öğrenelim için hazırlanan  ders çalışma dokümanına (ders özeti / sorularla öğrenelim) aşağıdan erişebilirsiniz. AÖF Ders Notları ile sınavlara çok daha etkili bir şekilde çalışabilirsiniz. Sınavlarınızda başarılar dileriz.

İnsan Hatası Ve İhlaller

1. Soru

Bir emniyetsiz eylemin hata olup olmadığını anlamak için hangi sorulara cevap aranır?

Cevap

Hata tanımına geri dönülürse bir emniyetsiz eylemin hata olup olmadığını anlamak
için şu soruların sorulması gerekir:
• Öngörülen eylemler hedef yönelimli miydi? Diğer bir deyişle, söz konusu eylem
niyetli bir davranış içeriyor muydu? Ulaşılmak istenen son durum ve buraya ulaşılabilmesi için kullanılacak yollar belirlendi mi?
• Eylemler planlandığı gibi mi gerçekleşti?
• Öngörüldüğü gibi gerçekleşen eylemler arzu edilen hedefe ulaştırdı mı?


2. Soru

Uygulama ve hafıza hataları nasıl açıklanır?

Cevap

Uygulama ve hafıza hataları beceri temelli performans seviyesinde gerçekleşmektedir. Eylemde niyet vardır ve doğrudur fakat bu amaca götürecek eylem beklendiği başarıyı gösterememiştir.


3. Soru

Havacılık emniyetini en fazla etkileyen sistem unsuru nedir?

Cevap

Araştırmaların ve kaza soruşturmalarının sonuçları emniyeti en fazla tehdit eden sistem unsurunun insan olduğunu göstermektedir.


4. Soru

Emniyetsiz eylemler yüzünden kaynaklanan sorunlar sistemde nasıl problemlere yol açar?

Cevap

Emniyetsiz eylemler yüzünden kaynaklanan sorunlar sisteme sadece emniyeti tehlikeye atarak zarar vermez. Uçuşların gecikmesine, uçuşa elverişlilik oranının, zamanında kalkış başarısının, gelirlerin ve hava aracı verimliliğinin düşmesine, işletim
maliyetlerinin ise artmasına neden olur.


5. Soru

Hatanın temel bileşenleri kaça ayrılır?

Cevap

Hatanın dört bileşeni vardır. Bunlar niyet (hedef yönelimi), eylem, sonuç ve bağlamdır.


6. Soru

Bilgi temelli yanılgı hataları hangi durumlarda ortaya çıkar?

Cevap

Bilgi temelli yanılgılar insanlar için tamamen yeni olan durumlarda ortaya çıkarlar. Daha önceden hiç karşılaşılmamış, tecrübe edilmemiş, uzun süreli hafızada konuya ilişkin herhangi bir kural ya da prosedürün bulunamadığı, eğitimli olunmayan bir sorunla ya da durumla karşılaşıldığında yüksek bir bilinç düzeyine geçilerek eylemler bilgi temelli performans seviyesinde gerçekleşmeye başlar. Bu seviye hatalara son derece açıktır. Çünkü bu seviyedeki sonuçlar genellikle deneme-yanılma yoluyla elde edilir.


7. Soru

Bilgi temelli performans seviyesine ilişkin verilebilecek örnekler nelerdir?

Cevap

Örnek olarak, veri toplama, bunlara anlam yükleme, uzun süreli hafızadan bilgi çağırma, elde edilen tüm bu veri ve bilgilere yüklenen anlamları muhakeme etme, amaç belirleme, problem tanımlama, çözüm alternatifleri ve alternatifler arasından seçim ölçütleri tasarlama ve nihai kararı üretmek verilebilir.


8. Soru

Kural temelli hataya bir örnek veriniz.

Cevap

Uçuşta motoru duran bir uçakta motor çalıştırma prosedürünün uygulanmasına rağmen motorun çalışmadığını düşünün. Pilotlar motoru çalıştırabilmek için yüksek bir irtifada olduklarını dikkate almadan motoru çalıştırmayı denemişler ve başarısız olmuşlardır. Bu kural temelli bir hataya örnektir.


9. Soru

Hedef yönelimli davranış kavramı nasıl açıklanır?

Cevap

Hedef yönelimli davranış ulaşılmak istenen son durumun ifade edilmesini ve bu yere
ulaşılabilmesi için kullanılacak yolların belirtilmesini kapsar.


10. Soru

Yeni nesil hata yönetim yaklaşımlarının varsayım ve özellikleri nelerdir?

Cevap

Yeni nesil hata yönetim yaklaşımlarının varsayım ve özelliklerini aşağıdaki gibi özetlemek mümkündür:

• İnsanların hata yapma olasılıkları belirli bir noktaya kadar azaltılabilir ancak hata
payını tamamen ortadan kaldırmak mümkün değildir.

• Tek bir hataya aynı anda farklı faktörler sebep olabilir.

• İnsan hataları her seferinde olumsuz sonuçlar üretmezler.

• Farklı hata tiplerinin ortaya çıkma dinamikleri, yerleri, zamanları, bağlamları ve
dolayısıyla mücadele yöntemleri farklıdır.

• Yaptırımlar, cezalar, korkutma ve tehditler hata yönetiminde etkili araçlar değildirler.

• Emniyeti tehdit eden hatalar sadece üretim sürecinin en son halkasındaki faaliyetlerde çalışanlar (Teknisyenler, pilotlar, hava trafik kontrolörleri, yükleme
uzmanları, dispeçerler, ramp işçileri, ikram yükleyicileri gibi) tarafından yapılmazlar.

• Hata yönetiminde asıl kıymetli olan olaylara meydana geldikten sonra tepki vermek (reaktif yaklaşım) değil öneylemciliktir (proaktivite).

• Yeni nesil hata yönetim yaklaşımları hataların ortaya çıkma olasılıkları ve etkilerini azaltmanın yanı sıra hataların zamanında fark edilebilmesini ve görünür kılınmalarını amaçlamaktadır.

• Yeni nesil hata yönetim yaklaşımlarının amacı sistem içinde çalışan personelin bireysel performansı yerine örgütün performansını artırmaktır.


11. Soru

Tasarımdan ya da çalışandan kaynaklanan hatalar nasıl açıklanır?

Cevap

Tasarımdan ya da çalışandan kaynaklanan hatalar: Çalışandan kaynaklanan hatalar
bireysel olarak söz konusu havacılık çalışanının çeşitli bireysel faktörlerden kaynaklanarak yaptığı hatalardır. Aynı bağlam ve durumda başka bir çalışanın bu hatayı yapma olasılığı düşüktür. Tasarımdan kaynaklanan hatalar ise tasarımın bizzat kendisinin çalışanı hataya sürüklemesidir. Aynı bağlam ve durumda pek çok farklı çalışan aynı hatayı yapacaktır.


12. Soru

Jens Rasmussen’e göre teknik personelin kaç tür performans seviyesi vardır?

Cevap

Jens Rasmussen, üretim tesislerindeki otomasyonu kullanan teknik personelin eylemlerini modellemek amacıyla yaptığı çalışmada, eylemlerin 3 farklı performans seviyesinde gerçekleştiğini ileri sürmüştür (Rasmussen, 1983). Bunlar; beceri, kural ve bilgi temelli performans seviyeleridir.


13. Soru

Uzmanlık ile uygulama ve hafıza hataları arasındaki ilişki nasıl açıklanmaktadır?

Cevap

Bir işte uzman olan kişilerin uygulama ve hafıza hataları yapma ihtimali daha fazladır. Söz konusu beceriyi yeni edinen kişiler bu tür hataları daha az yaparlar. Bir kazadan sonra “yılların teknisyeni” ya da “yılların kaptanı nasıl böyle bir hata yapar” sorusu
yadırganmamalıdır. Tecrübeli, zeki, sorumluluk sahibi, çalışkan ve dürüst insanlar da rahatlıkla hata yapabilirler.


14. Soru

Bilgi temelli yanılgı hatalarını önlemek için neler yapılmaktadır?

Cevap

Başta pilotlar olmak üzere, havacılık çalışanlarının bilgi temelli performans seviyesindeki yeni ve karmaşık problemlerle karşı karşıya kalmalarını mümkün olduğunca önlemek amacıyla emniyeti tehdit edecek tüm önemli sorunlar önceden belirlenip bunlar karşısındaki karar başarısını artırmak için çeşitli prosedürler geliştirilmekte, çalışanlara öğretilmekte ve tekrar yoluyla otomatikleşmeleri sağlanmaktadır. Bu sayede çalışanlardan beklenen performans beceri ya da kural temelli seviyede kalmakta ve hatalara çok daha açık olan bilgi temelli seviyeden kaçınılmaktadır.


15. Soru

Hafıza hatalarına havacılık kapsamında bir örnek veriniz.

Cevap

Örnek olarak bir teknisyenin genel havacılık uçağına yakıt aldıktan sonra yakıt deposu kapağını kapatmayı unutması verilebilir.


16. Soru

İnsanların uzmanlığı hangi performans seviyesi kapsamında değerlendirilir?

Cevap

İnsanların uzmanlığının genellikle kural temelli performans seviyesinde bulunduğu
belirtilmektedir.


17. Soru

Beceri temelli performans seviyesi nasıl açıklanır?

Cevap

Beceri temelli performans seviyesinde eylemleri otomatik olarak kontrol edilir çünkü defalarca yapılıp performansı kontrol edilip her seferinde düzeltildiği için bir süre sonra otomatik bir hâle gelmiştir. Bu nedenle bilinç düzeyi ve bilişsel süreçleri işe koşma seviyesi oldukça düşüktür. Eylemleri bu seçenekle şekillendiğinde üretilen çıktının (bir fikir, kelime ya da eylem gibi) farkında olunabilir fakat bunları üreten süreçlerin farkında olunmaz.


18. Soru

Yeni nesil hata yönetimi yaklaşımlarının hataya bakış açısı nedir?

Cevap

Yeni nesil hata yönetim yaklaşımları hatayı bir sebep değil sonuç olarak görür. Bu yaklaşımda insan hatası, örgütteki bazı emniyet sorunlarının varlığına işaret eden bir belirti olarak değerlendirilir.


19. Soru

İşviçre peyniri modelinde peynir dilimlerindeki deliklerin kullanım amacı nedir?

Cevap

Peynir dilimlerindeki delikler aslında farklı seviyelerde ortaya çıkan tehlikelere (hazards) işaret etmektedir. Bunlardan özellikle gizil olanlar başka tehlikeleri doğurmakta ve en sonunda ya insan hatası ya da ihlal ortaya çıkarak emniyeti tehlikeye atmaktadır.


20. Soru

Reason’ın İsviçre Peyniri adını verdiği modelinin bileşenleri nelerdir?

Cevap

Reason bu modelini herhangi bir üretim sisteminin temel bileşenlerini dikkate alarak
geliştirmeye başlamıştır. Reason’a göre bu bileşenler; karar vericiler, emir komuta zincirindeki yetkili yöneticiler, üretim faaliyetleri ve bunların gerçekleştiği önkoşullar ile emniyeti artırmak için öngörülen tehlikelere (hazards) karşı geliştirilmiş tedbirlerdir.


21. Soru

jenerik hata modelleme sisteminde performans seviyesi ve hata tipleri nasıl eşleştirilir?

Cevap

Performans Seviyesi                          Hata Tipleri
Beceri Temelli Seviye                        Uygulama ve Hafıza Hataları
Kural Temelli Seviye                          Kural Temelli Yanılgı Hataları
Bilgi Temelli Seviye                           Bilgi Temelli Yanılgı Hataları

şeklinde eşleştirilir.


1. Soru

Bir emniyetsiz eylemin hata olup olmadığını anlamak için hangi sorulara cevap aranır?

Cevap

Hata tanımına geri dönülürse bir emniyetsiz eylemin hata olup olmadığını anlamak
için şu soruların sorulması gerekir:
• Öngörülen eylemler hedef yönelimli miydi? Diğer bir deyişle, söz konusu eylem
niyetli bir davranış içeriyor muydu? Ulaşılmak istenen son durum ve buraya ulaşılabilmesi için kullanılacak yollar belirlendi mi?
• Eylemler planlandığı gibi mi gerçekleşti?
• Öngörüldüğü gibi gerçekleşen eylemler arzu edilen hedefe ulaştırdı mı?

2. Soru

Uygulama ve hafıza hataları nasıl açıklanır?

Cevap

Uygulama ve hafıza hataları beceri temelli performans seviyesinde gerçekleşmektedir. Eylemde niyet vardır ve doğrudur fakat bu amaca götürecek eylem beklendiği başarıyı gösterememiştir.

3. Soru

Havacılık emniyetini en fazla etkileyen sistem unsuru nedir?

Cevap

Araştırmaların ve kaza soruşturmalarının sonuçları emniyeti en fazla tehdit eden sistem unsurunun insan olduğunu göstermektedir.

4. Soru

Emniyetsiz eylemler yüzünden kaynaklanan sorunlar sistemde nasıl problemlere yol açar?

Cevap

Emniyetsiz eylemler yüzünden kaynaklanan sorunlar sisteme sadece emniyeti tehlikeye atarak zarar vermez. Uçuşların gecikmesine, uçuşa elverişlilik oranının, zamanında kalkış başarısının, gelirlerin ve hava aracı verimliliğinin düşmesine, işletim
maliyetlerinin ise artmasına neden olur.

5. Soru

Hatanın temel bileşenleri kaça ayrılır?

Cevap

Hatanın dört bileşeni vardır. Bunlar niyet (hedef yönelimi), eylem, sonuç ve bağlamdır.

6. Soru

Bilgi temelli yanılgı hataları hangi durumlarda ortaya çıkar?

Cevap

Bilgi temelli yanılgılar insanlar için tamamen yeni olan durumlarda ortaya çıkarlar. Daha önceden hiç karşılaşılmamış, tecrübe edilmemiş, uzun süreli hafızada konuya ilişkin herhangi bir kural ya da prosedürün bulunamadığı, eğitimli olunmayan bir sorunla ya da durumla karşılaşıldığında yüksek bir bilinç düzeyine geçilerek eylemler bilgi temelli performans seviyesinde gerçekleşmeye başlar. Bu seviye hatalara son derece açıktır. Çünkü bu seviyedeki sonuçlar genellikle deneme-yanılma yoluyla elde edilir.

7. Soru

Bilgi temelli performans seviyesine ilişkin verilebilecek örnekler nelerdir?

Cevap

Örnek olarak, veri toplama, bunlara anlam yükleme, uzun süreli hafızadan bilgi çağırma, elde edilen tüm bu veri ve bilgilere yüklenen anlamları muhakeme etme, amaç belirleme, problem tanımlama, çözüm alternatifleri ve alternatifler arasından seçim ölçütleri tasarlama ve nihai kararı üretmek verilebilir.

8. Soru

Kural temelli hataya bir örnek veriniz.

Cevap

Uçuşta motoru duran bir uçakta motor çalıştırma prosedürünün uygulanmasına rağmen motorun çalışmadığını düşünün. Pilotlar motoru çalıştırabilmek için yüksek bir irtifada olduklarını dikkate almadan motoru çalıştırmayı denemişler ve başarısız olmuşlardır. Bu kural temelli bir hataya örnektir.

9. Soru

Hedef yönelimli davranış kavramı nasıl açıklanır?

Cevap

Hedef yönelimli davranış ulaşılmak istenen son durumun ifade edilmesini ve bu yere
ulaşılabilmesi için kullanılacak yolların belirtilmesini kapsar.

10. Soru

Yeni nesil hata yönetim yaklaşımlarının varsayım ve özellikleri nelerdir?

Cevap

Yeni nesil hata yönetim yaklaşımlarının varsayım ve özelliklerini aşağıdaki gibi özetlemek mümkündür:

• İnsanların hata yapma olasılıkları belirli bir noktaya kadar azaltılabilir ancak hata
payını tamamen ortadan kaldırmak mümkün değildir.

• Tek bir hataya aynı anda farklı faktörler sebep olabilir.

• İnsan hataları her seferinde olumsuz sonuçlar üretmezler.

• Farklı hata tiplerinin ortaya çıkma dinamikleri, yerleri, zamanları, bağlamları ve
dolayısıyla mücadele yöntemleri farklıdır.

• Yaptırımlar, cezalar, korkutma ve tehditler hata yönetiminde etkili araçlar değildirler.

• Emniyeti tehdit eden hatalar sadece üretim sürecinin en son halkasındaki faaliyetlerde çalışanlar (Teknisyenler, pilotlar, hava trafik kontrolörleri, yükleme
uzmanları, dispeçerler, ramp işçileri, ikram yükleyicileri gibi) tarafından yapılmazlar.

• Hata yönetiminde asıl kıymetli olan olaylara meydana geldikten sonra tepki vermek (reaktif yaklaşım) değil öneylemciliktir (proaktivite).

• Yeni nesil hata yönetim yaklaşımları hataların ortaya çıkma olasılıkları ve etkilerini azaltmanın yanı sıra hataların zamanında fark edilebilmesini ve görünür kılınmalarını amaçlamaktadır.

• Yeni nesil hata yönetim yaklaşımlarının amacı sistem içinde çalışan personelin bireysel performansı yerine örgütün performansını artırmaktır.

11. Soru

Tasarımdan ya da çalışandan kaynaklanan hatalar nasıl açıklanır?

Cevap

Tasarımdan ya da çalışandan kaynaklanan hatalar: Çalışandan kaynaklanan hatalar
bireysel olarak söz konusu havacılık çalışanının çeşitli bireysel faktörlerden kaynaklanarak yaptığı hatalardır. Aynı bağlam ve durumda başka bir çalışanın bu hatayı yapma olasılığı düşüktür. Tasarımdan kaynaklanan hatalar ise tasarımın bizzat kendisinin çalışanı hataya sürüklemesidir. Aynı bağlam ve durumda pek çok farklı çalışan aynı hatayı yapacaktır.

12. Soru

Jens Rasmussen’e göre teknik personelin kaç tür performans seviyesi vardır?

Cevap

Jens Rasmussen, üretim tesislerindeki otomasyonu kullanan teknik personelin eylemlerini modellemek amacıyla yaptığı çalışmada, eylemlerin 3 farklı performans seviyesinde gerçekleştiğini ileri sürmüştür (Rasmussen, 1983). Bunlar; beceri, kural ve bilgi temelli performans seviyeleridir.

13. Soru

Uzmanlık ile uygulama ve hafıza hataları arasındaki ilişki nasıl açıklanmaktadır?

Cevap

Bir işte uzman olan kişilerin uygulama ve hafıza hataları yapma ihtimali daha fazladır. Söz konusu beceriyi yeni edinen kişiler bu tür hataları daha az yaparlar. Bir kazadan sonra “yılların teknisyeni” ya da “yılların kaptanı nasıl böyle bir hata yapar” sorusu
yadırganmamalıdır. Tecrübeli, zeki, sorumluluk sahibi, çalışkan ve dürüst insanlar da rahatlıkla hata yapabilirler.

14. Soru

Bilgi temelli yanılgı hatalarını önlemek için neler yapılmaktadır?

Cevap

Başta pilotlar olmak üzere, havacılık çalışanlarının bilgi temelli performans seviyesindeki yeni ve karmaşık problemlerle karşı karşıya kalmalarını mümkün olduğunca önlemek amacıyla emniyeti tehdit edecek tüm önemli sorunlar önceden belirlenip bunlar karşısındaki karar başarısını artırmak için çeşitli prosedürler geliştirilmekte, çalışanlara öğretilmekte ve tekrar yoluyla otomatikleşmeleri sağlanmaktadır. Bu sayede çalışanlardan beklenen performans beceri ya da kural temelli seviyede kalmakta ve hatalara çok daha açık olan bilgi temelli seviyeden kaçınılmaktadır.

15. Soru

Hafıza hatalarına havacılık kapsamında bir örnek veriniz.

Cevap

Örnek olarak bir teknisyenin genel havacılık uçağına yakıt aldıktan sonra yakıt deposu kapağını kapatmayı unutması verilebilir.

16. Soru

İnsanların uzmanlığı hangi performans seviyesi kapsamında değerlendirilir?

Cevap

İnsanların uzmanlığının genellikle kural temelli performans seviyesinde bulunduğu
belirtilmektedir.

17. Soru

Beceri temelli performans seviyesi nasıl açıklanır?

Cevap

Beceri temelli performans seviyesinde eylemleri otomatik olarak kontrol edilir çünkü defalarca yapılıp performansı kontrol edilip her seferinde düzeltildiği için bir süre sonra otomatik bir hâle gelmiştir. Bu nedenle bilinç düzeyi ve bilişsel süreçleri işe koşma seviyesi oldukça düşüktür. Eylemleri bu seçenekle şekillendiğinde üretilen çıktının (bir fikir, kelime ya da eylem gibi) farkında olunabilir fakat bunları üreten süreçlerin farkında olunmaz.

18. Soru

Yeni nesil hata yönetimi yaklaşımlarının hataya bakış açısı nedir?

Cevap

Yeni nesil hata yönetim yaklaşımları hatayı bir sebep değil sonuç olarak görür. Bu yaklaşımda insan hatası, örgütteki bazı emniyet sorunlarının varlığına işaret eden bir belirti olarak değerlendirilir.

19. Soru

İşviçre peyniri modelinde peynir dilimlerindeki deliklerin kullanım amacı nedir?

Cevap

Peynir dilimlerindeki delikler aslında farklı seviyelerde ortaya çıkan tehlikelere (hazards) işaret etmektedir. Bunlardan özellikle gizil olanlar başka tehlikeleri doğurmakta ve en sonunda ya insan hatası ya da ihlal ortaya çıkarak emniyeti tehlikeye atmaktadır.

20. Soru

Reason’ın İsviçre Peyniri adını verdiği modelinin bileşenleri nelerdir?

Cevap

Reason bu modelini herhangi bir üretim sisteminin temel bileşenlerini dikkate alarak
geliştirmeye başlamıştır. Reason’a göre bu bileşenler; karar vericiler, emir komuta zincirindeki yetkili yöneticiler, üretim faaliyetleri ve bunların gerçekleştiği önkoşullar ile emniyeti artırmak için öngörülen tehlikelere (hazards) karşı geliştirilmiş tedbirlerdir.

21. Soru

jenerik hata modelleme sisteminde performans seviyesi ve hata tipleri nasıl eşleştirilir?

Cevap

Performans Seviyesi                          Hata Tipleri
Beceri Temelli Seviye                        Uygulama ve Hafıza Hataları
Kural Temelli Seviye                          Kural Temelli Yanılgı Hataları
Bilgi Temelli Seviye                           Bilgi Temelli Yanılgı Hataları

şeklinde eşleştirilir.

İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.