Açıköğretim Ders Notları

Medya Planlama Dersi 3. Ünite Sorularla Öğrenelim

Açıköğretim ders notları öğrenciler tarafından ders çalışma esnasında hazırlanmakta olup diğer ders çalışacak öğrenciler için paylaşılmaktadır. Sizlerde hazırladığınız ders notlarını paylaşmak istiyorsanız bizlere iletebilirsiniz.

Açıköğretim derslerinden Medya Planlama Dersi 3. Ünite Sorularla Öğrenelim için hazırlanan  ders çalışma dokümanına (ders özeti / sorularla öğrenelim) aşağıdan erişebilirsiniz. AÖF Ders Notları ile sınavlara çok daha etkili bir şekilde çalışabilirsiniz. Sınavlarınızda başarılar dileriz.

Medya Planlamada Kullanılan Temel Kavramlar

1. Soru

Televizyon ya da radyo kanalının yanı sıra basılı medyada da BİAK hesaplamalarında kullanılan değer nedir?

Cevap

Erişim (Reach) aynı zamanda basılı medyada da kullanılan bir kavramdır. (BİAK) Basın İzleme ve Araştırma Komitesi’nin üçer ayda bir yürüttüğü Türkiye Basın Okurluk Araştırması gazete ve dergi okuyucu oranlarını erişim değerlerine göre hesaplanmaktadır.


2. Soru

GRPs , niçin net bir oranı ifade etmemektedir?

Cevap

GRPs, (Gross Rating Points) bir reklam mesajının kampanya süresince elde etmiş olduğu toplam brüt izleme, dinleme veya okuma oranını ifade eder. GRPs yüzde ile gösterilir. Bu değişken, izleyici tekrarlılığı yani duplikasyonu söz konusu olduğu için brüt bir değere sahiptir. Yani GRPs net bir oranı ifade etmez.


3. Soru

Rating hesaplaması nasıl yapılır?

Cevap

Rating % =(Bir TV Programının İzleyicileri) / (Toplam TV İzleyici Evreni) şeklinde hesaplanır. 


4. Soru

Medya planlamacıların ortak birim olarak kullandıkları “temel kavramları” sıralayınız.

Cevap

Temel kavramlar; izlenme oranı (Rating), izlenme payı (Share), erişim (Reach), ortalama izlenme süresi (ATS), brüt izlenme oranı (GRPs), ortalama görme sıklığı (Frequency-OTS) 


5. Soru

Televizyon izleyen her 100 kişiden kaçının bir kanalı tercih ettiğini ifade eden kavram hangisidir?

Cevap

Televizyon izleyen her 100 kişiden kaçının bir kanalı tercih ettiğini ifade eden kavram  İzlenme Payı (Share)’dir. İzlenme Payı (Share), bellirli bir zaman dilimi ve demografik grup dahilinde bir kanalın toplam izlemeden aldığı pay oranını temsil eder. Bir başka deyişle share, televizyon izleyen her 100 kişiden kaçının bir kanalı tercih ettiğini söyler.


6. Soru

Medya planlamacıların ortak birim olarak kullandıkları “kampanya etkinliğini değerlendirmede kullanılan kavramları” sıralayınız.

Cevap

Kampanya etkinliğini değerlendirmede kullanılan kavramları; bin kişiye erişim maliyeti (CPT -Cost Per Thousand), Bir reyting puanın maliyeti (CPP-Cost Per Rating Point), bir GRP’nin bir saniyelik maliyeti (CPS/GRPs-Cost Per Second Per GRPs), seslenme payı (SOV -Share of Voice), harcama payı (SOS-Share of Spending) olarak sıralayabiliriz.


7. Soru

GRP=%250 ve Reach=% 50 olan bir reklam kampanyasının OTS (Ortalama Frekans) değeri kaçtır ve nasıl yorumlanır? 

Cevap

GRP=%250 ve Reach=% 50 olan bir reklam kampanyasının OTS (Ortalama Frekans) değeri 5 olur (OTS=GRP/Reach). Yani hedef kitlemiz bu reklam mesajına ortalama olarak 5 kere maruz kalmıştır diyebiliriz. 


8. Soru

Ortalama TV İzleme Süresi (ATS) kavramı neyi ifade etmektedir?

Cevap

Ortalama TV İzleme Süresi (ATS), analizi yapılan zaman dilimini veya belirlenen demografik grup dahilinde bir kişinin ortalama olarak kaç dakika televizyon izlemeye zaman ayırdığını ifade eder.


9. Soru

Bir medya planında daha fazla sayıda farklı kişilere ulaşıp farkındalık yaratılmak isteniyorsa hangi temel kavramın üzerinde yoğunlaşmak gerekir. 

Cevap

Bir medya planı farklı medya stratejilerini içerebilir. Örneğin, daha fazla sayıda farklı kişiye ulaşılarak farkındalık yaratılmak isteniyorsa erişim değerinin yüksek olduğu (%80) Y kanalı tercih edilecektir.


10. Soru

İzleme-okuma-dinleme verileri baz alınarak hesaplanan kampanya etkinliği değerlendirme kavramları nelerdir?

Cevap

İzleme-okuma-dinleme verileri baz alınarak hesaplanan kampanya etkinliği değerlendirme kavramları Brüt izleme oranı (GRPs), erişim ve ortalama sıklık-frekans (opportunity to see- OTS)’dir.


11. Soru

brüt görüntülenme (Gross Impressions) kavramı neyi ifade etmektedir?

Cevap

GRPs değeri, yüzde halinden kişi sayısına çevrilince “Gross Impressions (Brüt Görüntülenme)” adını alır.


12. Soru

Saat 20:00’da başlayıp, saat 20:04’de biten 5 dakikalık bir televizyon programı için aşağıdaki verilere göre ortalama izlenme oranı kaçtır?

Saat     Ortalama İzlenme Oranı

20.00      0,20

20.01      0,10

20.02      0,15

20.03      0,40

20.04      0,15

Cevap

saat 20:01’de başlayıp, saat 20:05’de biten 5 dakikalık bir televizyon programının ortalama izlenme oranı, her dakikaya ait izlenme yüzdeleri toplamının dakika sayısına bölünmesi ile hesaplanır. 

Ortalama İzlenme Oranı=(0,20+0,10+0,15+0,40+0,15)/5

Ortalama İzlenme Oranı= % 20


13. Soru

Bir reklam mesajının ortalama görülme sıklığını ifade eden kavram hangisidir?

Cevap

OTS, reklam mesajıyla ulaşılması hedeflenen kişilerin, reklam kampanyası süresince bir reklam mesajını ortalama olarak kaç kere izleme fırsatı bulduğunu gösterir. Kısaca OTS, bir reklam mesajının ortalama görülme sıklığını ifade eder.


14. Soru

Rakiplerimizin yaptığı reklam harcamalarına oranla bizim ne kadar harcama payı elde ettiğimizi ya da toplam sektörel reklam yatırımına ne kadarlık bir katkıda
bulunduğumuzu gösteren analiz nasıl adlandırılır?

Cevap

Rakiplerimizin yaptığı reklam harcamalarına oranla bizim ne kadar harcama payı elde ettiğimizi ya da toplam sektörel reklam yatırımına ne kadarlık bir katkıda
bulunduğumuzu gösteren analiz SOS (Harcama Payı) olarak adlandırılır.


15. Soru

İzlenme oranı hesaplanırken neden ortalama bir değer hesaplama gereği doğmaktadır?

Cevap

İzleyiciler bir TV programını sürekli olarak izlemezler. Bu yüzden ortalama bir değer bulma gereği doğar.


16. Soru

CPT (Bin Kişiye Erişim Maliyeti) kavramında medya aracının veya medya planının en etkin olduğu nokta neresidir?

Cevap

CPT, bir reklam kampanyasında hedeflenen demografik grupta bulunan her 1000 kişiye erişim maliyetini ifade eder. Bu kavrama göre erişilen kişi sayısının en yüksek, harcanan bedelin en düşük olduğu nokta, medya aracının veya medya planının en etkin olduğu noktadır.


17. Soru

Reach Oranın hesaplaması nasıl yapılmaktadır?

Cevap

Reach Oranı hesaplanırken, ((Bir TV programını izleyen farklı kişiler) / (TV prgramı izleyicileri evreni)).100 formülü kullanılır.


18. Soru

Seslenme Payı – SOV kavramı neyi ifade etmektedir?

Cevap

SOV bir ürün için elde edilen GRPs değerinin, bulunduğu ürün kategorisindeki GRPs toplamından aldığı payı ifade eder. Rakiplerimizin elde ettiği GRPs-brüt izlenim oranlarına göre bizim ne kadar GRPs payı elde ettiğimizi ya da toplam sektörel GRPs toplamına ne kadarlık bir katkıda bulunduğumuzu gösteren bir analizdir. Bu kavram kısaca reklamın GRPs getirisini ya da medya planının getirdiği sesi ölçer.


19. Soru

Maliyet verileri baz alınarak hesaplanan kampanya etkinliği değerlendirme kavramları hangileridir?

Cevap

Maliyet verileri baz alınarak hesaplanan kampanya etkinliği değerlendirme kavramları, bin kişiye erişim maliyeti (Cost per thousand -CPT), bir rating puanın
maliyeti (cost per rating point-CPP), seslenme payı (Share of voise-SOV), harcama payı (Share of Spending-SOS), bir GRP’nin bir saniyelik maliyeti (cost per second per GRPs- CPS/GRPs)’dir.


20. Soru

Basılı medyada reach terimi yerine kullanılan kavramı açıklayınız. 

Cevap

Basılı medyada reach terimi yerine ‘Coverage’ (kapsam) ya da ‘Cover’ terimi de kullanılmaktadır. Kapsam (Coverage) ve Erişim bir iletişim aracındaki izleyici, dinleyici, okuyucu birikimini ifade eden, belirlenen hedef kitleye göre erişim oranlarının değerlendirilmesinde kullanılan aynı anlama sahip istatistiki kavramlardır.


1. Soru

Televizyon ya da radyo kanalının yanı sıra basılı medyada da BİAK hesaplamalarında kullanılan değer nedir?

Cevap

Erişim (Reach) aynı zamanda basılı medyada da kullanılan bir kavramdır. (BİAK) Basın İzleme ve Araştırma Komitesi’nin üçer ayda bir yürüttüğü Türkiye Basın Okurluk Araştırması gazete ve dergi okuyucu oranlarını erişim değerlerine göre hesaplanmaktadır.

2. Soru

GRPs , niçin net bir oranı ifade etmemektedir?

Cevap

GRPs, (Gross Rating Points) bir reklam mesajının kampanya süresince elde etmiş olduğu toplam brüt izleme, dinleme veya okuma oranını ifade eder. GRPs yüzde ile gösterilir. Bu değişken, izleyici tekrarlılığı yani duplikasyonu söz konusu olduğu için brüt bir değere sahiptir. Yani GRPs net bir oranı ifade etmez.

3. Soru

Rating hesaplaması nasıl yapılır?

Cevap

Rating % =(Bir TV Programının İzleyicileri) / (Toplam TV İzleyici Evreni) şeklinde hesaplanır. 

4. Soru

Medya planlamacıların ortak birim olarak kullandıkları “temel kavramları” sıralayınız.

Cevap

Temel kavramlar; izlenme oranı (Rating), izlenme payı (Share), erişim (Reach), ortalama izlenme süresi (ATS), brüt izlenme oranı (GRPs), ortalama görme sıklığı (Frequency-OTS) 

5. Soru

Televizyon izleyen her 100 kişiden kaçının bir kanalı tercih ettiğini ifade eden kavram hangisidir?

Cevap

Televizyon izleyen her 100 kişiden kaçının bir kanalı tercih ettiğini ifade eden kavram  İzlenme Payı (Share)’dir. İzlenme Payı (Share), bellirli bir zaman dilimi ve demografik grup dahilinde bir kanalın toplam izlemeden aldığı pay oranını temsil eder. Bir başka deyişle share, televizyon izleyen her 100 kişiden kaçının bir kanalı tercih ettiğini söyler.

6. Soru

Medya planlamacıların ortak birim olarak kullandıkları “kampanya etkinliğini değerlendirmede kullanılan kavramları” sıralayınız.

Cevap

Kampanya etkinliğini değerlendirmede kullanılan kavramları; bin kişiye erişim maliyeti (CPT -Cost Per Thousand), Bir reyting puanın maliyeti (CPP-Cost Per Rating Point), bir GRP’nin bir saniyelik maliyeti (CPS/GRPs-Cost Per Second Per GRPs), seslenme payı (SOV -Share of Voice), harcama payı (SOS-Share of Spending) olarak sıralayabiliriz.

7. Soru

GRP=%250 ve Reach=% 50 olan bir reklam kampanyasının OTS (Ortalama Frekans) değeri kaçtır ve nasıl yorumlanır? 

Cevap

GRP=%250 ve Reach=% 50 olan bir reklam kampanyasının OTS (Ortalama Frekans) değeri 5 olur (OTS=GRP/Reach). Yani hedef kitlemiz bu reklam mesajına ortalama olarak 5 kere maruz kalmıştır diyebiliriz. 

8. Soru

Ortalama TV İzleme Süresi (ATS) kavramı neyi ifade etmektedir?

Cevap

Ortalama TV İzleme Süresi (ATS), analizi yapılan zaman dilimini veya belirlenen demografik grup dahilinde bir kişinin ortalama olarak kaç dakika televizyon izlemeye zaman ayırdığını ifade eder.

9. Soru

Bir medya planında daha fazla sayıda farklı kişilere ulaşıp farkındalık yaratılmak isteniyorsa hangi temel kavramın üzerinde yoğunlaşmak gerekir. 

Cevap

Bir medya planı farklı medya stratejilerini içerebilir. Örneğin, daha fazla sayıda farklı kişiye ulaşılarak farkındalık yaratılmak isteniyorsa erişim değerinin yüksek olduğu (%80) Y kanalı tercih edilecektir.

10. Soru

İzleme-okuma-dinleme verileri baz alınarak hesaplanan kampanya etkinliği değerlendirme kavramları nelerdir?

Cevap

İzleme-okuma-dinleme verileri baz alınarak hesaplanan kampanya etkinliği değerlendirme kavramları Brüt izleme oranı (GRPs), erişim ve ortalama sıklık-frekans (opportunity to see- OTS)’dir.

11. Soru

brüt görüntülenme (Gross Impressions) kavramı neyi ifade etmektedir?

Cevap

GRPs değeri, yüzde halinden kişi sayısına çevrilince “Gross Impressions (Brüt Görüntülenme)” adını alır.

12. Soru

Saat 20:00’da başlayıp, saat 20:04’de biten 5 dakikalık bir televizyon programı için aşağıdaki verilere göre ortalama izlenme oranı kaçtır?

Saat     Ortalama İzlenme Oranı

20.00      0,20

20.01      0,10

20.02      0,15

20.03      0,40

20.04      0,15

Cevap

saat 20:01’de başlayıp, saat 20:05’de biten 5 dakikalık bir televizyon programının ortalama izlenme oranı, her dakikaya ait izlenme yüzdeleri toplamının dakika sayısına bölünmesi ile hesaplanır. 

Ortalama İzlenme Oranı=(0,20+0,10+0,15+0,40+0,15)/5

Ortalama İzlenme Oranı= % 20

13. Soru

Bir reklam mesajının ortalama görülme sıklığını ifade eden kavram hangisidir?

Cevap

OTS, reklam mesajıyla ulaşılması hedeflenen kişilerin, reklam kampanyası süresince bir reklam mesajını ortalama olarak kaç kere izleme fırsatı bulduğunu gösterir. Kısaca OTS, bir reklam mesajının ortalama görülme sıklığını ifade eder.

14. Soru

Rakiplerimizin yaptığı reklam harcamalarına oranla bizim ne kadar harcama payı elde ettiğimizi ya da toplam sektörel reklam yatırımına ne kadarlık bir katkıda
bulunduğumuzu gösteren analiz nasıl adlandırılır?

Cevap

Rakiplerimizin yaptığı reklam harcamalarına oranla bizim ne kadar harcama payı elde ettiğimizi ya da toplam sektörel reklam yatırımına ne kadarlık bir katkıda
bulunduğumuzu gösteren analiz SOS (Harcama Payı) olarak adlandırılır.

15. Soru

İzlenme oranı hesaplanırken neden ortalama bir değer hesaplama gereği doğmaktadır?

Cevap

İzleyiciler bir TV programını sürekli olarak izlemezler. Bu yüzden ortalama bir değer bulma gereği doğar.

16. Soru

CPT (Bin Kişiye Erişim Maliyeti) kavramında medya aracının veya medya planının en etkin olduğu nokta neresidir?

Cevap

CPT, bir reklam kampanyasında hedeflenen demografik grupta bulunan her 1000 kişiye erişim maliyetini ifade eder. Bu kavrama göre erişilen kişi sayısının en yüksek, harcanan bedelin en düşük olduğu nokta, medya aracının veya medya planının en etkin olduğu noktadır.

17. Soru

Reach Oranın hesaplaması nasıl yapılmaktadır?

Cevap

Reach Oranı hesaplanırken, ((Bir TV programını izleyen farklı kişiler) / (TV prgramı izleyicileri evreni)).100 formülü kullanılır.

18. Soru

Seslenme Payı – SOV kavramı neyi ifade etmektedir?

Cevap

SOV bir ürün için elde edilen GRPs değerinin, bulunduğu ürün kategorisindeki GRPs toplamından aldığı payı ifade eder. Rakiplerimizin elde ettiği GRPs-brüt izlenim oranlarına göre bizim ne kadar GRPs payı elde ettiğimizi ya da toplam sektörel GRPs toplamına ne kadarlık bir katkıda bulunduğumuzu gösteren bir analizdir. Bu kavram kısaca reklamın GRPs getirisini ya da medya planının getirdiği sesi ölçer.

19. Soru

Maliyet verileri baz alınarak hesaplanan kampanya etkinliği değerlendirme kavramları hangileridir?

Cevap

Maliyet verileri baz alınarak hesaplanan kampanya etkinliği değerlendirme kavramları, bin kişiye erişim maliyeti (Cost per thousand -CPT), bir rating puanın
maliyeti (cost per rating point-CPP), seslenme payı (Share of voise-SOV), harcama payı (Share of Spending-SOS), bir GRP’nin bir saniyelik maliyeti (cost per second per GRPs- CPS/GRPs)’dir.

20. Soru

Basılı medyada reach terimi yerine kullanılan kavramı açıklayınız. 

Cevap

Basılı medyada reach terimi yerine ‘Coverage’ (kapsam) ya da ‘Cover’ terimi de kullanılmaktadır. Kapsam (Coverage) ve Erişim bir iletişim aracındaki izleyici, dinleyici, okuyucu birikimini ifade eden, belirlenen hedef kitleye göre erişim oranlarının değerlendirilmesinde kullanılan aynı anlama sahip istatistiki kavramlardır.

İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.