Açıköğretim Ders Notları

Lojistikte Teknoloji Kullanımı Dersi 6. Ünite Sorularla Öğrenelim

Açıköğretim ders notları öğrenciler tarafından ders çalışma esnasında hazırlanmakta olup diğer ders çalışacak öğrenciler için paylaşılmaktadır. Sizlerde hazırladığınız ders notlarını paylaşmak istiyorsanız bizlere iletebilirsiniz.

Açıköğretim derslerinden Lojistikte Teknoloji Kullanımı Dersi 6. Ünite Sorularla Öğrenelim için hazırlanan  ders çalışma dokümanına (ders özeti / sorularla öğrenelim) aşağıdan erişebilirsiniz. AÖF Ders Notları ile sınavlara çok daha etkili bir şekilde çalışabilirsiniz. Sınavlarınızda başarılar dileriz.

Kurumsal Kaynak Planlama Ve Lojistik

1. Soru

Kurumsal Kaynak Planlaması (KPP) nedir?

Cevap

KKP, işletmelerde mal ve hizmet üretimi için gereken işgücü, makine, malzeme gibi kaynakların verimli bir şekilde kullanılmasını sağlayan bütünleşik yönetim sistemlerine verilen genel addır. KKP sistemleri, bir işletmenin tüm veri ve işlemlerini bir araya getirmeye veya bir araya getirilmesine yardımcı olmaya çalışan ve genelde kullanımı kolay olan sistemlerdir. KPP anlam olarak, işletmenin tüm kaynaklarının birleştirilip, verimli olarak kullanılması için tasarlanmış sistemlerdir.


2. Soru

KPP’nin kapsam ve amacı nedir?

Cevap

KKP, arz ve talep arasındaki dengeyi sağlayan geniş kurumsal bir alt yapıya sahip yönetim aracıdır ve genellikle tüm tedarik zinciri içindeki müşteriler ve tedarikçiler arasındaki bağlantıları kapsar. Karar verme aşamasında iş süreçlerini kullanan KKP; satış, pazarlama, üretim, lojistik, satın alma, finans, tasarım, insan kaynakları gibi işlemler arası bütünleşmeyi de sağlamaktadır.


3. Soru

KPP’nin kaç farklı düzeyi vardır ve bunlar nelerdir?

Cevap

KKP’nin 5 farklı füzeyi vardır: ? Veri yönetim sistemi ? Ortak veri tabanı ? Üretim felsefesi ? İş felsefesi ? Bilgi yönetim sistemi


4. Soru

Bir işletme seferdeki araçları kaç farklı şekilde takip edebilmektedir?

Cevap

Bir işletme seferdeki araçlarını genel olarak 4 farklı şekilde takip edebilir: ? Mobil telefonlar ile yapılan kontrol aramaları ? Akıllı kutu & akıllı anahtar ile yapılan kontroller ? Mobil iletişim tabanlı takip sistemleri ? Küresel konumlandırma sistemi tabanlı takip sistemleri.


5. Soru

Veri yönetim sistemine göre KKP nedir?

Cevap

İşletmeler pazarlama, satış, üretimin takibi, lojistik gibi birçok işlem için büyük yığınlardaki verileri tutmaktadır. Bu veriler; raporlama faaliyetlerinde, üst düzeye bilgi vermede, işletme için faydalı olabilecek analizlerin yapılmasında kullanılır. KKP sisteminin ilk düzeyi, bir bakıma bilgiye dönüştürülebilecek veriler için depo görevi görür


6. Soru

Ortak veri tabanı görüşüne göre KKP nedir?

Cevap

Merkezi bir veri tabanını kullanan yazılım modüllerinin tüm sisteme entegrasyonudur.


7. Soru

Üretim felsefesine göre KPP nedir?

Cevap

KKP, üretim için gerekli planlamanın yapılmasını sağlayan bir sistemdir. Üretim felsefesinin kalbi Malzeme İhtiyaç Planlaması’dır (MİP). Bu sistem sayesinde üretim için gerekli malzemelerin hangi zamanda ne kadar temin edileceğine karar verilir.


8. Soru

İş felsefesine göre KKP nedir?

Cevap

İş felsefesi, daha çok yatırımın kazanca dönüşmesi ile ilgilidir. Bu düzeyde üst yönetim stratejilerini be lirler ve planlarını yapar, iletişim aracı sayesinde bu kararlar üst yönetimden çalışanlara doğru aktarılır.


9. Soru

Bilgi yönetim sisteminin içeriği nedir?

Cevap

Bilgi yönetim aşamasında müşteri satın alma alışkanlıklarını, tedarikçi güvenirliğini, etkin seri üretim tekniklerini, parçalara ait geçmiş verileri, müşteri hizmetleri konularını ve daha birçok bilgiyi yeni hizmet ya da ürün üretimi için kullanmayı içermektedir.


10. Soru

Hangi talepler üreticiler üzerinde baskı kurmaktadır?

Cevap

? Tüm tedarik zinciri boyunca toplam maliyet azaltmak ? Hammadde temin süresinin kısaltmak ? Stokları minimum düzeye çekmek ? Ürün çeşitliliğini arttırmak ? Ürün kalitesini geliştirmek ? Güvenilir dağıtım tarihleri ve müşteri hizmet düzeyini arttırmak ? Talep, tedarik ve üretimin etkili koordinasyonunu sağlamak


11. Soru

Malzeme İhtiyaç Planlaması nedir? Nasıl ortaya çıkmıştır?

Cevap

1960’ların ortalarında malzemelerin planlanması için ilk bilgisayar kullanımları tanıtılmış ve daha sonra kullanılan bu sistemler; Malzeme İhtiyaç Planlaması (MİP) sistemleri olarak adlandırılmıştır. Altmışların sonlarına doğru malzeme ve envanter kontrol sistemleri geliştirilerek, daha profesyonel araçlar haline gelmiştir. MİP, sadece malzeme kontrolü için değil, bunun yanında kapasite planlama ve yönetimi için de kullanılmaya başlanmıştır. Bilgisayarların daha etkin kullanılmaya başlanması ile birlikte, malzeme ve kapasite kaynaklarının kullanımına işletmenin finansal kaynakları da eklenmiştir.


12. Soru

KPP nasıl ortaya çıkmıştır?

Cevap

KKP, 1960’larda MİP’in ortaya çıkması ile başlamaktadır ve bu metodun özü de ürün ağacına dayanmaktadır. MİP’i ortaya koyan kişiler, malzeme ve bileşenlerin siparişleri için daha iyi bir yöntem ararlar ve bu tekniği geliştirmeyi başarırlar. MİP mantığı, üretim programının kullanımına, ürün ağacına ve gelecek dönem gereksinimlerini karşılamak için stok kayıtlarına dayanmaktadır. MİP bir bakıma, ürün ağacı işlemcilerinin yeteneklerini; stok düzeyi, gelen sipariş bilgileri, üretim hacimleri ve tedarik sürelerini de göz önüne alarak geliştirmiştir. İlk geliştirildiği zamandan itibaren MİP, çok hızlı bir şekilde gelişim göstermiştir. İlk kullanıcılar, MİP’in yalnızca daha iyi yeniden sipariş verme sinyali üretmediğini kısa zamanda fark etmiş, siparişlerin üretime veya tedarikçilere verilmesinin ardından sipariş teslim zamanlarını saklamaya yardımcı olabildiğini görmüşlerdir. Gelişmelerin hızla devam etmesi sayesinde kapalı-çevrim MİP sisteminin geliştirilmiş bir hali olan ÜKP ortaya çıkmıştır. Yazılım şirketleri; ürün veri yönetimi, detaylı gerçekleştirme sistem desteği, son montaj yapılandırmaları ve iş karar desteğinin diğer birçok alanında sayısız bağımsız uygulama geliştirmişlerdir. Bu karar destek sistemlerinin ÜKP sistemleri ile bütünleştirilmesi sonucunda, KKP olarak adlandırılan sistem ortaya çıkmıştır.


13. Soru

MİP’in faydaları nelerdir?

Cevap

İşletmeler MİP sayesinde, malzeme satın alma ve siparişlerinin ne kadar olacağı ve ne zaman yapılacağı konusunda kontrol yeteneği kazanmıştır. Bu aracın kullanılmaya başlanması ile birlikte verimlilik ve kalitenin hızlı bir şekilde arttığı görülmüş, stok miktarlarında azalma meydana gelmiştir. İşletmeler bu sayede rekabet ortamında büyük bir kazanç sağlamıştır.


14. Soru

MİP’in en büyük eksikliği nedir?

Cevap

MİP sistemleri kapasite kısıtını göz önüne almaksızın sadece malzeme ihtiyaçlarının planlanmasına odaklanmaktadır ve gerçek zamanlı değildir. MİP’in en büyük eksikliği, iş ve satın alma emirlerinde işletme kapasitesinin bu emirleri yerine getirip getiremeyeceğine ya da kritik kaynakların yeterli düzeyde olup olmadığına bakmamasıdır.


15. Soru

KPP sistemi bileşenlerinden envanter yönetimi bileşeninin kapsamı nedir?

Cevap

Envanter yönetimi bileşeni, satın alınan malzemelerin depo/depolara girişinden, ürün olarak müşteriye satılmasına kadar olan stok süreçlerini kapsar. Bu bileşen, kurum bünyesinde bulunan tüm stoklara ait bilgileri toplayan, işleyen ve raporlayan bir sistemdir.


16. Soru

KPP sistemi bileşenlerinden satış ve dağıtım bileşeninin kapsamı nedir?

Cevap

Satış ve dağıtım bileşeni; müşteriden mamul siparişlerinin alınıp üretimden teslimine kadar olan süreci kapsar. Satış dağıtım bilgi sisteminin yapısı, şirketlerin iş alanları, bulundukları coğrafi dağılım, ürün çeşitleri vb. kriterlere göre değişiklik gösterebilir.


17. Soru

KPP sistemi bileşenlerinden kalite yönetim bileşeninin kapsamı nedir?

Cevap

Kalite yönetim bileşeni; kalite sertifikasyonunun gereksinim duyabileceği tüm takip adımlarının izlenmesini ve yönetilmesini kapsar. Üretim, ARGE, depo yönetimi, stok kontrol operasyonları ve sevkiyat işlemlerinin gereken adımlarında kalite sisteminin devreye girmesiyle, kalite standartlarına aykırı tüm kalemlerin sistem tarafından takip altına alınması ve gereken durumlarda reddedilmesi ve ardından hata düzeltici çalışma formlarının hazırlanması mümkün olmaktadır.


18. Soru

KPP sistemi bileşenlerinden insan kaynakları bileşeninin kapsamı nedir?

Cevap

İnsan kaynakları bileşeni; çalışanların işe alınmalarından kariyer planlamasına ve eğitim çizelgelemesine kadar, modern insan kaynakları yaklaşımlarının tüm stratejik noktalarını kapsar.


19. Soru

KPP sistemi bileşenlerinden finans yönetimi bileşeninin kapsamı nedir?

Cevap

Finans yönetimi bileşeni; finansal hareketlerinin, borç ve alacak takibinin, vadeli işlemlerinin takip ve kayıt edildiği bileşendir. Bu bileşen genel muhasebeden bütçelendirmeye, sabit kıymetlerden maliyet muhasebesine kadar tüm finansal operasyonları kapsar.


20. Soru

KPP sistemi bileşenlerinden üretim planlama ve kontrolü bileşeninin kapsamı nedir?

Cevap

Üretim planlama ve kontrol bileşeni, pazarın gereksinimleri ile müşterilerin siparişlerini en uygun şekilde üretimi planlamayı, izlemeyi, maliyetlendirmeyi ve kontrol etmeyi kapsar. Daha geniş anlamda satış ve operasyonların planlaması, kısıtlamalara dayalı planlama, malzeme kaynak planlaması, talep yönetimi, üretim kontrolü, devam eden işlerin yönetimi ve kapasite planlaması, üretim planlama ve kontrol bileşeni içinde gerçekleştirilen faaliyetler arasındadır.


21. Soru

KPP sistemi bileşenlerinden tedarik zinciri yönetimi bileşeninin kapsamı nedir?

Cevap

Tedarik zinciri yönetimi bileşeni; şirket içi, şirket dışı ve şirketler arası minimum stokla zincir içindeki bütün katılımcıların arasında anında bilgi akışı, lojistik zinciri, uygulamaya hızlı geçiş, kapasitelerden en iyi şekilde yararlanma ve çabuk tepki verme olanaklarını sağlar.


22. Soru

KPP sistemi bileşenlerinden satın alma bileşeninin kapsamı nedir?

Cevap

Satın alma bileşeni; işletmeye bölümlerden gelen malzeme gereksinim taleplerinin belirlenip, satıcı firmaya bildirilmesi, takip edilmesi ve teslim alınması sürecini kapsar. İşletmenin yapacağı tüm envanter, hizmet alımları ile yapılacak giderler ve bunların sonuçlarını takip eden bileşendir. Bu bileşen sipariş, finansman ve genel muhasebe bileşenleri ile gerçek zamanlı çalışır.


23. Soru

KPP sistemi bileşenlerinden müşteri ilişkileri yönetimi (CRM) bileşeninin kapsamı nedir?

Cevap

CRM bileşeni; müşterilere yönelik teklif ve kararların, büyük bir esneklik ve müşterilerle etkileşimli ilişki içinde yönetilmesine olanak sağlar. Müşteri ilişkilerini ilgilendiren faaliyetlerin tek elden planlanmasını ve organize edilmesini sağlayarak planlama ve organizasyon hatalarından kaynaklanan müşteri memnuniyetsizliklerini en aza indirgemeyi mümkün kılar.


24. Soru

KPP sistemi bileşenlerinden proje yönetimi bileşeninin kapsamı nedir?

Cevap

Proje yönetimi bileşeni; proje tipi iş yapan firmalar için geliştirilmiştir. Projeye ait tüm faaliyetler, belgeler, satın alımlar, maliyetler ve kaynaklar proje yönetimi bileşeni ile takip edilir. Bu bileşen genellikle muhasebe ve finans bileşeni ile entegre çalışır ve projeye ilişkin her türlü planlanan ve gerçekleşen maliyetler kolaylıkla belirli proje adı altında raporlanabilir.


25. Soru

KPP sistemindeki üretim modülünün içeriği nedir?

Cevap

SAP üzerinde her bir modül için genel olarak bir ana veri mevcuttur ve bütün faaliyetler bu ana veriler üzerinden gelişir. Üretim yerleri, depo yerleri, stok alanları, stoklama şekli, satın alma ve satın alma organizasyonu gibi yapılar bu modül içerisinde bulunmaktadır.


26. Soru

KPP sistemindeki stok yönetimi modülünün içeriği nedir?

Cevap

Stok yönetimi, depo yerleri, rezervasyonlar, depo yerlerine ürünlerin transferi, fiziksel stok süreçleri, stokların analizi, malzeme kabulü gibi süreçleri içermektedir. Genel olarak işletmelerde nihai ürün depoları, yan malzeme depolarının süreçleri bu kısımda bulunmaktadır.


27. Soru

KPP sistemindeki depo yönetimi modülünün içeriği nedir?

Cevap

SAP’de depo yönetimi (WM) önemli bir yer almaktadır. WM modülü, depo tipleri, depolama bölümleri, depo adresleri, transferler, gibi işlemleri kapsamaktadır. Genel olarak nihai ürünlerin stoklarının takibi için kullanılmaktadır. Özellikle son zamanlarda WM modülüne entegre edilebilen sistemler geliştirilmiştir.


28. Soru

KPP sistemindeki içe ve dışa lojistik modülünün içeriği nedir?

Cevap

İçe lojistik, dış kaynaktan gelen ürünlerin geri alınması anlamına gelmektedir. Ürünlerin stoklara alınması işlemidir. Dışa lojistik ise müşterilere doğru akışı ifade etmektedir. Ürünlerin stoklardan düşürülmesi, irsaliyelerin çıkarılması gibi adımları kapsamaktadır.


29. Soru

KPP sistemindeki üretim planlama modülünün içeriği nedir?

Cevap

Bu bölümde, özellikle üretimin taktiksel ve stratejik planlaması için gerekli olan; ana veri ve ürün ağaçları tanımlamaları, tahminleme, planlama faaliyetleri yer almaktadır. Üretim planlama, Malzeme İhtiyaç Planlaması, ana verilerin güncellemeleri, standart satış ve operasyonların planlanması, talep tahmini, tahmin stratejileri bu bölümdeki ayrıntılı kalemlerdir.


30. Soru

KPP sistemindeki üretim süreçleri modülünün içeriği nedir?

Cevap

Bu bölümde ise üretim akışının tanımlanması, süreç akışlarının optimizasyonu, iş alanlarının belirlenmesi, parti büyüklükleri, üretim siparişleri bilgi sistemi, iş adımlarının işçilikleri gibi üretim konularını kapsamaktadır. Üretimdeki operasyonel faaliyetlerinin SAP’ye yansımasıdır. Bu süreçlerin doğru bir şekilde tanımlanması gerek üretim planlaması gerekse maliyetlerin doğru olarak çıkmasında önemlidir.


31. Soru

KPP sistemindeki bakım modülünün içeriği nedir?

Cevap

Üretim yerinin bakım ve onarımını kapsayan bir modüldür. Bu modülde; ekipman ve makine parkurlarının oluşturulması, periyodik bakım planlaması, önleyici bakım planlaması, bakım iş emirlerinin maliyetlerinin oluşturulması, bölümlere atanması faaliyetlerini içermektedir.


32. Soru

KPP sistemindeki kalite-kontrol yönetimi modülünün içeriği nedir?

Cevap

Genel olarak üretimin kalite ve kontrolü, bunların sonuçları, dış kaynaktan gelen ürünlerin girdi-kalite kontrolü, bunların sonuçları, kalite sertifikaları, kalite sonuçlarının raporlanması ve geri bildirimin yapılması faaliyetlerini kapsamaktadır.


33. Soru

KPP sistemindeki satış ve servis modülünün içeriği nedir?

Cevap

Satış ve servis; müşteri, sipariş, sevkiyat ve müşteri servislerinin yönetimini kapsamaktadır. Bu kısımda özellikle satış ve dağıtım (SD) modülü lojistik faaliyetleri için oldukça önemlidir.


34. Soru

SAP üzerindeki satıl ve dağıtım modülündeki ana veriler kaç ana bölümde incelenir ve bunlar nelerdir?

Cevap

? Müşteri ana verileri: Bu ana verilerde müşterinin ülkesi, adresi, telefon numarası, mail adresi vb. detayları yer almaktadır. ? İşletme ana verileri: İlgili müşterinin siparişlerinin teslim edileceği müşteri adreslerinin bilgilerini içerir. ? Satış ana verileri: Bu ana veriler; satış organizasyonu, dağıtım kanalı, satış bürosunun kombinasyonlarından oluşmaktadır. Satış organizasyonu, benzer özelliğe sahip müşterilerin gruplanmasını sağlar. Dağıtım kanalı ise; müşterinin ürünlerinin hangi dağıtım ile bir sonraki müşteri grubuna ulaşacağı bilgisini içermektedir.


35. Soru

SAP sisteminde teslimat süreci nasıl işlemektedir?

Cevap

Teslimatlar siparişler referans alınarak oluşturulmaktadır. Burada teslimatlar siparişin bir kısmını kapsayabileceği gibi birden çok siparişten de oluşabilir. Sipariş üzerindeki bilgilerden ana verilerin tamamı teslimata da aktarılmaktadır. Yani, sipariş için geçerli olan ana veriler teslimat içinde aynen geçerlidir. Dolayısıyla genel olarak; aynı satış organizasyonuna sahip olmayan müşteri talepleri için tek sipariş oluşturulamayacağı gibi, farklı satış organizasyonlarına sahip siparişler içinde tek teslimat yaratılamaz. Teslimatlar müşteriye gidecek ürünlerden olabileceği gibi, müşterilerden geri gelebilecek olan ürünler içinde teslimat oluşturulması gerekir. Ayrıca sevk edilen ürünlerin müşteriye faturalandırılması işlemi de teslimatlar üzerinden yapılmaktadır.


36. Soru

Sevkiyat yönetim sürecinde önemli olan noktalar nelerdir?

Cevap

? Sevkiyat Planlama Noktası: Şirketin birden çok üretim yerinin veya sevkiyat planlama noktasının olduğu durumlarda geçerli olan bir uygulamadır. ? Nakliye türü: Planlanacak olan sevkiyatın türünü belirtir. Denizyolu, hava yolu, karayolu veya demiryolu bunlardan bazılarıdır. ? Rota ve Adımları: Sevkiyat organizasyonu yapılırken şirketler gerek navlunların sisteme tanımlanması, gerekse sevkiyat planlaması yaparken her defasında benzer rotalamaları yapmak yerine önceden rotalar tanımlanarak işlemleri kolaylaştırabilir. ? Aracı Nakliye Şirketi: Şirketler çoğu zaman sevkiyatlarını kendileri organize etmelerine rağmen ürünlerin müşterilere ulaştırılması için aracı şirketler kullanırlar. SAP üzerinde bu aracı şirketler müşteri ana verileri gibi tedarikçi ana verilerine tanımlanır ve her sevkiyat sırasında aracı şirketlerin bilgilerinin tekrar tekrar girilmesinin önüne geçilmiş olur.


37. Soru

Elleçleme nedir?

Cevap

Elleçleme, müşteriye gidecek olan ürünlerin nasıl paketleneceği konusunda bilgi verir. Sevkiyattaki ürünlerin; hangi ambalaj şekline göre paketleneceği, hangi sırada araca yerleştirileceği, hangi boşaltma noktalarına bırakılacağı gibi bilgilerin işlenmesine yarayan elleçleme faaliyeti oldukça önemli bir faaliyettir.


38. Soru

Çeki listesi nedir?

Cevap

Çeki listesi; ürünlerin hangi palette olduğunu, ürünlerin ağırlıklarını, toplam sevkiyattaki ürün sayısı gibi bilgilerin olduğu bir çıktı türüdür. Özellikle gümrük işlemleri ve ihracatlarda önemlidir.


39. Soru

Yükleme listesi nedir?

Cevap

Yükleme listesi de çeki listesi gibi elleçlemeden hareketle türetilir; ancak yükleme listesi ambalaj şeklinden hareket eder. Hangi ambalajda, hangi ürünün bulunduğu ve hangi boşaltma noktasına ait olduğu bilgileri burada daha net görünür. Genel olarak yükleme yapan bölümlerin kullandığı bir uygulamadır.


40. Soru

Nakliye planlaması sonrası sevkiyat aşamaları nelerdir?

Cevap

? Araç geliş tarihi: Nakliye planlaması yaparken tanımladığımız nakliye türüne göre yükleme yapılacak olan aracın geliş tarihini ifade eder. ? Yükleme başlangıç tarihi: Müşteriye sevk edilecek olan ürünlerin araca yüklenmeye başlama tarihi ve saatini ifade eder. ? Yükleme bitiş tarihi: Araca yüklemenin bitiş tarih ve saatini ifade eder. ? Yükleme sonu tarihi: Burada ise gerekli olan evrakların tamamlanma zamanını ifade eder. ? Sevkiyat başlangıcı: Aracın müşteriye gitmek için yola çıkış zamanını ifade eder. ? Sevkiyat tamamlanma tarihi: Sevkiyatı yapılan ürünlerin müşteriye vardığı tarihi ifade eder.


41. Soru

Kurumsal Kaynak Planlaması (KKP) sistemlerinin temel görevi nedir?

Cevap

Kurumsal Kaynak Planlaması (KKP) işletmelerin ve işletme faaliyetlerinin bütünleşik çalışmasına izin veren bir teknolojidir. İşletme faaliyetlerinin bütünleşik çalışmasına izin veren bir teknoloji olan Kurumsal Kaynak Planlaması (KKP) sistemleri, insanlar tarafından yönetilen birbirleri ile ilişkili süreçlerin bir grubu olarak düşünülebilir.


42. Soru

Kurumsal Kaynak Planlamasının (KKP) kapsamında hangi görev alanları yer almaktadır?

Cevap

KKP, arz ve talep arasındaki dengeyi sağlayan geniş kurumsal bir alt yapıya sahip yönetim aracıdır ve genellikle tüm tedarik zinciri içindeki müşteriler ve tedarikçiler arasındaki bağlantıları kapsar. Karar verme aşamasında iş süreçlerini kullanan KKP; satış, pazarlama, üretim, lojistik, satın alma, finans, tasarım, insan kaynakları gibi işlemler arası bütünleşmeyi de sağlamaktadır.


43. Soru

Kurumsal Kaynak Planlaması (KKP) kavramını beş farklı açıdan ele alarak inceleyiniz.

Cevap

KKP sisteminin tamamen anlaşılabilmesi için “KKP sistemi” kavramının beş farklı açıdan incelenmesi gerekmektedir. Bunlardan ilki, veri yönetim sistemi, ikincisi basitçe işletmedeki tüm yazılım modüllerinin aynı veri tabanını paylaşmasıdır. Üçüncüsü, üretim felsefesi, dördüncüsü, iş felsefesi iletişim aracı ve beşincisi ise bilgi yönetim sistemidir. KKP sisteminin düzeyleri arasında karmaşıklık aşağıdan yukarıya çıktıkça artmaktadır, işletmenin değeri de aynı şekilde artar. Karmaşıklığı en az olan düzey veri yönetim sistemi iken, stratejik ve daha karmaşık düzey ise bilgi yönetim sistemidir. Bir işletmenin KKP sistemini uygulamaya koyarken odaklanması gereken nokta, hiyerarşinin en üst düzeyini başarıyla yerine getirmektir.


44. Soru

Hangi pazar talepleri üreticiler üzerinde büyük baskı yaratabilmektedir?

Cevap

Aşağıda belirtilen talepler de üreticiler üzerinde büyük baskı yaratmaktadır: • Tüm tedarik zinciri boyunca toplam maliyet azaltmak • Hammadde temin süresinin kısaltmak • Stokları minimum düzeye çekmek • Ürün çeşitliliğini arttırmak • Ürün kalitesini geliştirmek • Güvenilir dağıtım tarihleri ve müşteri hizmet düzeyini arttırmak • Talep, tedarik ve üretimin etkili koordinasyonunu sağlamak.


45. Soru

Malzeme İhtiyaç Planlaması (MİP) nedir? Açıklayınız.

Cevap

1960’ların ortalarında malzemelerin planlanması için ilk bilgisayar kullanımları tanıtılmış ve daha sonra kullanılan bu sistemler; Malzeme İhtiyaç Planlaması (MİP) sistemleri olarak adlandırılmıştır. Altmışların sonlarına doğru malzeme ve envanter kontrol sistemleri geliştirilerek, daha profesyonel araçlar haline gelmiştir. MİP, sadece malzeme kontrolü için değil, bunun yanında kapasite planlama ve yönetimi için de kullanılmaya başlanmıştır.


46. Soru

Kapalı çevrim MİP ile hangi işlevler gerçekleştirilmektedir?

Cevap

Kapalı çevrim MİP ile gerçek satın alma siparişleri ve iş emirleri ile ilgili bilgiler; satın almacı ve planlamacıların gerekli faaliyetleri yaparken kullanabilmesi için bilgisayara yüklenmekteydi. Bu bilgiler, ana bilgisayara bağlı bir veya iki terminal bilgisayar yardımıyla girilirdi. Bu bilgilerin hacmine bağlı olarak, gerekli değişiklikleri yansıtmak üzere sıklıkla net değişim MİP sistemi çalıştırılırdı. Bu girdiler MİP sistemi tarafından üretilen faaliyet mesajları ile döngüyü kapatırdı. Net değişim çalıştırmaları süresince bu faaliyetler, MİP sisteminin ilk çalıştırılması sonucunda üretilen planlar ile karşılaştırılır ve istisnai durumlar not edilerek raporlanırdı.


47. Soru

Üretim Kaynakları Planlaması (ÜKP) ile hangi görevler yapılmaktadır?

Cevap

İşletmedeki tüm kaynakların etkili bir şekilde planlanması için bir yöntem olan ÜKP, bölümlerdeki işlemlerin planlanmasını, finansal planlamayı ve “eğer-olursa” şeklindeki durumların benzetimini yapabilmeyi sağlamaktadır. ÜKP her biri birbiri ile bağlantılı olan; iş planlama, satış ve operasyon planlama, üretim planlama, ana üretim çizelgeleme, malzeme gereksinim planlaması, kapasite gereksinim planlaması, kapasite ve malzeme için destek sistemleri fonksiyonlarından meydana gelmektedir. Bu sistemlerden elde edilen çıktılar; iş planı, satın alma taahhüt raporları, taşıma bütçeleri ve para cinsinden geleceğe dönük envanter miktarları gibi finansal raporlar ile bütünleştirmektedir. ÜKP, işlemler arası finansal bilgilerin toplanmasını ve dağıtılmasını sağlamıştır.


48. Soru

Kurumsal Kaynak Planlamasının işlevi ve hedefi nedir?

Cevap

KKP, talep ile arzı tahmin eder ve dengeler. KKP; tüm tedarik zinciri boyunca müşteri ve tedarikçiler arasındaki bağlantıyı sağlayan; karar vermek için geliştirilmiş süreçleri çalıştıran ve satış, pazarlama, operasyon, lojistik, finans, satın alma, ürün geliştirme, insan kaynakları faaliyetleri arasında koordinasyonu sağlayan; bir dizi kurum çaplı tahminleme, planlama ve çizelgeleme aracıdır. KKP’nin hedefi; müşteri hizmet düzeyini geliştirmek, verimliliği arttırmak, maliyetleri azaltmak ve tedarik zincirine etkili bir kaynak oluşturmaktır.


49. Soru

Kurumsal Kaynak Planlamasının bileşenleri nelerdir?

Cevap

Envanter Yönetimi

Proje Yönetimi

Müşteri İlişkileri Yönetimi

Satın alma

Tedarik Zinciri Yönetimi

Üretim Planlama ve Kontrol

Finans Yönetimi

İnsan Kaynakları

Kalite Yönetimi

Satış ve Dağıtım


50. Soru

Kurumsal Kaynak Planlamasında envanter yönetimi bileşeninin işlevi nedir?

Cevap

Envanter Yönetimi: Envanter yönetimi bileşeni, satın alınan malzemelerin depo/depolara girişinden, ürün olarak müşteriye satılmasına kadar olan stok süreçlerini kapsar. Bu bileşen, kurum bünyesinde bulunan tüm stoklara ait bilgileri toplayan, işleyen ve raporlayan bir sistemdir.


51. Soru

Kurumsal Kaynak Planlaması sistemlerindeki lojistik sürecindeki modüller nelerdir?

Cevap

Üretim

Stok yönetimi

Depo yönetimi

İçe ve dışa lojistik


52. Soru

Satış ve Dağıtım üzerindeki ana verilerin bölümleri nelerdir?

Cevap

Müşteri ana verileri

 İşletme ana verileri

 Satış ana verileri


53. Soru

Lojistikte Satış ve Dağıtım hangi süreçleri kapsamaktadır?

Cevap

Satış ve dağıtım süreçleri müşterilerden siparişlerin gelmesinden, ürünlerin müşterilere ulaştırılmasına kadar olan süreci kapsamaktadır. SAP üzerinde satış ve dağıtım modülü müşteri ana verilerinin oluşturulması ile başlar. Müşteri siparişlerinin sisteme girilmesi ile devam eder. Bu aşamadan sonra süreç, Üretim planlama (PP), temin (MM), depolama (WM) modülleri üzerinde devam eder ve yeniden satış dağıtım (SD) modülü üzerinde sonlanır.


54. Soru

SAP yazılım sistemindeki sipariş türleri nelerdir?

Cevap

SAP sisteminde birden çok sipariş türü bulunmaktadır. Bunlardan bazıları; müşteri siparişleri, satın-alma siparişleri, üretim siparişleri, fason üretim siparişleridir.


55. Soru

SAP sisteminde sipariş ile birlikte gelen veriler nelerdir?

Cevap

Sipariş girişinde bazı bilgiler ana verilerden alınırken, bazı veriler sipariş ile birlikte gelmektedir. Bunlardan bazıları; • Sipariş edilen ürün kodu • Sipariş miktarı • Siparişin teslim edileceği adres • Dağıtım kanalı • Sevkiyat şekli • SAP sisteminin entegre edildiği sürece göre değişmekle birlikte, bazı süreçler için ambalaj şekli, sevkiyat koşulları ( EXW, FOB, DDP ), müşteri istek tarihi, sipariş türü (standart sipariş, toplu sipariş vb.) gibi bilgilerde bulunabilmektedir.


56. Soru

Sevkiyat yönetim sürecinde önemli olan noktalar nelerdir?

Cevap

Sevkiyat Planlama Noktası

Nakliye türü

Rota ve Adımları

Aracı Nakliye Şirketi


57. Soru

Sevkiyat sürecinde elleçleme nedir?

Cevap

Elleçleme, müşteriye gidecek olan ürünlerin nasıl paketleneceği konusunda bilgi verir. Sevkiyattaki ürünlerin; hangi ambalaj şekline göre paketleneceği, hangi sırada araca yerleştirileceği, hangi boşaltma noktalarına bırakılacağı gibi bilgilerin işlenmesine yarayan elleçleme faaliyeti oldukça önemli bir faaliyettir.


58. Soru

Nakliye planlaması yapıldıktan sonra, sevkiyat için yapılması gereken aşamalar nelerdir?

Cevap

Nakliye planlaması yapıldıktan sonra, sevkiyat için belirli aşamalar söz konusudur. Bu aşamalar; • Araç geliş tarihi: Nakliye planlaması yaparken tanımladığımız nakliye türüne göre yükleme yapılacak olan aracın geliş tarihini ifade eder. • Yükleme başlangıç tarihi: Müşteriye sevk edilecek olan ürünlerin araca yüklenmeye başlama tarihi ve saatini ifade eder. • Yükleme bitiş tarihi: Araca yüklemenin bitiş tarih ve saatini ifade eder. • Yükleme sonu tarihi: Burada ise gerekli olan evrakların ( irsaliye, gümrük evrakı vb.) tamamlanma zamanını ifade eder. • Sevkiyat başlangıcı: Aracın müşteriye gitmek için yola çıkış zamanını ifade eder. • Sevkiyat tamamlanma tarihi: Sevkiyatı yapılan ürünlerin müşteriye vardığı tarihi ifade eder.


59. Soru

Çeki listesi nedir?

Cevap

Çeki listesi; ürünlerin hangi palette olduğunu, ürünlerin ağırlıklarını, toplam sevkiyattaki ürün sayısı gibi bilgilerin olduğu bir çıktı türüdür. Özellikle gümrük işlemleri ve ihracatlarda önemlidir.


60. Soru

Satış ana verileri nelerden oluşmaktadır?

Cevap

Satış ana verileri: Bu ana veriler; satış organizasyonu, dağıtım kanalı, satış bürosunun kombinasyonlarından oluşmaktadır. Satış organizasyonu, benzer özelliğe sahip müşterilerin gruplanmasını sağlar. Dağıtım kanalı ise; müşterinin ürünlerinin hangi dağıtım ile bir sonraki müşteri grubuna ulaşacağı bilgisini içermektedir.


1. Soru

Kurumsal Kaynak Planlaması (KPP) nedir?

Cevap

KKP, işletmelerde mal ve hizmet üretimi için gereken işgücü, makine, malzeme gibi kaynakların verimli bir şekilde kullanılmasını sağlayan bütünleşik yönetim sistemlerine verilen genel addır. KKP sistemleri, bir işletmenin tüm veri ve işlemlerini bir araya getirmeye veya bir araya getirilmesine yardımcı olmaya çalışan ve genelde kullanımı kolay olan sistemlerdir. KPP anlam olarak, işletmenin tüm kaynaklarının birleştirilip, verimli olarak kullanılması için tasarlanmış sistemlerdir.

2. Soru

KPP’nin kapsam ve amacı nedir?

Cevap

KKP, arz ve talep arasındaki dengeyi sağlayan geniş kurumsal bir alt yapıya sahip yönetim aracıdır ve genellikle tüm tedarik zinciri içindeki müşteriler ve tedarikçiler arasındaki bağlantıları kapsar. Karar verme aşamasında iş süreçlerini kullanan KKP; satış, pazarlama, üretim, lojistik, satın alma, finans, tasarım, insan kaynakları gibi işlemler arası bütünleşmeyi de sağlamaktadır.

3. Soru

KPP’nin kaç farklı düzeyi vardır ve bunlar nelerdir?

Cevap

KKP’nin 5 farklı füzeyi vardır: ? Veri yönetim sistemi ? Ortak veri tabanı ? Üretim felsefesi ? İş felsefesi ? Bilgi yönetim sistemi

4. Soru

Bir işletme seferdeki araçları kaç farklı şekilde takip edebilmektedir?

Cevap

Bir işletme seferdeki araçlarını genel olarak 4 farklı şekilde takip edebilir: ? Mobil telefonlar ile yapılan kontrol aramaları ? Akıllı kutu & akıllı anahtar ile yapılan kontroller ? Mobil iletişim tabanlı takip sistemleri ? Küresel konumlandırma sistemi tabanlı takip sistemleri.

5. Soru

Veri yönetim sistemine göre KKP nedir?

Cevap

İşletmeler pazarlama, satış, üretimin takibi, lojistik gibi birçok işlem için büyük yığınlardaki verileri tutmaktadır. Bu veriler; raporlama faaliyetlerinde, üst düzeye bilgi vermede, işletme için faydalı olabilecek analizlerin yapılmasında kullanılır. KKP sisteminin ilk düzeyi, bir bakıma bilgiye dönüştürülebilecek veriler için depo görevi görür

6. Soru

Ortak veri tabanı görüşüne göre KKP nedir?

Cevap

Merkezi bir veri tabanını kullanan yazılım modüllerinin tüm sisteme entegrasyonudur.

7. Soru

Üretim felsefesine göre KPP nedir?

Cevap

KKP, üretim için gerekli planlamanın yapılmasını sağlayan bir sistemdir. Üretim felsefesinin kalbi Malzeme İhtiyaç Planlaması’dır (MİP). Bu sistem sayesinde üretim için gerekli malzemelerin hangi zamanda ne kadar temin edileceğine karar verilir.

8. Soru

İş felsefesine göre KKP nedir?

Cevap

İş felsefesi, daha çok yatırımın kazanca dönüşmesi ile ilgilidir. Bu düzeyde üst yönetim stratejilerini be lirler ve planlarını yapar, iletişim aracı sayesinde bu kararlar üst yönetimden çalışanlara doğru aktarılır.

9. Soru

Bilgi yönetim sisteminin içeriği nedir?

Cevap

Bilgi yönetim aşamasında müşteri satın alma alışkanlıklarını, tedarikçi güvenirliğini, etkin seri üretim tekniklerini, parçalara ait geçmiş verileri, müşteri hizmetleri konularını ve daha birçok bilgiyi yeni hizmet ya da ürün üretimi için kullanmayı içermektedir.

10. Soru

Hangi talepler üreticiler üzerinde baskı kurmaktadır?

Cevap

? Tüm tedarik zinciri boyunca toplam maliyet azaltmak ? Hammadde temin süresinin kısaltmak ? Stokları minimum düzeye çekmek ? Ürün çeşitliliğini arttırmak ? Ürün kalitesini geliştirmek ? Güvenilir dağıtım tarihleri ve müşteri hizmet düzeyini arttırmak ? Talep, tedarik ve üretimin etkili koordinasyonunu sağlamak

11. Soru

Malzeme İhtiyaç Planlaması nedir? Nasıl ortaya çıkmıştır?

Cevap

1960’ların ortalarında malzemelerin planlanması için ilk bilgisayar kullanımları tanıtılmış ve daha sonra kullanılan bu sistemler; Malzeme İhtiyaç Planlaması (MİP) sistemleri olarak adlandırılmıştır. Altmışların sonlarına doğru malzeme ve envanter kontrol sistemleri geliştirilerek, daha profesyonel araçlar haline gelmiştir. MİP, sadece malzeme kontrolü için değil, bunun yanında kapasite planlama ve yönetimi için de kullanılmaya başlanmıştır. Bilgisayarların daha etkin kullanılmaya başlanması ile birlikte, malzeme ve kapasite kaynaklarının kullanımına işletmenin finansal kaynakları da eklenmiştir.

12. Soru

KPP nasıl ortaya çıkmıştır?

Cevap

KKP, 1960’larda MİP’in ortaya çıkması ile başlamaktadır ve bu metodun özü de ürün ağacına dayanmaktadır. MİP’i ortaya koyan kişiler, malzeme ve bileşenlerin siparişleri için daha iyi bir yöntem ararlar ve bu tekniği geliştirmeyi başarırlar. MİP mantığı, üretim programının kullanımına, ürün ağacına ve gelecek dönem gereksinimlerini karşılamak için stok kayıtlarına dayanmaktadır. MİP bir bakıma, ürün ağacı işlemcilerinin yeteneklerini; stok düzeyi, gelen sipariş bilgileri, üretim hacimleri ve tedarik sürelerini de göz önüne alarak geliştirmiştir. İlk geliştirildiği zamandan itibaren MİP, çok hızlı bir şekilde gelişim göstermiştir. İlk kullanıcılar, MİP’in yalnızca daha iyi yeniden sipariş verme sinyali üretmediğini kısa zamanda fark etmiş, siparişlerin üretime veya tedarikçilere verilmesinin ardından sipariş teslim zamanlarını saklamaya yardımcı olabildiğini görmüşlerdir. Gelişmelerin hızla devam etmesi sayesinde kapalı-çevrim MİP sisteminin geliştirilmiş bir hali olan ÜKP ortaya çıkmıştır. Yazılım şirketleri; ürün veri yönetimi, detaylı gerçekleştirme sistem desteği, son montaj yapılandırmaları ve iş karar desteğinin diğer birçok alanında sayısız bağımsız uygulama geliştirmişlerdir. Bu karar destek sistemlerinin ÜKP sistemleri ile bütünleştirilmesi sonucunda, KKP olarak adlandırılan sistem ortaya çıkmıştır.

13. Soru

MİP’in faydaları nelerdir?

Cevap

İşletmeler MİP sayesinde, malzeme satın alma ve siparişlerinin ne kadar olacağı ve ne zaman yapılacağı konusunda kontrol yeteneği kazanmıştır. Bu aracın kullanılmaya başlanması ile birlikte verimlilik ve kalitenin hızlı bir şekilde arttığı görülmüş, stok miktarlarında azalma meydana gelmiştir. İşletmeler bu sayede rekabet ortamında büyük bir kazanç sağlamıştır.

14. Soru

MİP’in en büyük eksikliği nedir?

Cevap

MİP sistemleri kapasite kısıtını göz önüne almaksızın sadece malzeme ihtiyaçlarının planlanmasına odaklanmaktadır ve gerçek zamanlı değildir. MİP’in en büyük eksikliği, iş ve satın alma emirlerinde işletme kapasitesinin bu emirleri yerine getirip getiremeyeceğine ya da kritik kaynakların yeterli düzeyde olup olmadığına bakmamasıdır.

15. Soru

KPP sistemi bileşenlerinden envanter yönetimi bileşeninin kapsamı nedir?

Cevap

Envanter yönetimi bileşeni, satın alınan malzemelerin depo/depolara girişinden, ürün olarak müşteriye satılmasına kadar olan stok süreçlerini kapsar. Bu bileşen, kurum bünyesinde bulunan tüm stoklara ait bilgileri toplayan, işleyen ve raporlayan bir sistemdir.

16. Soru

KPP sistemi bileşenlerinden satış ve dağıtım bileşeninin kapsamı nedir?

Cevap

Satış ve dağıtım bileşeni; müşteriden mamul siparişlerinin alınıp üretimden teslimine kadar olan süreci kapsar. Satış dağıtım bilgi sisteminin yapısı, şirketlerin iş alanları, bulundukları coğrafi dağılım, ürün çeşitleri vb. kriterlere göre değişiklik gösterebilir.

17. Soru

KPP sistemi bileşenlerinden kalite yönetim bileşeninin kapsamı nedir?

Cevap

Kalite yönetim bileşeni; kalite sertifikasyonunun gereksinim duyabileceği tüm takip adımlarının izlenmesini ve yönetilmesini kapsar. Üretim, ARGE, depo yönetimi, stok kontrol operasyonları ve sevkiyat işlemlerinin gereken adımlarında kalite sisteminin devreye girmesiyle, kalite standartlarına aykırı tüm kalemlerin sistem tarafından takip altına alınması ve gereken durumlarda reddedilmesi ve ardından hata düzeltici çalışma formlarının hazırlanması mümkün olmaktadır.

18. Soru

KPP sistemi bileşenlerinden insan kaynakları bileşeninin kapsamı nedir?

Cevap

İnsan kaynakları bileşeni; çalışanların işe alınmalarından kariyer planlamasına ve eğitim çizelgelemesine kadar, modern insan kaynakları yaklaşımlarının tüm stratejik noktalarını kapsar.

19. Soru

KPP sistemi bileşenlerinden finans yönetimi bileşeninin kapsamı nedir?

Cevap

Finans yönetimi bileşeni; finansal hareketlerinin, borç ve alacak takibinin, vadeli işlemlerinin takip ve kayıt edildiği bileşendir. Bu bileşen genel muhasebeden bütçelendirmeye, sabit kıymetlerden maliyet muhasebesine kadar tüm finansal operasyonları kapsar.

20. Soru

KPP sistemi bileşenlerinden üretim planlama ve kontrolü bileşeninin kapsamı nedir?

Cevap

Üretim planlama ve kontrol bileşeni, pazarın gereksinimleri ile müşterilerin siparişlerini en uygun şekilde üretimi planlamayı, izlemeyi, maliyetlendirmeyi ve kontrol etmeyi kapsar. Daha geniş anlamda satış ve operasyonların planlaması, kısıtlamalara dayalı planlama, malzeme kaynak planlaması, talep yönetimi, üretim kontrolü, devam eden işlerin yönetimi ve kapasite planlaması, üretim planlama ve kontrol bileşeni içinde gerçekleştirilen faaliyetler arasındadır.

21. Soru

KPP sistemi bileşenlerinden tedarik zinciri yönetimi bileşeninin kapsamı nedir?

Cevap

Tedarik zinciri yönetimi bileşeni; şirket içi, şirket dışı ve şirketler arası minimum stokla zincir içindeki bütün katılımcıların arasında anında bilgi akışı, lojistik zinciri, uygulamaya hızlı geçiş, kapasitelerden en iyi şekilde yararlanma ve çabuk tepki verme olanaklarını sağlar.

22. Soru

KPP sistemi bileşenlerinden satın alma bileşeninin kapsamı nedir?

Cevap

Satın alma bileşeni; işletmeye bölümlerden gelen malzeme gereksinim taleplerinin belirlenip, satıcı firmaya bildirilmesi, takip edilmesi ve teslim alınması sürecini kapsar. İşletmenin yapacağı tüm envanter, hizmet alımları ile yapılacak giderler ve bunların sonuçlarını takip eden bileşendir. Bu bileşen sipariş, finansman ve genel muhasebe bileşenleri ile gerçek zamanlı çalışır.

23. Soru

KPP sistemi bileşenlerinden müşteri ilişkileri yönetimi (CRM) bileşeninin kapsamı nedir?

Cevap

CRM bileşeni; müşterilere yönelik teklif ve kararların, büyük bir esneklik ve müşterilerle etkileşimli ilişki içinde yönetilmesine olanak sağlar. Müşteri ilişkilerini ilgilendiren faaliyetlerin tek elden planlanmasını ve organize edilmesini sağlayarak planlama ve organizasyon hatalarından kaynaklanan müşteri memnuniyetsizliklerini en aza indirgemeyi mümkün kılar.

24. Soru

KPP sistemi bileşenlerinden proje yönetimi bileşeninin kapsamı nedir?

Cevap

Proje yönetimi bileşeni; proje tipi iş yapan firmalar için geliştirilmiştir. Projeye ait tüm faaliyetler, belgeler, satın alımlar, maliyetler ve kaynaklar proje yönetimi bileşeni ile takip edilir. Bu bileşen genellikle muhasebe ve finans bileşeni ile entegre çalışır ve projeye ilişkin her türlü planlanan ve gerçekleşen maliyetler kolaylıkla belirli proje adı altında raporlanabilir.

25. Soru

KPP sistemindeki üretim modülünün içeriği nedir?

Cevap

SAP üzerinde her bir modül için genel olarak bir ana veri mevcuttur ve bütün faaliyetler bu ana veriler üzerinden gelişir. Üretim yerleri, depo yerleri, stok alanları, stoklama şekli, satın alma ve satın alma organizasyonu gibi yapılar bu modül içerisinde bulunmaktadır.

26. Soru

KPP sistemindeki stok yönetimi modülünün içeriği nedir?

Cevap

Stok yönetimi, depo yerleri, rezervasyonlar, depo yerlerine ürünlerin transferi, fiziksel stok süreçleri, stokların analizi, malzeme kabulü gibi süreçleri içermektedir. Genel olarak işletmelerde nihai ürün depoları, yan malzeme depolarının süreçleri bu kısımda bulunmaktadır.

27. Soru

KPP sistemindeki depo yönetimi modülünün içeriği nedir?

Cevap

SAP’de depo yönetimi (WM) önemli bir yer almaktadır. WM modülü, depo tipleri, depolama bölümleri, depo adresleri, transferler, gibi işlemleri kapsamaktadır. Genel olarak nihai ürünlerin stoklarının takibi için kullanılmaktadır. Özellikle son zamanlarda WM modülüne entegre edilebilen sistemler geliştirilmiştir.

28. Soru

KPP sistemindeki içe ve dışa lojistik modülünün içeriği nedir?

Cevap

İçe lojistik, dış kaynaktan gelen ürünlerin geri alınması anlamına gelmektedir. Ürünlerin stoklara alınması işlemidir. Dışa lojistik ise müşterilere doğru akışı ifade etmektedir. Ürünlerin stoklardan düşürülmesi, irsaliyelerin çıkarılması gibi adımları kapsamaktadır.

29. Soru

KPP sistemindeki üretim planlama modülünün içeriği nedir?

Cevap

Bu bölümde, özellikle üretimin taktiksel ve stratejik planlaması için gerekli olan; ana veri ve ürün ağaçları tanımlamaları, tahminleme, planlama faaliyetleri yer almaktadır. Üretim planlama, Malzeme İhtiyaç Planlaması, ana verilerin güncellemeleri, standart satış ve operasyonların planlanması, talep tahmini, tahmin stratejileri bu bölümdeki ayrıntılı kalemlerdir.

30. Soru

KPP sistemindeki üretim süreçleri modülünün içeriği nedir?

Cevap

Bu bölümde ise üretim akışının tanımlanması, süreç akışlarının optimizasyonu, iş alanlarının belirlenmesi, parti büyüklükleri, üretim siparişleri bilgi sistemi, iş adımlarının işçilikleri gibi üretim konularını kapsamaktadır. Üretimdeki operasyonel faaliyetlerinin SAP’ye yansımasıdır. Bu süreçlerin doğru bir şekilde tanımlanması gerek üretim planlaması gerekse maliyetlerin doğru olarak çıkmasında önemlidir.

31. Soru

KPP sistemindeki bakım modülünün içeriği nedir?

Cevap

Üretim yerinin bakım ve onarımını kapsayan bir modüldür. Bu modülde; ekipman ve makine parkurlarının oluşturulması, periyodik bakım planlaması, önleyici bakım planlaması, bakım iş emirlerinin maliyetlerinin oluşturulması, bölümlere atanması faaliyetlerini içermektedir.

32. Soru

KPP sistemindeki kalite-kontrol yönetimi modülünün içeriği nedir?

Cevap

Genel olarak üretimin kalite ve kontrolü, bunların sonuçları, dış kaynaktan gelen ürünlerin girdi-kalite kontrolü, bunların sonuçları, kalite sertifikaları, kalite sonuçlarının raporlanması ve geri bildirimin yapılması faaliyetlerini kapsamaktadır.

33. Soru

KPP sistemindeki satış ve servis modülünün içeriği nedir?

Cevap

Satış ve servis; müşteri, sipariş, sevkiyat ve müşteri servislerinin yönetimini kapsamaktadır. Bu kısımda özellikle satış ve dağıtım (SD) modülü lojistik faaliyetleri için oldukça önemlidir.

34. Soru

SAP üzerindeki satıl ve dağıtım modülündeki ana veriler kaç ana bölümde incelenir ve bunlar nelerdir?

Cevap

? Müşteri ana verileri: Bu ana verilerde müşterinin ülkesi, adresi, telefon numarası, mail adresi vb. detayları yer almaktadır. ? İşletme ana verileri: İlgili müşterinin siparişlerinin teslim edileceği müşteri adreslerinin bilgilerini içerir. ? Satış ana verileri: Bu ana veriler; satış organizasyonu, dağıtım kanalı, satış bürosunun kombinasyonlarından oluşmaktadır. Satış organizasyonu, benzer özelliğe sahip müşterilerin gruplanmasını sağlar. Dağıtım kanalı ise; müşterinin ürünlerinin hangi dağıtım ile bir sonraki müşteri grubuna ulaşacağı bilgisini içermektedir.

35. Soru

SAP sisteminde teslimat süreci nasıl işlemektedir?

Cevap

Teslimatlar siparişler referans alınarak oluşturulmaktadır. Burada teslimatlar siparişin bir kısmını kapsayabileceği gibi birden çok siparişten de oluşabilir. Sipariş üzerindeki bilgilerden ana verilerin tamamı teslimata da aktarılmaktadır. Yani, sipariş için geçerli olan ana veriler teslimat içinde aynen geçerlidir. Dolayısıyla genel olarak; aynı satış organizasyonuna sahip olmayan müşteri talepleri için tek sipariş oluşturulamayacağı gibi, farklı satış organizasyonlarına sahip siparişler içinde tek teslimat yaratılamaz. Teslimatlar müşteriye gidecek ürünlerden olabileceği gibi, müşterilerden geri gelebilecek olan ürünler içinde teslimat oluşturulması gerekir. Ayrıca sevk edilen ürünlerin müşteriye faturalandırılması işlemi de teslimatlar üzerinden yapılmaktadır.

36. Soru

Sevkiyat yönetim sürecinde önemli olan noktalar nelerdir?

Cevap

? Sevkiyat Planlama Noktası: Şirketin birden çok üretim yerinin veya sevkiyat planlama noktasının olduğu durumlarda geçerli olan bir uygulamadır. ? Nakliye türü: Planlanacak olan sevkiyatın türünü belirtir. Denizyolu, hava yolu, karayolu veya demiryolu bunlardan bazılarıdır. ? Rota ve Adımları: Sevkiyat organizasyonu yapılırken şirketler gerek navlunların sisteme tanımlanması, gerekse sevkiyat planlaması yaparken her defasında benzer rotalamaları yapmak yerine önceden rotalar tanımlanarak işlemleri kolaylaştırabilir. ? Aracı Nakliye Şirketi: Şirketler çoğu zaman sevkiyatlarını kendileri organize etmelerine rağmen ürünlerin müşterilere ulaştırılması için aracı şirketler kullanırlar. SAP üzerinde bu aracı şirketler müşteri ana verileri gibi tedarikçi ana verilerine tanımlanır ve her sevkiyat sırasında aracı şirketlerin bilgilerinin tekrar tekrar girilmesinin önüne geçilmiş olur.

37. Soru

Elleçleme nedir?

Cevap

Elleçleme, müşteriye gidecek olan ürünlerin nasıl paketleneceği konusunda bilgi verir. Sevkiyattaki ürünlerin; hangi ambalaj şekline göre paketleneceği, hangi sırada araca yerleştirileceği, hangi boşaltma noktalarına bırakılacağı gibi bilgilerin işlenmesine yarayan elleçleme faaliyeti oldukça önemli bir faaliyettir.

38. Soru

Çeki listesi nedir?

Cevap

Çeki listesi; ürünlerin hangi palette olduğunu, ürünlerin ağırlıklarını, toplam sevkiyattaki ürün sayısı gibi bilgilerin olduğu bir çıktı türüdür. Özellikle gümrük işlemleri ve ihracatlarda önemlidir.

39. Soru

Yükleme listesi nedir?

Cevap

Yükleme listesi de çeki listesi gibi elleçlemeden hareketle türetilir; ancak yükleme listesi ambalaj şeklinden hareket eder. Hangi ambalajda, hangi ürünün bulunduğu ve hangi boşaltma noktasına ait olduğu bilgileri burada daha net görünür. Genel olarak yükleme yapan bölümlerin kullandığı bir uygulamadır.

40. Soru

Nakliye planlaması sonrası sevkiyat aşamaları nelerdir?

Cevap

? Araç geliş tarihi: Nakliye planlaması yaparken tanımladığımız nakliye türüne göre yükleme yapılacak olan aracın geliş tarihini ifade eder. ? Yükleme başlangıç tarihi: Müşteriye sevk edilecek olan ürünlerin araca yüklenmeye başlama tarihi ve saatini ifade eder. ? Yükleme bitiş tarihi: Araca yüklemenin bitiş tarih ve saatini ifade eder. ? Yükleme sonu tarihi: Burada ise gerekli olan evrakların tamamlanma zamanını ifade eder. ? Sevkiyat başlangıcı: Aracın müşteriye gitmek için yola çıkış zamanını ifade eder. ? Sevkiyat tamamlanma tarihi: Sevkiyatı yapılan ürünlerin müşteriye vardığı tarihi ifade eder.

41. Soru

Kurumsal Kaynak Planlaması (KKP) sistemlerinin temel görevi nedir?

Cevap

Kurumsal Kaynak Planlaması (KKP) işletmelerin ve işletme faaliyetlerinin bütünleşik çalışmasına izin veren bir teknolojidir. İşletme faaliyetlerinin bütünleşik çalışmasına izin veren bir teknoloji olan Kurumsal Kaynak Planlaması (KKP) sistemleri, insanlar tarafından yönetilen birbirleri ile ilişkili süreçlerin bir grubu olarak düşünülebilir.

42. Soru

Kurumsal Kaynak Planlamasının (KKP) kapsamında hangi görev alanları yer almaktadır?

Cevap

KKP, arz ve talep arasındaki dengeyi sağlayan geniş kurumsal bir alt yapıya sahip yönetim aracıdır ve genellikle tüm tedarik zinciri içindeki müşteriler ve tedarikçiler arasındaki bağlantıları kapsar. Karar verme aşamasında iş süreçlerini kullanan KKP; satış, pazarlama, üretim, lojistik, satın alma, finans, tasarım, insan kaynakları gibi işlemler arası bütünleşmeyi de sağlamaktadır.

43. Soru

Kurumsal Kaynak Planlaması (KKP) kavramını beş farklı açıdan ele alarak inceleyiniz.

Cevap

KKP sisteminin tamamen anlaşılabilmesi için “KKP sistemi” kavramının beş farklı açıdan incelenmesi gerekmektedir. Bunlardan ilki, veri yönetim sistemi, ikincisi basitçe işletmedeki tüm yazılım modüllerinin aynı veri tabanını paylaşmasıdır. Üçüncüsü, üretim felsefesi, dördüncüsü, iş felsefesi iletişim aracı ve beşincisi ise bilgi yönetim sistemidir. KKP sisteminin düzeyleri arasında karmaşıklık aşağıdan yukarıya çıktıkça artmaktadır, işletmenin değeri de aynı şekilde artar. Karmaşıklığı en az olan düzey veri yönetim sistemi iken, stratejik ve daha karmaşık düzey ise bilgi yönetim sistemidir. Bir işletmenin KKP sistemini uygulamaya koyarken odaklanması gereken nokta, hiyerarşinin en üst düzeyini başarıyla yerine getirmektir.

44. Soru

Hangi pazar talepleri üreticiler üzerinde büyük baskı yaratabilmektedir?

Cevap

Aşağıda belirtilen talepler de üreticiler üzerinde büyük baskı yaratmaktadır: • Tüm tedarik zinciri boyunca toplam maliyet azaltmak • Hammadde temin süresinin kısaltmak • Stokları minimum düzeye çekmek • Ürün çeşitliliğini arttırmak • Ürün kalitesini geliştirmek • Güvenilir dağıtım tarihleri ve müşteri hizmet düzeyini arttırmak • Talep, tedarik ve üretimin etkili koordinasyonunu sağlamak.

45. Soru

Malzeme İhtiyaç Planlaması (MİP) nedir? Açıklayınız.

Cevap

1960’ların ortalarında malzemelerin planlanması için ilk bilgisayar kullanımları tanıtılmış ve daha sonra kullanılan bu sistemler; Malzeme İhtiyaç Planlaması (MİP) sistemleri olarak adlandırılmıştır. Altmışların sonlarına doğru malzeme ve envanter kontrol sistemleri geliştirilerek, daha profesyonel araçlar haline gelmiştir. MİP, sadece malzeme kontrolü için değil, bunun yanında kapasite planlama ve yönetimi için de kullanılmaya başlanmıştır.

46. Soru

Kapalı çevrim MİP ile hangi işlevler gerçekleştirilmektedir?

Cevap

Kapalı çevrim MİP ile gerçek satın alma siparişleri ve iş emirleri ile ilgili bilgiler; satın almacı ve planlamacıların gerekli faaliyetleri yaparken kullanabilmesi için bilgisayara yüklenmekteydi. Bu bilgiler, ana bilgisayara bağlı bir veya iki terminal bilgisayar yardımıyla girilirdi. Bu bilgilerin hacmine bağlı olarak, gerekli değişiklikleri yansıtmak üzere sıklıkla net değişim MİP sistemi çalıştırılırdı. Bu girdiler MİP sistemi tarafından üretilen faaliyet mesajları ile döngüyü kapatırdı. Net değişim çalıştırmaları süresince bu faaliyetler, MİP sisteminin ilk çalıştırılması sonucunda üretilen planlar ile karşılaştırılır ve istisnai durumlar not edilerek raporlanırdı.

47. Soru

Üretim Kaynakları Planlaması (ÜKP) ile hangi görevler yapılmaktadır?

Cevap

İşletmedeki tüm kaynakların etkili bir şekilde planlanması için bir yöntem olan ÜKP, bölümlerdeki işlemlerin planlanmasını, finansal planlamayı ve “eğer-olursa” şeklindeki durumların benzetimini yapabilmeyi sağlamaktadır. ÜKP her biri birbiri ile bağlantılı olan; iş planlama, satış ve operasyon planlama, üretim planlama, ana üretim çizelgeleme, malzeme gereksinim planlaması, kapasite gereksinim planlaması, kapasite ve malzeme için destek sistemleri fonksiyonlarından meydana gelmektedir. Bu sistemlerden elde edilen çıktılar; iş planı, satın alma taahhüt raporları, taşıma bütçeleri ve para cinsinden geleceğe dönük envanter miktarları gibi finansal raporlar ile bütünleştirmektedir. ÜKP, işlemler arası finansal bilgilerin toplanmasını ve dağıtılmasını sağlamıştır.

48. Soru

Kurumsal Kaynak Planlamasının işlevi ve hedefi nedir?

Cevap

KKP, talep ile arzı tahmin eder ve dengeler. KKP; tüm tedarik zinciri boyunca müşteri ve tedarikçiler arasındaki bağlantıyı sağlayan; karar vermek için geliştirilmiş süreçleri çalıştıran ve satış, pazarlama, operasyon, lojistik, finans, satın alma, ürün geliştirme, insan kaynakları faaliyetleri arasında koordinasyonu sağlayan; bir dizi kurum çaplı tahminleme, planlama ve çizelgeleme aracıdır. KKP’nin hedefi; müşteri hizmet düzeyini geliştirmek, verimliliği arttırmak, maliyetleri azaltmak ve tedarik zincirine etkili bir kaynak oluşturmaktır.

49. Soru

Kurumsal Kaynak Planlamasının bileşenleri nelerdir?

Cevap

Envanter Yönetimi

Proje Yönetimi

Müşteri İlişkileri Yönetimi

Satın alma

Tedarik Zinciri Yönetimi

Üretim Planlama ve Kontrol

Finans Yönetimi

İnsan Kaynakları

Kalite Yönetimi

Satış ve Dağıtım

50. Soru

Kurumsal Kaynak Planlamasında envanter yönetimi bileşeninin işlevi nedir?

Cevap

Envanter Yönetimi: Envanter yönetimi bileşeni, satın alınan malzemelerin depo/depolara girişinden, ürün olarak müşteriye satılmasına kadar olan stok süreçlerini kapsar. Bu bileşen, kurum bünyesinde bulunan tüm stoklara ait bilgileri toplayan, işleyen ve raporlayan bir sistemdir.

51. Soru

Kurumsal Kaynak Planlaması sistemlerindeki lojistik sürecindeki modüller nelerdir?

Cevap

Üretim

Stok yönetimi

Depo yönetimi

İçe ve dışa lojistik

52. Soru

Satış ve Dağıtım üzerindeki ana verilerin bölümleri nelerdir?

Cevap

Müşteri ana verileri

 İşletme ana verileri

 Satış ana verileri

53. Soru

Lojistikte Satış ve Dağıtım hangi süreçleri kapsamaktadır?

Cevap

Satış ve dağıtım süreçleri müşterilerden siparişlerin gelmesinden, ürünlerin müşterilere ulaştırılmasına kadar olan süreci kapsamaktadır. SAP üzerinde satış ve dağıtım modülü müşteri ana verilerinin oluşturulması ile başlar. Müşteri siparişlerinin sisteme girilmesi ile devam eder. Bu aşamadan sonra süreç, Üretim planlama (PP), temin (MM), depolama (WM) modülleri üzerinde devam eder ve yeniden satış dağıtım (SD) modülü üzerinde sonlanır.

54. Soru

SAP yazılım sistemindeki sipariş türleri nelerdir?

Cevap

SAP sisteminde birden çok sipariş türü bulunmaktadır. Bunlardan bazıları; müşteri siparişleri, satın-alma siparişleri, üretim siparişleri, fason üretim siparişleridir.

55. Soru

SAP sisteminde sipariş ile birlikte gelen veriler nelerdir?

Cevap

Sipariş girişinde bazı bilgiler ana verilerden alınırken, bazı veriler sipariş ile birlikte gelmektedir. Bunlardan bazıları; • Sipariş edilen ürün kodu • Sipariş miktarı • Siparişin teslim edileceği adres • Dağıtım kanalı • Sevkiyat şekli • SAP sisteminin entegre edildiği sürece göre değişmekle birlikte, bazı süreçler için ambalaj şekli, sevkiyat koşulları ( EXW, FOB, DDP ), müşteri istek tarihi, sipariş türü (standart sipariş, toplu sipariş vb.) gibi bilgilerde bulunabilmektedir.

56. Soru

Sevkiyat yönetim sürecinde önemli olan noktalar nelerdir?

Cevap

Sevkiyat Planlama Noktası

Nakliye türü

Rota ve Adımları

Aracı Nakliye Şirketi

57. Soru

Sevkiyat sürecinde elleçleme nedir?

Cevap

Elleçleme, müşteriye gidecek olan ürünlerin nasıl paketleneceği konusunda bilgi verir. Sevkiyattaki ürünlerin; hangi ambalaj şekline göre paketleneceği, hangi sırada araca yerleştirileceği, hangi boşaltma noktalarına bırakılacağı gibi bilgilerin işlenmesine yarayan elleçleme faaliyeti oldukça önemli bir faaliyettir.

58. Soru

Nakliye planlaması yapıldıktan sonra, sevkiyat için yapılması gereken aşamalar nelerdir?

Cevap

Nakliye planlaması yapıldıktan sonra, sevkiyat için belirli aşamalar söz konusudur. Bu aşamalar; • Araç geliş tarihi: Nakliye planlaması yaparken tanımladığımız nakliye türüne göre yükleme yapılacak olan aracın geliş tarihini ifade eder. • Yükleme başlangıç tarihi: Müşteriye sevk edilecek olan ürünlerin araca yüklenmeye başlama tarihi ve saatini ifade eder. • Yükleme bitiş tarihi: Araca yüklemenin bitiş tarih ve saatini ifade eder. • Yükleme sonu tarihi: Burada ise gerekli olan evrakların ( irsaliye, gümrük evrakı vb.) tamamlanma zamanını ifade eder. • Sevkiyat başlangıcı: Aracın müşteriye gitmek için yola çıkış zamanını ifade eder. • Sevkiyat tamamlanma tarihi: Sevkiyatı yapılan ürünlerin müşteriye vardığı tarihi ifade eder.

59. Soru

Çeki listesi nedir?

Cevap

Çeki listesi; ürünlerin hangi palette olduğunu, ürünlerin ağırlıklarını, toplam sevkiyattaki ürün sayısı gibi bilgilerin olduğu bir çıktı türüdür. Özellikle gümrük işlemleri ve ihracatlarda önemlidir.

60. Soru

Satış ana verileri nelerden oluşmaktadır?

Cevap

Satış ana verileri: Bu ana veriler; satış organizasyonu, dağıtım kanalı, satış bürosunun kombinasyonlarından oluşmaktadır. Satış organizasyonu, benzer özelliğe sahip müşterilerin gruplanmasını sağlar. Dağıtım kanalı ise; müşterinin ürünlerinin hangi dağıtım ile bir sonraki müşteri grubuna ulaşacağı bilgisini içermektedir.

İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.