Açıköğretim Ders Notları

Sağlık Kurumları Yönetimi 2 Dersi 7. Ünite Sorularla Öğrenelim

Açıköğretim ders notları öğrenciler tarafından ders çalışma esnasında hazırlanmakta olup diğer ders çalışacak öğrenciler için paylaşılmaktadır. Sizlerde hazırladığınız ders notlarını paylaşmak istiyorsanız bizlere iletebilirsiniz.

Açıköğretim derslerinden Sağlık Kurumları Yönetimi 2 Dersi 7. Ünite Sorularla Öğrenelim için hazırlanan  ders çalışma dokümanına (ders özeti / sorularla öğrenelim) aşağıdan erişebilirsiniz. AÖF Ders Notları ile sınavlara çok daha etkili bir şekilde çalışabilirsiniz. Sınavlarınızda başarılar dileriz.

Sağlık Kurumlarında Koordinasyon Ve İletişim

1. Soru

Organizasyon teori ve uygulamalarında koordinasyon işlevini açıklayınız.

Cevap

Bir kurumda organizasyon yapısı oluşturulup, kurulan her yeni organın görevleri belirlendikten sonra, bu organların stratejik amaçlara ulaşmak için nasıl işbirliği yapacakları ve aralarında birbirleriyle uyumlu bir davranışı nasıl gerçekleştirecekleri sorunu çıkmaktadır. Bu sorunun giderilmesi eylemine de, organizasyon teori ve uygulamalarında koordinasyon (eşgüdüm, uyumlaştırma) işlevi adı verilmektedir.


2. Soru

Örgüt yapısını oluşturan boyutlar nelerdir?

Cevap

  • Biçimsel karşılıklı ilişkilerin ve mesleklerin şekli, örgüt şeması, iş tanımları ve çalışma kılavuzları,
  • Örgüt içerisinde çeşitli faaliyetler, işlerin değişik bölümlere ve kişilere dağıtım şekli,
  • Dağıtılan faaliyetler ve işlerin eşgüdümlenme şekli,
  • Örgüt içerisinde güç, statü ve hiyerarşik ilişkiler,
  • Örgüt içinde yer alan bireylerin ilişkilerine ve faaliyetlerine kılavuzluk edecek, planlanmış ve biçimselleştirilmiş politikalar, işlemler ve denetim şekilleri.


3. Soru

Koordinasyonun en önemli sorumluları kimlerdir?

Cevap

Koordinasyonu herkesten önce, her grubun başındaki yönetici sağlamalıdır. Ancak o, kişisel ilişkilerinde kimlerin amaçlara uygun veya karşı davrandığını görebilecek pozisyonda olmaktadır. Ancak kurum büyüdükçe yönetim hiyerarşisi basamakları artmakta, buna paralel olarak görüş de zorlaşmaktadır.


4. Soru

Koordinasyon ve işbirliği kavramlarının farkını açıklayınız.

Cevap

Koordinasyon ve işbirliği çoğu zaman eşanlamlıolarak kullanılmaktadır. Oysa işbirliği kişilerin birbirlerine yardımcı olmaları konusunda istekli olmalarını ifade ederken, koordinasyon istekli olmaktan daha fazlasını ifade etmektedir. İşbirliği işin yapılması sırasında danışma ve yardımlaşma anlamına gelirken, koordinasyon işlerin belirlenmiş yönlere yönlendirilmesidir.


5. Soru

Koordinasyon sağlamak için dikkat edilmesi gerekli ilkeler nelerdir?

Cevap

Koordinasyon sağlamak için dikkat edilmesi gerekli ilkeler aşağıda sıralanmıştır:

  • Örgüt faaliyetlerinden sorumlu kişiler arasında yüzyüze ilişki sağlanmalıdır;

  • Herhangi bir sorun ile ilgili bütün konuların karşılıklı etkilerinin neler olacağı düşünülerek

    koordinasyon sağlanmalıdır;

  • Koordinasyon birkez değil, sürekli olarak yapılmalıdır;

  • İşletme ve birimleriyle ilgili plan ve programlar oluşturulurken, en başında koordinasyon sağlanmalıdır.


6. Soru

Koordinasyon işlevinin örgütsel amaçlar açısından daha etkili şekilde yerine getirilmesi için dikkat edilmesi gereken hususlar nelerdir?

Cevap

Koordinasyon işlevinin örgütsel amaçlar açısından daha etkili şekilde yerine getirilmesi için;

    • Basit bir örgüt yapısının oluşturulması,

    • Plan ve programların uyumlaştırılması,

    • İyi bir iletişim sisteminin kurulması,

    • Örgüt içinde işbirliği anlayışının geliştirilmesi,

    • Hiyerarşik yapı içerisinde her kademede eşgüdümlemenin özendirilmesi konularına dikkat etmek gerekmektedir.


    7. Soru

    Örgütlerde karşılaşılan koordinasyon türleri nelerdir?

    Cevap

    Örgütlerde karşılaşılan koordinasyon türleri dikey, yatay ve çapraz koordinasyon olarak sınıflandırılabilir.

    • Dikey koordinasyon: Örgütün farklı kademeleri arasında yapılan uyumlaştırmadır. Gözetim ve denetim araçlarıyla birlikte yetki devri yoluyla sağlanabilir.

    • Yatay koordinasyon: Örgüt hiyerarşisinin aynı düzeyinde bulunan bölümler arasında yapılan koordinasyondur. Her yönetici kendi biriminden sorumludur, diğer bölümler üzerinde yetkisi yoktur.

      • Çapraz koordinasyon: Proje tipi veya matriks örgütlerde çapraz koordinasyon bir zorunluluktur. Bu tür koordinasyon faaliyetinde, örgütsel yapıdaki komuta zincirinin yerini projeler için kullanılan özel bölümler alır.


    8. Soru

    Örgürlerde kaç tip bağımsızlık dereceleri vardır? Bunları açıklayınız. 

    Cevap

    Örgütlerde üç tip bağımsızlık derecesi belirlenmiştir. Bunlar toplu, sıralı ve karşılıklı bağımsızlık dereceleridir.

    Toplu bağımsızlık dereceleri olan birimler lokasyon olarak birbirinden ayrı, ancak aynı şekilde yönetilen ve benzer birimler arasında bulunur. Ortakları aynı olan ve aynı büyük şehirdeki farklı yönlerde bulunan birden fazla evde bakım şirketi arasında toplu bağımsızlık söz konusudur.

    Sıralı bağımsızlık dereceleri olan birimler lokasyon olarak aynı yerde bulunan ve sıra ile birbirini izleyecek şekilde hizmet üreten birimler arasında bulunur. Hastaneye yeni kabul edilen hastanın yatışının gerçekleştirilmesi sırasında hizmet alınan tüm birimler arasında (hasta kabul ünitesi, labaratuvarlar, teşhis birimleri gibi) sıralı bağımsızlık dereceleri bulunmaktadır.

    Karşılıklı bağımsızlık dereceleri olan birimler, aralarında sıkı ilişkileri olan ama aslında birbirlerinden tamamen bağımsız birimlerdir. Örneğin bir yoğun bakım ünitesi ile herhangi bir kronik hastalık hizmeti veren servis arasındaki ilişki bu şekildedir. Yoğun bakım hastalarını belirli bir sürede taburcu etmediğinde, yeni hasta alamayacaktır.


    9. Soru

    Mintzberg, örgüt parçalarını kaç farklı grupta toplamıştır?

    Cevap

    Mintzberg, örgüt parçalarını altı farklı grupta toplamıştır. Bunlar: stratejik tepe, orta kademe, teknik yapı, destek kadrolar, üreticiler ve kültürdür.


    10. Soru

    Mintzberg’in tanımladığı kaç farklı temel koordinasyon mekanizması vardır?

    Cevap

    altı temel koordinasyon mekanizması, biçiminden söz etmektedir. Bu koordinasyon mekanizmaları: karşılıklı düzeltme, doğrudan denetim, işsüreçlerinin standartlaştırılması, çıktıların standartlaştırılması, kabiliyetlerin (çalışan becerilerinin) standartlaştırılması ve son olarak da normların standardizasyonudur.


    11. Soru

    İletişim sürecinin temel öğeleri nelerdir?

    Cevap

    İletişim sürecinde gönderici (kaynak), kod, ileti (mesaj), iletişim kanalı ve alıcı (hedef) olmak üzere beş temel öğe yer almaktadır. Bu beş ögenin yanında geri bildirim (feedback) ve gürültü unsurları da iletişim sürecinde etkili olan unsurlardır.


    12. Soru

    Geribildirimi açıklayınız.

    Cevap

    Geribildirim, iletişimin iletişimde bulunanlar arasında etkili olup olmadığını kontrol etmek için bir yoldur. Geribildirim sayesinde vericinin alıcıda yaratmak istediği tepki veya değişimin gerçekleşip gerçekleşmediği ve iletişimin başarısı kontrol edilebilir. Eğer iletişim başarısız olmuşşa, iletişim sürecinde değişiklik yapılarak tekrar iletişime geçmek gerekebilir.


    13. Soru

    Geneel iletişim türleri kaç grupta toplanır?

    Cevap

    İletişim türleri genel olarak sözlü, sözsüz ve yazılı iletişim olarak üç grupta toplanmaktadır. Bunlar aşağıda kısaca açıklanmıştır.

      • Sözlü iletişim; iletişim türleri arasında en çok kullanılan türdür. İletişim sürecinde kaynak, alıcıya yollamak istediği bilgi, fikir ve duyguları sözcükleri ve sözel sembolleri kullanarak iletir. Hedef doğrudan ya da belli kanallar aracılığıyla (radyo, televizyon, telefon vb.) iletiyi alır.

      • Sözsüz iletişim; söz ve sözcük gerektirmeden, jest, mimik, göz kontağı gibi beden dili unsurlarıyla gerçekleştirilen iletişim çeşididir.

      • Yazılı iletişim; iletinin aktarılması için yazılı iletişim araçları kullanılarak yapılan iletişim türüdür. Daha az hatalı ve uzun iletişim kurmak mümkündür.


      14. Soru

      Sağlık kurumlarındaki iletişim modelleri nelerdir?

      Cevap

      Sağlık kurumlarında tüm iletişim türlerinin bir araya getirilmesine iletişim ağı denir. Bu iletişim ağları farklı yayınlarda iletişim modelleri adı ile de yer almaktadır. Bu modeller, merkezi model, Y modeli, zincir modeli, dairesel (çember) model ve serbest model olarak beş grupta incelenmektedir.


      15. Soru

      En demokratik iletişim modeli hangisidir?

      Cevap

      Serbest model; iletişim kanallarının her zaman herkese açık olduğu herkesin birbiriyle kısıtlama olmaksızın iletişim kurduğu model en demokratik iletişim modelidir.


      16. Soru

      Etkin dinleyici kimdir?

      Cevap

      Etkin dinleyici, dinlediği, işittiği konularda karşı tarafa soru sorabilen dolayısı ile de geri bildirime neden olabilen kişidir.


      17. Soru

      Johari Penceresi modelinde yer alan dört alanı tanımlayınız.

      Cevap

      • İlk alan açık serbest alan penceresidir ki, bireyin düşüncelerinin ve ruh halinin kendisi ve başkaları tarafından da bilinmesini ifade eder.

      • İkinci alan kör alan penceresidir ki, bireyin kendi özellliklerini bildiği, başkalarının ise onu niteleyebildiği durumu ifade eder.

      • Üçüncü alan gizli alan penceresidir ki, bu alanda diğerleri bireyin düşüncelerini bilmemekte, fakat kişi kendini tanımlayabilmektedir.

      • Son alan bilinmeyen alan penceresinde ise, ne birey ne başkaları kişiyi niteleyememektedir. Bir bilinmezlik durumu söz konusudur.


      18. Soru

      Toplumbilimciler işaret ettiği bireylere iş yaptırabilmenin üç temel yolu nedir?

      Cevap

      Toplumbilimciler bireylere iş yaptırabilmenin üç temel yolu olduğunu ifade etmişlerdir. Bunlar:

      1. Bireyler üzerinde zor kullanarak yaptırmak,

      2. Bireyleri para ile satın alarak yaptırmak,

      3. Bireyleri inandırarak veya ikna ederek yaptırmaktır.


      19. Soru

      İknaya yönelik iletişimin amaçları nelerdir?

      Cevap

      Örgütlerde, yönetsel olarak ve hasta ile ilişkilerde de kullanılabilecek tek yöntem bireyleri ikna etmektir. İknaya yönelik iletişim üç amacı hedefler. Bunlar;

      1. Karşı tarafta yeni bir tutum geliştirmek,

      2. Karşı tarafta var olan tutumun şiddetini artırmak,

      3. Karşı tarafta var olan bir tutumu değiştirmek.


      20. Soru

      Sağlık iletişim düzeylerini sıralayınız.

      Cevap

      • Kitle iletişimi düzeyindeki sağlık iletişimi

      • Toplum iletişimi düzeyindeki sağlık iletişimi

      • Örgütsel düzeyde sağlık iletişimi

      • Küçük grup yapıları arasındaki iletişim

      • Kişilerarası iletişim

      • Kişisel iletişim


      21. Soru

      Kişilerarası sağlık iletişiminde öne çıkan dört model nedir?

      Cevap

      • Yansımalı etkileşim modeli

      • Tabu iletişim yaklaşımı

      • Retorik iletişim

      • Empatik (Terapötik) iletişim yaklaşımı


      1. Soru

      Organizasyon teori ve uygulamalarında koordinasyon işlevini açıklayınız.

      Cevap

      Bir kurumda organizasyon yapısı oluşturulup, kurulan her yeni organın görevleri belirlendikten sonra, bu organların stratejik amaçlara ulaşmak için nasıl işbirliği yapacakları ve aralarında birbirleriyle uyumlu bir davranışı nasıl gerçekleştirecekleri sorunu çıkmaktadır. Bu sorunun giderilmesi eylemine de, organizasyon teori ve uygulamalarında koordinasyon (eşgüdüm, uyumlaştırma) işlevi adı verilmektedir.

      Bir kurumda organizasyon yapısı oluşturulup, kurulan her yeni organın görevleri belirlendikten sonra, bu organların stratejik amaçlara ulaşmak için nasıl işbirliği yapacakları ve aralarında birbirleriyle uyumlu bir davranışı nasıl gerçekleştirecekleri sorunu çıkmaktadır. Bu sorunun giderilmesi eylemine de, organizasyon teori ve uygulamalarında koordinasyon (eşgüdüm, uyumlaştırma) işlevi adı verilmektedir.

      Bir kurumda organizasyon yapısı oluşturulup, kurulan her yeni organın görevleri belirlendikten sonra, bu organların stratejik amaçlara ulaşmak için nasıl işbirliği yapacakları ve aralarında birbirleriyle uyumlu bir davranışı nasıl gerçekleştirecekleri sorunu çıkmaktadır. Bu sorunun giderilmesi eylemine de, organizasyon teori ve uygulamalarında koordinasyon (eşgüdüm, uyumlaştırma) işlevi adı verilmektedir.

      Bir kurumda organizasyon yapısı oluşturulup, kurulan her yeni organın görevleri belirlendikten sonra, bu organların stratejik amaçlara ulaşmak için nasıl işbirliği yapacakları ve aralarında birbirleriyle uyumlu bir davranışı nasıl gerçekleştirecekleri sorunu çıkmaktadır. Bu sorunun giderilmesi eylemine de, organizasyon teori ve uygulamalarında koordinasyon (eşgüdüm, uyumlaştırma) işlevi adı verilmektedir.

      Bir kurumda organizasyon yapısı oluşturulup, kurulan her yeni organın görevleri belirlendikten sonra, bu organların stratejik amaçlara ulaşmak için nasıl işbirliği yapacakları ve aralarında birbirleriyle uyumlu bir davranışı nasıl gerçekleştirecekleri sorunu çıkmaktadır. Bu sorunun giderilmesi eylemine de, organizasyon teori ve uygulamalarında koordinasyon (eşgüdüm, uyumlaştırma) işlevi adı verilmektedir.

      2. Soru

      Örgüt yapısını oluşturan boyutlar nelerdir?

      Örgüt yapısını oluşturan boyutlar nelerdir?

      Örgüt yapısını oluşturan boyutlar nelerdir?

      Örgüt yapısını oluşturan boyutlar nelerdir?

      Örgüt yapısını oluşturan boyutlar nelerdir?

      Cevap

      • Biçimsel karşılıklı ilişkilerin ve mesleklerin şekli, örgüt şeması, iş tanımları ve çalışma kılavuzları,
      • Örgüt içerisinde çeşitli faaliyetler, işlerin değişik bölümlere ve kişilere dağıtım şekli,
      • Dağıtılan faaliyetler ve işlerin eşgüdümlenme şekli,
      • Örgüt içerisinde güç, statü ve hiyerarşik ilişkiler,
      • Örgüt içinde yer alan bireylerin ilişkilerine ve faaliyetlerine kılavuzluk edecek, planlanmış ve biçimselleştirilmiş politikalar, işlemler ve denetim şekilleri.

      • Biçimsel karşılıklı ilişkilerin ve mesleklerin şekli, örgüt şeması, iş tanımları ve çalışma kılavuzları,
      • Örgüt içerisinde çeşitli faaliyetler, işlerin değişik bölümlere ve kişilere dağıtım şekli,
      • Dağıtılan faaliyetler ve işlerin eşgüdümlenme şekli,
      • Örgüt içerisinde güç, statü ve hiyerarşik ilişkiler,
      • Örgüt içinde yer alan bireylerin ilişkilerine ve faaliyetlerine kılavuzluk edecek, planlanmış ve biçimselleştirilmiş politikalar, işlemler ve denetim şekilleri.

      • Biçimsel karşılıklı ilişkilerin ve mesleklerin şekli, örgüt şeması, iş tanımları ve çalışma kılavuzları,
      • Örgüt içerisinde çeşitli faaliyetler, işlerin değişik bölümlere ve kişilere dağıtım şekli,
      • Dağıtılan faaliyetler ve işlerin eşgüdümlenme şekli,
      • Örgüt içerisinde güç, statü ve hiyerarşik ilişkiler,
      • Örgüt içinde yer alan bireylerin ilişkilerine ve faaliyetlerine kılavuzluk edecek, planlanmış ve biçimselleştirilmiş politikalar, işlemler ve denetim şekilleri.

      • Biçimsel karşılıklı ilişkilerin ve mesleklerin şekli, örgüt şeması, iş tanımları ve çalışma kılavuzları,
      • Örgüt içerisinde çeşitli faaliyetler, işlerin değişik bölümlere ve kişilere dağıtım şekli,
      • Dağıtılan faaliyetler ve işlerin eşgüdümlenme şekli,
      • Örgüt içerisinde güç, statü ve hiyerarşik ilişkiler,
      • Örgüt içinde yer alan bireylerin ilişkilerine ve faaliyetlerine kılavuzluk edecek, planlanmış ve biçimselleştirilmiş politikalar, işlemler ve denetim şekilleri.

      • Biçimsel karşılıklı ilişkilerin ve mesleklerin şekli, örgüt şeması, iş tanımları ve çalışma kılavuzları,
      • Örgüt içerisinde çeşitli faaliyetler, işlerin değişik bölümlere ve kişilere dağıtım şekli,
      • Dağıtılan faaliyetler ve işlerin eşgüdümlenme şekli,
      • Örgüt içerisinde güç, statü ve hiyerarşik ilişkiler,
      • Örgüt içinde yer alan bireylerin ilişkilerine ve faaliyetlerine kılavuzluk edecek, planlanmış ve biçimselleştirilmiş politikalar, işlemler ve denetim şekilleri.
      3. Soru

      Koordinasyonun en önemli sorumluları kimlerdir?

      Cevap

      Koordinasyonu herkesten önce, her grubun başındaki yönetici sağlamalıdır. Ancak o, kişisel ilişkilerinde kimlerin amaçlara uygun veya karşı davrandığını görebilecek pozisyonda olmaktadır. Ancak kurum büyüdükçe yönetim hiyerarşisi basamakları artmakta, buna paralel olarak görüş de zorlaşmaktadır.

      Koordinasyonu herkesten önce, her grubun başındaki yönetici sağlamalıdır. Ancak o, kişisel ilişkilerinde kimlerin amaçlara uygun veya karşı davrandığını görebilecek pozisyonda olmaktadır. Ancak kurum büyüdükçe yönetim hiyerarşisi basamakları artmakta, buna paralel olarak görüş de zorlaşmaktadır.

      Koordinasyonu herkesten önce, her grubun başındaki yönetici sağlamalıdır. Ancak o, kişisel ilişkilerinde kimlerin amaçlara uygun veya karşı davrandığını görebilecek pozisyonda olmaktadır. Ancak kurum büyüdükçe yönetim hiyerarşisi basamakları artmakta, buna paralel olarak görüş de zorlaşmaktadır.

      Koordinasyonu herkesten önce, her grubun başındaki yönetici sağlamalıdır. Ancak o, kişisel ilişkilerinde kimlerin amaçlara uygun veya karşı davrandığını görebilecek pozisyonda olmaktadır. Ancak kurum büyüdükçe yönetim hiyerarşisi basamakları artmakta, buna paralel olarak görüş de zorlaşmaktadır.

      4. Soru

      Koordinasyon ve işbirliği kavramlarının farkını açıklayınız.

      Cevap

      Koordinasyon ve işbirliği çoğu zaman eşanlamlıolarak kullanılmaktadır. Oysa işbirliği kişilerin birbirlerine yardımcı olmaları konusunda istekli olmalarını ifade ederken, koordinasyon istekli olmaktan daha fazlasını ifade etmektedir. İşbirliği işin yapılması sırasında danışma ve yardımlaşma anlamına gelirken, koordinasyon işlerin belirlenmiş yönlere yönlendirilmesidir.

      Koordinasyon ve işbirliği çoğu zaman eşanlamlıolarak kullanılmaktadır. Oysa işbirliği kişilerin birbirlerine yardımcı olmaları konusunda istekli olmalarını ifade ederken, koordinasyon istekli olmaktan daha fazlasını ifade etmektedir. İşbirliği işin yapılması sırasında danışma ve yardımlaşma anlamına gelirken, koordinasyon işlerin belirlenmiş yönlere yönlendirilmesidir.

      Koordinasyon ve işbirliği çoğu zaman eşanlamlıolarak kullanılmaktadır. Oysa işbirliği kişilerin birbirlerine yardımcı olmaları konusunda istekli olmalarını ifade ederken, koordinasyon istekli olmaktan daha fazlasını ifade etmektedir. İşbirliği işin yapılması sırasında danışma ve yardımlaşma anlamına gelirken, koordinasyon işlerin belirlenmiş yönlere yönlendirilmesidir.

      Koordinasyon ve işbirliği çoğu zaman eşanlamlıolarak kullanılmaktadır. Oysa işbirliği kişilerin birbirlerine yardımcı olmaları konusunda istekli olmalarını ifade ederken, koordinasyon istekli olmaktan daha fazlasını ifade etmektedir. İşbirliği işin yapılması sırasında danışma ve yardımlaşma anlamına gelirken, koordinasyon işlerin belirlenmiş yönlere yönlendirilmesidir.

      5. Soru

      Koordinasyon sağlamak için dikkat edilmesi gerekli ilkeler nelerdir?

      Cevap

      Koordinasyon sağlamak için dikkat edilmesi gerekli ilkeler aşağıda sıralanmıştır:

      • Örgüt faaliyetlerinden sorumlu kişiler arasında yüzyüze ilişki sağlanmalıdır;

      • Herhangi bir sorun ile ilgili bütün konuların karşılıklı etkilerinin neler olacağı düşünülerek

        koordinasyon sağlanmalıdır;

      • Koordinasyon birkez değil, sürekli olarak yapılmalıdır;

      • İşletme ve birimleriyle ilgili plan ve programlar oluşturulurken, en başında koordinasyon sağlanmalıdır.

      Koordinasyon sağlamak için dikkat edilmesi gerekli ilkeler aşağıda sıralanmıştır:

      • Örgüt faaliyetlerinden sorumlu kişiler arasında yüzyüze ilişki sağlanmalıdır;

      • Herhangi bir sorun ile ilgili bütün konuların karşılıklı etkilerinin neler olacağı düşünülerek

        koordinasyon sağlanmalıdır;

      • Koordinasyon birkez değil, sürekli olarak yapılmalıdır;

      • İşletme ve birimleriyle ilgili plan ve programlar oluşturulurken, en başında koordinasyon sağlanmalıdır.

      Koordinasyon sağlamak için dikkat edilmesi gerekli ilkeler aşağıda sıralanmıştır:

      • Örgüt faaliyetlerinden sorumlu kişiler arasında yüzyüze ilişki sağlanmalıdır;

      • Herhangi bir sorun ile ilgili bütün konuların karşılıklı etkilerinin neler olacağı düşünülerek

        koordinasyon sağlanmalıdır;

      • Koordinasyon birkez değil, sürekli olarak yapılmalıdır;

      • İşletme ve birimleriyle ilgili plan ve programlar oluşturulurken, en başında koordinasyon sağlanmalıdır.

      Koordinasyon sağlamak için dikkat edilmesi gerekli ilkeler aşağıda sıralanmıştır:

      • Örgüt faaliyetlerinden sorumlu kişiler arasında yüzyüze ilişki sağlanmalıdır;

      • Herhangi bir sorun ile ilgili bütün konuların karşılıklı etkilerinin neler olacağı düşünülerek

        koordinasyon sağlanmalıdır;

      • Koordinasyon birkez değil, sürekli olarak yapılmalıdır;

      • İşletme ve birimleriyle ilgili plan ve programlar oluşturulurken, en başında koordinasyon sağlanmalıdır.

      6. Soru

      Koordinasyon işlevinin örgütsel amaçlar açısından daha etkili şekilde yerine getirilmesi için dikkat edilmesi gereken hususlar nelerdir?

      Cevap

      Koordinasyon işlevinin örgütsel amaçlar açısından daha etkili şekilde yerine getirilmesi için;

        • Basit bir örgüt yapısının oluşturulması,

        • Plan ve programların uyumlaştırılması,

        • İyi bir iletişim sisteminin kurulması,

        • Örgüt içinde işbirliği anlayışının geliştirilmesi,

        • Hiyerarşik yapı içerisinde her kademede eşgüdümlemenin özendirilmesi konularına dikkat etmek gerekmektedir.

        Koordinasyon işlevinin örgütsel amaçlar açısından daha etkili şekilde yerine getirilmesi için;

          • Basit bir örgüt yapısının oluşturulması,

          • Plan ve programların uyumlaştırılması,

          • İyi bir iletişim sisteminin kurulması,

          • Örgüt içinde işbirliği anlayışının geliştirilmesi,

          • Hiyerarşik yapı içerisinde her kademede eşgüdümlemenin özendirilmesi konularına dikkat etmek gerekmektedir.

          Koordinasyon işlevinin örgütsel amaçlar açısından daha etkili şekilde yerine getirilmesi için;

            • Basit bir örgüt yapısının oluşturulması,

            • Plan ve programların uyumlaştırılması,

            • İyi bir iletişim sisteminin kurulması,

            • Örgüt içinde işbirliği anlayışının geliştirilmesi,

            • Hiyerarşik yapı içerisinde her kademede eşgüdümlemenin özendirilmesi konularına dikkat etmek gerekmektedir.

            Koordinasyon işlevinin örgütsel amaçlar açısından daha etkili şekilde yerine getirilmesi için;

              • Basit bir örgüt yapısının oluşturulması,

              • Plan ve programların uyumlaştırılması,

              • İyi bir iletişim sisteminin kurulması,

              • Örgüt içinde işbirliği anlayışının geliştirilmesi,

              • Hiyerarşik yapı içerisinde her kademede eşgüdümlemenin özendirilmesi konularına dikkat etmek gerekmektedir.

              7. Soru

              Örgütlerde karşılaşılan koordinasyon türleri nelerdir?

              Cevap

              Örgütlerde karşılaşılan koordinasyon türleri dikey, yatay ve çapraz koordinasyon olarak sınıflandırılabilir.

              • Dikey koordinasyon: Örgütün farklı kademeleri arasında yapılan uyumlaştırmadır. Gözetim ve denetim araçlarıyla birlikte yetki devri yoluyla sağlanabilir.

              • Yatay koordinasyon: Örgüt hiyerarşisinin aynı düzeyinde bulunan bölümler arasında yapılan koordinasyondur. Her yönetici kendi biriminden sorumludur, diğer bölümler üzerinde yetkisi yoktur.

                • Çapraz koordinasyon: Proje tipi veya matriks örgütlerde çapraz koordinasyon bir zorunluluktur. Bu tür koordinasyon faaliyetinde, örgütsel yapıdaki komuta zincirinin yerini projeler için kullanılan özel bölümler alır.

              Örgütlerde karşılaşılan koordinasyon türleri dikey, yatay ve çapraz koordinasyon olarak sınıflandırılabilir.

              • Dikey koordinasyon: Örgütün farklı kademeleri arasında yapılan uyumlaştırmadır. Gözetim ve denetim araçlarıyla birlikte yetki devri yoluyla sağlanabilir.

              • Yatay koordinasyon: Örgüt hiyerarşisinin aynı düzeyinde bulunan bölümler arasında yapılan koordinasyondur. Her yönetici kendi biriminden sorumludur, diğer bölümler üzerinde yetkisi yoktur.

                • Çapraz koordinasyon: Proje tipi veya matriks örgütlerde çapraz koordinasyon bir zorunluluktur. Bu tür koordinasyon faaliyetinde, örgütsel yapıdaki komuta zincirinin yerini projeler için kullanılan özel bölümler alır.

              Örgütlerde karşılaşılan koordinasyon türleri dikey, yatay ve çapraz koordinasyon olarak sınıflandırılabilir.

              • Dikey koordinasyon: Örgütün farklı kademeleri arasında yapılan uyumlaştırmadır. Gözetim ve denetim araçlarıyla birlikte yetki devri yoluyla sağlanabilir.

              • Yatay koordinasyon: Örgüt hiyerarşisinin aynı düzeyinde bulunan bölümler arasında yapılan koordinasyondur. Her yönetici kendi biriminden sorumludur, diğer bölümler üzerinde yetkisi yoktur.

                • Çapraz koordinasyon: Proje tipi veya matriks örgütlerde çapraz koordinasyon bir zorunluluktur. Bu tür koordinasyon faaliyetinde, örgütsel yapıdaki komuta zincirinin yerini projeler için kullanılan özel bölümler alır.

              Örgütlerde karşılaşılan koordinasyon türleri dikey, yatay ve çapraz koordinasyon olarak sınıflandırılabilir.

              • Dikey koordinasyon: Örgütün farklı kademeleri arasında yapılan uyumlaştırmadır. Gözetim ve denetim araçlarıyla birlikte yetki devri yoluyla sağlanabilir.

              • Yatay koordinasyon: Örgüt hiyerarşisinin aynı düzeyinde bulunan bölümler arasında yapılan koordinasyondur. Her yönetici kendi biriminden sorumludur, diğer bölümler üzerinde yetkisi yoktur.

                • Çapraz koordinasyon: Proje tipi veya matriks örgütlerde çapraz koordinasyon bir zorunluluktur. Bu tür koordinasyon faaliyetinde, örgütsel yapıdaki komuta zincirinin yerini projeler için kullanılan özel bölümler alır.

              8. Soru

              Örgürlerde kaç tip bağımsızlık dereceleri vardır? Bunları açıklayınız. 

              Cevap

              Örgütlerde üç tip bağımsızlık derecesi belirlenmiştir. Bunlar toplu, sıralı ve karşılıklı bağımsızlık dereceleridir.

              Toplu bağımsızlık dereceleri olan birimler lokasyon olarak birbirinden ayrı, ancak aynı şekilde yönetilen ve benzer birimler arasında bulunur. Ortakları aynı olan ve aynı büyük şehirdeki farklı yönlerde bulunan birden fazla evde bakım şirketi arasında toplu bağımsızlık söz konusudur.

              Sıralı bağımsızlık dereceleri olan birimler lokasyon olarak aynı yerde bulunan ve sıra ile birbirini izleyecek şekilde hizmet üreten birimler arasında bulunur. Hastaneye yeni kabul edilen hastanın yatışının gerçekleştirilmesi sırasında hizmet alınan tüm birimler arasında (hasta kabul ünitesi, labaratuvarlar, teşhis birimleri gibi) sıralı bağımsızlık dereceleri bulunmaktadır.

              Karşılıklı bağımsızlık dereceleri olan birimler, aralarında sıkı ilişkileri olan ama aslında birbirlerinden tamamen bağımsız birimlerdir. Örneğin bir yoğun bakım ünitesi ile herhangi bir kronik hastalık hizmeti veren servis arasındaki ilişki bu şekildedir. Yoğun bakım hastalarını belirli bir sürede taburcu etmediğinde, yeni hasta alamayacaktır.

              Örgütlerde üç tip bağımsızlık derecesi belirlenmiştir. Bunlar toplu, sıralı ve karşılıklı bağımsızlık dereceleridir.

              Toplu bağımsızlık dereceleri olan birimler lokasyon olarak birbirinden ayrı, ancak aynı şekilde yönetilen ve benzer birimler arasında bulunur. Ortakları aynı olan ve aynı büyük şehirdeki farklı yönlerde bulunan birden fazla evde bakım şirketi arasında toplu bağımsızlık söz konusudur.

              Sıralı bağımsızlık dereceleri olan birimler lokasyon olarak aynı yerde bulunan ve sıra ile birbirini izleyecek şekilde hizmet üreten birimler arasında bulunur. Hastaneye yeni kabul edilen hastanın yatışının gerçekleştirilmesi sırasında hizmet alınan tüm birimler arasında (hasta kabul ünitesi, labaratuvarlar, teşhis birimleri gibi) sıralı bağımsızlık dereceleri bulunmaktadır.

              Karşılıklı bağımsızlık dereceleri olan birimler, aralarında sıkı ilişkileri olan ama aslında birbirlerinden tamamen bağımsız birimlerdir. Örneğin bir yoğun bakım ünitesi ile herhangi bir kronik hastalık hizmeti veren servis arasındaki ilişki bu şekildedir. Yoğun bakım hastalarını belirli bir sürede taburcu etmediğinde, yeni hasta alamayacaktır.

              Örgütlerde üç tip bağımsızlık derecesi belirlenmiştir. Bunlar toplu, sıralı ve karşılıklı bağımsızlık dereceleridir.

              Toplu bağımsızlık dereceleri olan birimler lokasyon olarak birbirinden ayrı, ancak aynı şekilde yönetilen ve benzer birimler arasında bulunur. Ortakları aynı olan ve aynı büyük şehirdeki farklı yönlerde bulunan birden fazla evde bakım şirketi arasında toplu bağımsızlık söz konusudur.

              Sıralı bağımsızlık dereceleri olan birimler lokasyon olarak aynı yerde bulunan ve sıra ile birbirini izleyecek şekilde hizmet üreten birimler arasında bulunur. Hastaneye yeni kabul edilen hastanın yatışının gerçekleştirilmesi sırasında hizmet alınan tüm birimler arasında (hasta kabul ünitesi, labaratuvarlar, teşhis birimleri gibi) sıralı bağımsızlık dereceleri bulunmaktadır.

              Karşılıklı bağımsızlık dereceleri olan birimler, aralarında sıkı ilişkileri olan ama aslında birbirlerinden tamamen bağımsız birimlerdir. Örneğin bir yoğun bakım ünitesi ile herhangi bir kronik hastalık hizmeti veren servis arasındaki ilişki bu şekildedir. Yoğun bakım hastalarını belirli bir sürede taburcu etmediğinde, yeni hasta alamayacaktır.

              Örgütlerde üç tip bağımsızlık derecesi belirlenmiştir. Bunlar toplu, sıralı ve karşılıklı bağımsızlık dereceleridir.

              Toplu bağımsızlık dereceleri olan birimler lokasyon olarak birbirinden ayrı, ancak aynı şekilde yönetilen ve benzer birimler arasında bulunur. Ortakları aynı olan ve aynı büyük şehirdeki farklı yönlerde bulunan birden fazla evde bakım şirketi arasında toplu bağımsızlık söz konusudur.

              Sıralı bağımsızlık dereceleri olan birimler lokasyon olarak aynı yerde bulunan ve sıra ile birbirini izleyecek şekilde hizmet üreten birimler arasında bulunur. Hastaneye yeni kabul edilen hastanın yatışının gerçekleştirilmesi sırasında hizmet alınan tüm birimler arasında (hasta kabul ünitesi, labaratuvarlar, teşhis birimleri gibi) sıralı bağımsızlık dereceleri bulunmaktadır.

              Karşılıklı bağımsızlık dereceleri olan birimler, aralarında sıkı ilişkileri olan ama aslında birbirlerinden tamamen bağımsız birimlerdir. Örneğin bir yoğun bakım ünitesi ile herhangi bir kronik hastalık hizmeti veren servis arasındaki ilişki bu şekildedir. Yoğun bakım hastalarını belirli bir sürede taburcu etmediğinde, yeni hasta alamayacaktır.

              9. Soru

              Mintzberg, örgüt parçalarını kaç farklı grupta toplamıştır?

              Mintzberg, örgüt parçalarını kaç farklı grupta toplamıştır?

              Mintzberg, örgüt parçalarını kaç farklı grupta toplamıştır?

              Mintzberg, örgüt parçalarını kaç farklı grupta toplamıştır?

              Cevap

              Mintzberg, örgüt parçalarını altı farklı grupta toplamıştır. Bunlar: stratejik tepe, orta kademe, teknik yapı, destek kadrolar, üreticiler ve kültürdür.

              Mintzberg, örgüt parçalarını altı farklı grupta toplamıştır. Bunlar: stratejik tepe, orta kademe, teknik yapı, destek kadrolar, üreticiler ve kültürdür.

              Mintzberg, örgüt parçalarını altı farklı grupta toplamıştır. Bunlar: stratejik tepe, orta kademe, teknik yapı, destek kadrolar, üreticiler ve kültürdür.

              Mintzberg, örgüt parçalarını altı farklı grupta toplamıştır. Bunlar: stratejik tepe, orta kademe, teknik yapı, destek kadrolar, üreticiler ve kültürdür.

              10. Soru

              Mintzberg’in tanımladığı kaç farklı temel koordinasyon mekanizması vardır?

              Mintzberg’in tanımladığı kaç farklı temel koordinasyon mekanizması vardır?

              Mintzberg’in tanımladığı kaç farklı temel koordinasyon mekanizması vardır?

              Mintzberg’in tanımladığı kaç farklı temel koordinasyon mekanizması vardır?

              Cevap

              altı temel koordinasyon mekanizması, biçiminden söz etmektedir. Bu koordinasyon mekanizmaları: karşılıklı düzeltme, doğrudan denetim, işsüreçlerinin standartlaştırılması, çıktıların standartlaştırılması, kabiliyetlerin (çalışan becerilerinin) standartlaştırılması ve son olarak da normların standardizasyonudur.

              altı temel koordinasyon mekanizması, biçiminden söz etmektedir. Bu koordinasyon mekanizmaları: karşılıklı düzeltme, doğrudan denetim, işsüreçlerinin standartlaştırılması, çıktıların standartlaştırılması, kabiliyetlerin (çalışan becerilerinin) standartlaştırılması ve son olarak da normların standardizasyonudur.

              altı temel koordinasyon mekanizması, biçiminden söz etmektedir. Bu koordinasyon mekanizmaları: karşılıklı düzeltme, doğrudan denetim, işsüreçlerinin standartlaştırılması, çıktıların standartlaştırılması, kabiliyetlerin (çalışan becerilerinin) standartlaştırılması ve son olarak da normların standardizasyonudur.

              altı temel koordinasyon mekanizması, biçiminden söz etmektedir. Bu koordinasyon mekanizmaları: karşılıklı düzeltme, doğrudan denetim, işsüreçlerinin standartlaştırılması, çıktıların standartlaştırılması, kabiliyetlerin (çalışan becerilerinin) standartlaştırılması ve son olarak da normların standardizasyonudur.

              11. Soru

              İletişim sürecinin temel öğeleri nelerdir?

              Cevap

              İletişim sürecinde gönderici (kaynak), kod, ileti (mesaj), iletişim kanalı ve alıcı (hedef) olmak üzere beş temel öğe yer almaktadır. Bu beş ögenin yanında geri bildirim (feedback) ve gürültü unsurları da iletişim sürecinde etkili olan unsurlardır.

              İletişim sürecinde gönderici (kaynak), kod, ileti (mesaj), iletişim kanalı ve alıcı (hedef) olmak üzere beş temel öğe yer almaktadır. Bu beş ögenin yanında geri bildirim (feedback) ve gürültü unsurları da iletişim sürecinde etkili olan unsurlardır.

              İletişim sürecinde gönderici (kaynak), kod, ileti (mesaj), iletişim kanalı ve alıcı (hedef) olmak üzere beş temel öğe yer almaktadır. Bu beş ögenin yanında geri bildirim (feedback) ve gürültü unsurları da iletişim sürecinde etkili olan unsurlardır.

              İletişim sürecinde gönderici (kaynak), kod, ileti (mesaj), iletişim kanalı ve alıcı (hedef) olmak üzere beş temel öğe yer almaktadır. Bu beş ögenin yanında geri bildirim (feedback) ve gürültü unsurları da iletişim sürecinde etkili olan unsurlardır.

              12. Soru

              Geribildirimi açıklayınız.

              Cevap

              Geribildirim, iletişimin iletişimde bulunanlar arasında etkili olup olmadığını kontrol etmek için bir yoldur. Geribildirim sayesinde vericinin alıcıda yaratmak istediği tepki veya değişimin gerçekleşip gerçekleşmediği ve iletişimin başarısı kontrol edilebilir. Eğer iletişim başarısız olmuşşa, iletişim sürecinde değişiklik yapılarak tekrar iletişime geçmek gerekebilir.

              Geribildirim, iletişimin iletişimde bulunanlar arasında etkili olup olmadığını kontrol etmek için bir yoldur. Geribildirim sayesinde vericinin alıcıda yaratmak istediği tepki veya değişimin gerçekleşip gerçekleşmediği ve iletişimin başarısı kontrol edilebilir. Eğer iletişim başarısız olmuşşa, iletişim sürecinde değişiklik yapılarak tekrar iletişime geçmek gerekebilir.

              Geribildirim, iletişimin iletişimde bulunanlar arasında etkili olup olmadığını kontrol etmek için bir yoldur. Geribildirim sayesinde vericinin alıcıda yaratmak istediği tepki veya değişimin gerçekleşip gerçekleşmediği ve iletişimin başarısı kontrol edilebilir. Eğer iletişim başarısız olmuşşa, iletişim sürecinde değişiklik yapılarak tekrar iletişime geçmek gerekebilir.

              Geribildirim, iletişimin iletişimde bulunanlar arasında etkili olup olmadığını kontrol etmek için bir yoldur. Geribildirim sayesinde vericinin alıcıda yaratmak istediği tepki veya değişimin gerçekleşip gerçekleşmediği ve iletişimin başarısı kontrol edilebilir. Eğer iletişim başarısız olmuşşa, iletişim sürecinde değişiklik yapılarak tekrar iletişime geçmek gerekebilir.

              13. Soru

              Geneel iletişim türleri kaç grupta toplanır?

              Cevap

              İletişim türleri genel olarak sözlü, sözsüz ve yazılı iletişim olarak üç grupta toplanmaktadır. Bunlar aşağıda kısaca açıklanmıştır.

                • Sözlü iletişim; iletişim türleri arasında en çok kullanılan türdür. İletişim sürecinde kaynak, alıcıya yollamak istediği bilgi, fikir ve duyguları sözcükleri ve sözel sembolleri kullanarak iletir. Hedef doğrudan ya da belli kanallar aracılığıyla (radyo, televizyon, telefon vb.) iletiyi alır.

                • Sözsüz iletişim; söz ve sözcük gerektirmeden, jest, mimik, göz kontağı gibi beden dili unsurlarıyla gerçekleştirilen iletişim çeşididir.

                • Yazılı iletişim; iletinin aktarılması için yazılı iletişim araçları kullanılarak yapılan iletişim türüdür. Daha az hatalı ve uzun iletişim kurmak mümkündür.

                İletişim türleri genel olarak sözlü, sözsüz ve yazılı iletişim olarak üç grupta toplanmaktadır. Bunlar aşağıda kısaca açıklanmıştır.

                  • Sözlü iletişim; iletişim türleri arasında en çok kullanılan türdür. İletişim sürecinde kaynak, alıcıya yollamak istediği bilgi, fikir ve duyguları sözcükleri ve sözel sembolleri kullanarak iletir. Hedef doğrudan ya da belli kanallar aracılığıyla (radyo, televizyon, telefon vb.) iletiyi alır.

                  • Sözsüz iletişim; söz ve sözcük gerektirmeden, jest, mimik, göz kontağı gibi beden dili unsurlarıyla gerçekleştirilen iletişim çeşididir.

                  • Yazılı iletişim; iletinin aktarılması için yazılı iletişim araçları kullanılarak yapılan iletişim türüdür. Daha az hatalı ve uzun iletişim kurmak mümkündür.

                  İletişim türleri genel olarak sözlü, sözsüz ve yazılı iletişim olarak üç grupta toplanmaktadır. Bunlar aşağıda kısaca açıklanmıştır.

                    • Sözlü iletişim; iletişim türleri arasında en çok kullanılan türdür. İletişim sürecinde kaynak, alıcıya yollamak istediği bilgi, fikir ve duyguları sözcükleri ve sözel sembolleri kullanarak iletir. Hedef doğrudan ya da belli kanallar aracılığıyla (radyo, televizyon, telefon vb.) iletiyi alır.

                    • Sözsüz iletişim; söz ve sözcük gerektirmeden, jest, mimik, göz kontağı gibi beden dili unsurlarıyla gerçekleştirilen iletişim çeşididir.

                    • Yazılı iletişim; iletinin aktarılması için yazılı iletişim araçları kullanılarak yapılan iletişim türüdür. Daha az hatalı ve uzun iletişim kurmak mümkündür.

                    İletişim türleri genel olarak sözlü, sözsüz ve yazılı iletişim olarak üç grupta toplanmaktadır. Bunlar aşağıda kısaca açıklanmıştır.

                      • Sözlü iletişim; iletişim türleri arasında en çok kullanılan türdür. İletişim sürecinde kaynak, alıcıya yollamak istediği bilgi, fikir ve duyguları sözcükleri ve sözel sembolleri kullanarak iletir. Hedef doğrudan ya da belli kanallar aracılığıyla (radyo, televizyon, telefon vb.) iletiyi alır.

                      • Sözsüz iletişim; söz ve sözcük gerektirmeden, jest, mimik, göz kontağı gibi beden dili unsurlarıyla gerçekleştirilen iletişim çeşididir.

                      • Yazılı iletişim; iletinin aktarılması için yazılı iletişim araçları kullanılarak yapılan iletişim türüdür. Daha az hatalı ve uzun iletişim kurmak mümkündür.

                      14. Soru

                      Sağlık kurumlarındaki iletişim modelleri nelerdir?

                      Cevap

                      Sağlık kurumlarında tüm iletişim türlerinin bir araya getirilmesine iletişim ağı denir. Bu iletişim ağları farklı yayınlarda iletişim modelleri adı ile de yer almaktadır. Bu modeller, merkezi model, Y modeli, zincir modeli, dairesel (çember) model ve serbest model olarak beş grupta incelenmektedir.

                      Sağlık kurumlarında tüm iletişim türlerinin bir araya getirilmesine iletişim ağı denir. Bu iletişim ağları farklı yayınlarda iletişim modelleri adı ile de yer almaktadır. Bu modeller, merkezi model, Y modeli, zincir modeli, dairesel (çember) model ve serbest model olarak beş grupta incelenmektedir.

                      Sağlık kurumlarında tüm iletişim türlerinin bir araya getirilmesine iletişim ağı denir. Bu iletişim ağları farklı yayınlarda iletişim modelleri adı ile de yer almaktadır. Bu modeller, merkezi model, Y modeli, zincir modeli, dairesel (çember) model ve serbest model olarak beş grupta incelenmektedir.

                      Sağlık kurumlarında tüm iletişim türlerinin bir araya getirilmesine iletişim ağı denir. Bu iletişim ağları farklı yayınlarda iletişim modelleri adı ile de yer almaktadır. Bu modeller, merkezi model, Y modeli, zincir modeli, dairesel (çember) model ve serbest model olarak beş grupta incelenmektedir.

                      15. Soru

                      En demokratik iletişim modeli hangisidir?

                      En demokratik iletişim modeli hangisidir?

                      En demokratik iletişim modeli hangisidir?

                      En demokratik iletişim modeli hangisidir?

                      Cevap

                      Serbest model; iletişim kanallarının her zaman herkese açık olduğu herkesin birbiriyle kısıtlama olmaksızın iletişim kurduğu model en demokratik iletişim modelidir.

                      Serbest model; iletişim kanallarının her zaman herkese açık olduğu herkesin birbiriyle kısıtlama olmaksızın iletişim kurduğu model en demokratik iletişim modelidir.

                      Serbest model; iletişim kanallarının her zaman herkese açık olduğu herkesin birbiriyle kısıtlama olmaksızın iletişim kurduğu model en demokratik iletişim modelidir.

                      Serbest model; iletişim kanallarının her zaman herkese açık olduğu herkesin birbiriyle kısıtlama olmaksızın iletişim kurduğu model en demokratik iletişim modelidir.

                      16. Soru

                      Etkin dinleyici kimdir?

                      Cevap

                      Etkin dinleyici, dinlediği, işittiği konularda karşı tarafa soru sorabilen dolayısı ile de geri bildirime neden olabilen kişidir.

                      Etkin dinleyici, dinlediği, işittiği konularda karşı tarafa soru sorabilen dolayısı ile de geri bildirime neden olabilen kişidir.

                      Etkin dinleyici, dinlediği, işittiği konularda karşı tarafa soru sorabilen dolayısı ile de geri bildirime neden olabilen kişidir.

                      Etkin dinleyici, dinlediği, işittiği konularda karşı tarafa soru sorabilen dolayısı ile de geri bildirime neden olabilen kişidir.

                      17. Soru

                      Johari Penceresi modelinde yer alan dört alanı tanımlayınız.

                      Johari Penceresi modelinde yer alan dört alanı tanımlayınız.

                      Johari Penceresi modelinde yer alan dört alanı tanımlayınız.

                      Johari Penceresi modelinde yer alan dört alanı tanımlayınız.

                      Cevap

                      • İlk alan açık serbest alan penceresidir ki, bireyin düşüncelerinin ve ruh halinin kendisi ve başkaları tarafından da bilinmesini ifade eder.

                      • İkinci alan kör alan penceresidir ki, bireyin kendi özellliklerini bildiği, başkalarının ise onu niteleyebildiği durumu ifade eder.

                      • Üçüncü alan gizli alan penceresidir ki, bu alanda diğerleri bireyin düşüncelerini bilmemekte, fakat kişi kendini tanımlayabilmektedir.

                      • Son alan bilinmeyen alan penceresinde ise, ne birey ne başkaları kişiyi niteleyememektedir. Bir bilinmezlik durumu söz konusudur.

                      • İlk alan açık serbest alan penceresidir ki, bireyin düşüncelerinin ve ruh halinin kendisi ve başkaları tarafından da bilinmesini ifade eder.

                      • İkinci alan kör alan penceresidir ki, bireyin kendi özellliklerini bildiği, başkalarının ise onu niteleyebildiği durumu ifade eder.

                      • Üçüncü alan gizli alan penceresidir ki, bu alanda diğerleri bireyin düşüncelerini bilmemekte, fakat kişi kendini tanımlayabilmektedir.

                      • Son alan bilinmeyen alan penceresinde ise, ne birey ne başkaları kişiyi niteleyememektedir. Bir bilinmezlik durumu söz konusudur.

                      • İlk alan açık serbest alan penceresidir ki, bireyin düşüncelerinin ve ruh halinin kendisi ve başkaları tarafından da bilinmesini ifade eder.

                      • İkinci alan kör alan penceresidir ki, bireyin kendi özellliklerini bildiği, başkalarının ise onu niteleyebildiği durumu ifade eder.

                      • Üçüncü alan gizli alan penceresidir ki, bu alanda diğerleri bireyin düşüncelerini bilmemekte, fakat kişi kendini tanımlayabilmektedir.

                      • Son alan bilinmeyen alan penceresinde ise, ne birey ne başkaları kişiyi niteleyememektedir. Bir bilinmezlik durumu söz konusudur.

                      • İlk alan açık serbest alan penceresidir ki, bireyin düşüncelerinin ve ruh halinin kendisi ve başkaları tarafından da bilinmesini ifade eder.

                      • İkinci alan kör alan penceresidir ki, bireyin kendi özellliklerini bildiği, başkalarının ise onu niteleyebildiği durumu ifade eder.

                      • Üçüncü alan gizli alan penceresidir ki, bu alanda diğerleri bireyin düşüncelerini bilmemekte, fakat kişi kendini tanımlayabilmektedir.

                      • Son alan bilinmeyen alan penceresinde ise, ne birey ne başkaları kişiyi niteleyememektedir. Bir bilinmezlik durumu söz konusudur.

                      18. Soru

                      Toplumbilimciler işaret ettiği bireylere iş yaptırabilmenin üç temel yolu nedir?

                      Toplumbilimciler işaret ettiği bireylere iş yaptırabilmenin üç temel yolu nedir?

                      Toplumbilimciler işaret ettiği bireylere iş yaptırabilmenin üç temel yolu nedir?

                      Toplumbilimciler işaret ettiği bireylere iş yaptırabilmenin üç temel yolu nedir?

                      Cevap

                      Toplumbilimciler bireylere iş yaptırabilmenin üç temel yolu olduğunu ifade etmişlerdir. Bunlar:

                      1. Bireyler üzerinde zor kullanarak yaptırmak,

                      2. Bireyleri para ile satın alarak yaptırmak,

                      3. Bireyleri inandırarak veya ikna ederek yaptırmaktır.

                      Toplumbilimciler bireylere iş yaptırabilmenin üç temel yolu olduğunu ifade etmişlerdir. Bunlar:

                      1. Bireyler üzerinde zor kullanarak yaptırmak,

                      2. Bireyleri para ile satın alarak yaptırmak,

                      3. Bireyleri inandırarak veya ikna ederek yaptırmaktır.

                      Toplumbilimciler bireylere iş yaptırabilmenin üç temel yolu olduğunu ifade etmişlerdir. Bunlar:

                      1. Bireyler üzerinde zor kullanarak yaptırmak,

                      2. Bireyleri para ile satın alarak yaptırmak,

                      3. Bireyleri inandırarak veya ikna ederek yaptırmaktır.

                      Toplumbilimciler bireylere iş yaptırabilmenin üç temel yolu olduğunu ifade etmişlerdir. Bunlar:

                      1. Bireyler üzerinde zor kullanarak yaptırmak,

                      2. Bireyleri para ile satın alarak yaptırmak,

                      3. Bireyleri inandırarak veya ikna ederek yaptırmaktır.

                      19. Soru

                      İknaya yönelik iletişimin amaçları nelerdir?

                      Cevap

                      Örgütlerde, yönetsel olarak ve hasta ile ilişkilerde de kullanılabilecek tek yöntem bireyleri ikna etmektir. İknaya yönelik iletişim üç amacı hedefler. Bunlar;

                      1. Karşı tarafta yeni bir tutum geliştirmek,

                      2. Karşı tarafta var olan tutumun şiddetini artırmak,

                      3. Karşı tarafta var olan bir tutumu değiştirmek.

                      Örgütlerde, yönetsel olarak ve hasta ile ilişkilerde de kullanılabilecek tek yöntem bireyleri ikna etmektir. İknaya yönelik iletişim üç amacı hedefler. Bunlar;

                      1. Karşı tarafta yeni bir tutum geliştirmek,

                      2. Karşı tarafta var olan tutumun şiddetini artırmak,

                      3. Karşı tarafta var olan bir tutumu değiştirmek.

                      Örgütlerde, yönetsel olarak ve hasta ile ilişkilerde de kullanılabilecek tek yöntem bireyleri ikna etmektir. İknaya yönelik iletişim üç amacı hedefler. Bunlar;

                      1. Karşı tarafta yeni bir tutum geliştirmek,

                      2. Karşı tarafta var olan tutumun şiddetini artırmak,

                      3. Karşı tarafta var olan bir tutumu değiştirmek.

                      Örgütlerde, yönetsel olarak ve hasta ile ilişkilerde de kullanılabilecek tek yöntem bireyleri ikna etmektir. İknaya yönelik iletişim üç amacı hedefler. Bunlar;

                      1. Karşı tarafta yeni bir tutum geliştirmek,

                      2. Karşı tarafta var olan tutumun şiddetini artırmak,

                      3. Karşı tarafta var olan bir tutumu değiştirmek.

                      20. Soru

                      Sağlık iletişim düzeylerini sıralayınız.

                      Sağlık iletişim düzeylerini sıralayınız.

                      Sağlık iletişim düzeylerini sıralayınız.

                      Sağlık iletişim düzeylerini sıralayınız.

                      Cevap

                      • Kitle iletişimi düzeyindeki sağlık iletişimi

                      • Toplum iletişimi düzeyindeki sağlık iletişimi

                      • Örgütsel düzeyde sağlık iletişimi

                      • Küçük grup yapıları arasındaki iletişim

                      • Kişilerarası iletişim

                      • Kişisel iletişim

                      • Kitle iletişimi düzeyindeki sağlık iletişimi

                      • Toplum iletişimi düzeyindeki sağlık iletişimi

                      • Örgütsel düzeyde sağlık iletişimi

                      • Küçük grup yapıları arasındaki iletişim

                      • Kişilerarası iletişim

                      • Kişisel iletişim

                      • Kitle iletişimi düzeyindeki sağlık iletişimi

                      • Toplum iletişimi düzeyindeki sağlık iletişimi

                      • Örgütsel düzeyde sağlık iletişimi

                      • Küçük grup yapıları arasındaki iletişim

                      • Kişilerarası iletişim

                      • Kişisel iletişim

                      • Kitle iletişimi düzeyindeki sağlık iletişimi

                      • Toplum iletişimi düzeyindeki sağlık iletişimi

                      • Örgütsel düzeyde sağlık iletişimi

                      • Küçük grup yapıları arasındaki iletişim

                      • Kişilerarası iletişim

                      • Kişisel iletişim

                      21. Soru

                      Kişilerarası sağlık iletişiminde öne çıkan dört model nedir?

                      Cevap

                      • Yansımalı etkileşim modeli

                      • Tabu iletişim yaklaşımı

                      • Retorik iletişim

                      • Empatik (Terapötik) iletişim yaklaşımı

                      • Yansımalı etkileşim modeli

                      • Tabu iletişim yaklaşımı

                      • Retorik iletişim

                      • Empatik (Terapötik) iletişim yaklaşımı

                      • Yansımalı etkileşim modeli

                      • Tabu iletişim yaklaşımı

                      • Retorik iletişim

                      • Empatik (Terapötik) iletişim yaklaşımı

                      • Yansımalı etkileşim modeli

                      • Tabu iletişim yaklaşımı

                      • Retorik iletişim

                      • Empatik (Terapötik) iletişim yaklaşımı

                      İlgili Makaleler

                      Bir cevap yazın

                      E-posta hesabınız yayımlanmayacak.