Sosyal Hizmet Uygulaması 2 Dersi 2. Ünite Sorularla Öğrenelim
Açıköğretim ders notları öğrenciler tarafından ders çalışma esnasında hazırlanmakta olup diğer ders çalışacak öğrenciler için paylaşılmaktadır. Sizlerde hazırladığınız ders notlarını paylaşmak istiyorsanız bizlere iletebilirsiniz.
Açıköğretim derslerinden Sosyal Hizmet Uygulaması 2 Dersi 2. Ünite Sorularla Öğrenelim için hazırlanan ders çalışma dokümanına (ders özeti / sorularla öğrenelim) aşağıdan erişebilirsiniz. AÖF Ders Notları ile sınavlara çok daha etkili bir şekilde çalışabilirsiniz. Sınavlarınızda başarılar dileriz.
Sosyal Hizmet Uygulaması Derslerinin Amaç, Kapsam Ve İşleyişi
Uygulamalı çalışmalar nasıl tanımlanabilir?
Öğrencilerin, bir eğitsel yöneticinin danışmanlığında, sosyal hizmet kuruluşlarında, müracaatçı sistemi ile çalıştıkları, elde ettikleri kuramsal bilgi ve becerileri hayata geçirdikleri süreçler uygulamalı çalışmalar olarak adlandırılır.
Sosyal hizmet uygulamasının amacı nedir?
Sosyal hizmet uygulamasının amacı; insanların sorun çözme ve sorunlarla mücadele etme kapasitelerini arttırma, insanları kaynak, hizmet ve fırsat verebilecek sistemlerle ilişkiye geçirme, bu sistemlerin etkili ve insanca işleyişini sağlama, sosyal politikanın gelişmesi ve ilerlemesine katkıda bulunmak şeklinde belirtilebilir.
Türkiye’de sosyal hizmet eğitimi hangi yıl başlamıştır?
Türkiye’de sosyal hizmet eğitimi 1959 yılında çıkarılan 7355 sayılı Sosyal Hizmetler Enstitüsünün Kurulmasına Dair Kanun’un ilgili maddeleri çerçevesinde başlamıştır.
Pincus ve Minehan’a göre sosyal hizmet amaçlarını yerine getirirken ihtiyaç duyduğu referans çerçevesinin özellikleri nelerdir?
Bu referans çerçevesinin üç özelliği bulunmaktadır. İnsanların karşılaştığı “yaşam görevleri ve bu görevlerin yerine getirilmesine ilişkin koşul ve kaynaklara” dikkati yöneltmek, sosyal hizmetin referans çerçevesinin ilk özelliğidir. İnsanları “tek başına, kendi kaynak sistemler ağı içinde ve onlar–la etkileşim halinde” ele almak sosyal hizmetin referans çerçeve–sinin ikinci özelliğidir. İnsanların “kişisel sorunlarının bunlarla bağlantılı toplumsal veya kamusal sorunlarla ilişkisini göstermek” sosyal hizmetin referans çerçevesinin üçüncü özelliğini oluşturur.
Sosyal hizmet eğitiminin uygulama boyutu nedir?
Sosyal hizmet eğitiminin uygulama boyutu, öğrenilen kuramsal bilgilerin ne kadarının kazanıma dönüştürüldüğünün belirlenmesi sürecidir.
Uygulama çalışmaları sırasında öğrencilerin sorumlulukları nelerdir?
1. Derslerde öğrendikleri kuramsal bilgiyi uygulayarak kuram uygulama bütünlüğünü sağlamak
2. Müracaatçı sistemi ile ilgili bilgi, beceri ve değer temelini kullanarak gerekli mesleki ilişkiyi kurmak
3. Diğer meslek elemanları ile işbirliği yaparak ekip çalışmasına katılmak
4. Kurumun amaçlarına etkili ve verimli bir şekilde ulaşabilmesi için mesleki katkıda bulunmak
5. Çalışmalarıyla ilgili değerlendirmeleri yaparak ilgili raporları yazmayı, kayıt vedosya tutmayı öğrenmek
6. Tüm faaliyetlerini sosyal hizmet mesleğinin bilgi, değer ve beceri bütünlüğü içinde gerçekleştirmek
Sosyal hizmet uygulamasında genelci yaklaşımın dört temel dayanağı nelerdir?
Birincisi, insan davranışı kaçınılmaz olarak sosyal ve fiziksel çevre ile ilişkilidir. İkinci olarak genelci uygulamacı, değişime yönelmek için çok düzeyli değerlendirmeler ve çok yöntemli müdahaleler gerçekleştirir. Üçüncü olarak, benzer sosyal hizmet sürecini kullanarak bireyden topluma kadar her düzeyde müracaatçı sistemleri ile çalışır. Dördüncü olarak, genelci uygulamacı, araştırma yapmak ve adil sosyal politikalara yönelmek sorumluluğundadır.
Uygulama modellerinin temel amacı nedir?
Uygulama modellerinin temel amacı, temsil ettiği bütünü yaşam içinde en iyi şekilde gerçekleştirmektir.
Uygulama deneyiminin kapsamı nedir?
Uygulama, öğrencilerin bir sosyal hizmet kuruluşunda, danışmanlık altında ve destekleyici bir öğrenme çerçevesinde belirli yaşantısal öğrenme dönemlerini kapsamaktadır. Öğrenciden beklenen, sosyal hizmet eğitiminde aldığı bilgi, beceri ve değerleri uygulama yaptığı alana aktarması, kendine ve mesleki bilgi, beceri ve değerlerine ilişkin farkındalığı kazanarak deneyim edinmesidir.
Öğrencilere sunulan uygulama eğitiminin kalitesini etkileyen unsurlar nelerdir?
İki unsur öğrencilere sunulan uygulama eğitiminin kalitesini etkilemektedir; 1. Yüksek eğitim kurumları gelir elde etmek ve öğrenci sayısını azami düzeyde tutmak amacıyla hareket etmektedir. Bu durum, sosyal hizmet programlarına daha fazla sayıda öğrenci almak için güçlü bir baskı oluşturmaktadır. 2. Diğer taraftan sosyal hizmet kuruluşları, sadece sosyal hizmeti değil aynı zamanda birçok meslek grubuna iş temelli eğitimler vermek gibi geniş bir öncelikler yelpazesini yönetmek zorundadır.
Uygulama eğitiminin başarısı için en önemli unsur nedir?
Uygulama eğitiminde eğitim sağlayıcılar ve uygulama sağlayıcılar arasında karşılıklı destekleyici ilişkiler kurmak başarı için hayati önem taşımaktadır.
Uygulama müfredatının aşamaları nelerdir?
• Başlangıç aşaması: uygulamaya yönelik güvenlik
• Orta aşama: uygulamaya geçme
• Son aşama: uygulamaya hazır olma.
Uygulama sürecinde öngörülen standartlara ulaşılabilmesi için yapılması gereken nedir?
Uygulama sürecinde öngörülen hedeflere ulaşılabilmesi için öğrenci, kuruluş danışmanı ve eğitsel danışmanın etkili bir işbirliği içinde çalışması gereklidir. Temelde, öğrencinin kuram-uygulama bütünlüğünü kurabilmesi büyük ölçüde bu etkili işbirliğine bağlıdır.
Uygulamalarda kurum danışmanlarından beklenenler nelerdir?
• Hizmet verilen toplum, kuruluş ve sosyal hizmet biriminin etkinlikleri hakkında öğrencilere bilgi vermek, • Öğrencileri kurum personeli, hizmetten yararlananlar ve ilgili kişilerle tanıştırmak, • Eğitsel danışman ile birlikte öğrenciler için çalışma programını saptamak, • Öğrencilere uygun öğrenme ortamı yaratmak• Öğrencilerin kurumla ilgili sorunlarının çözümünde yardımcı olmak, • Öğrencinin devam durumunu izlemek, • Sözleşme koşullarını yerine getirmek, • Öğrenciye rol model olmak, • Öğrencinin profesyonel gelişimini değerlendirmek, • Öğrenciye geribildirim vermek, •Uygulama sürecinde saygıya dayalı etkileşimi yaratmak
Uygulamalarla ilgili esaslı değişiklik hangi yıl yapılmıştır?
Uygulamalarla ilgili esaslı değişiklik 1999 yılında yapılmıştır. Eğitim içeriği hem dersleri hem de eğitim yaklaşımı açısından değiştirilmiş uygulamalarla ilgili de yeni düzenlemelere gidilmiştir.
Sosyal Hizmet Ortamlarında Uygulama II Dersinde öğrenciden istenen raparlar nelerdir?
Haftalık Uygulama Devam Fişi, Haftalık Uygulama Raporu, Sorun Alanı İnceleme ve Değerlendirme Raporu, Müdahale Planı Raporu, Uygulama Süreç Raporu, Uygulamayı Değerlendirme Raporu
En önemli sosyal hizmet alanları nelerdir?
En önemli sosyal hizmet alanları; aile ve çocuk refahı, ceza ve ıslah, sosyal yardım, yaşlı refahı, okul sosyal hizmeti, tıbbi sosyal hizmet alanı ve psikiyatrik sosyal hizmet alanı olarak görülmektedir.
Uygulama için gerekli ön çalışma aşamasında öğrencilerden beklenen nelerdir?
Öğrencilerin; a. Sosyal hizmet eğitiminde uygulamaların önemini ve uygulama ile ilgili olarak sahip olunması gereken rol ve işlevleri iyi bir şekilde kavramaları gerekmektedir. b. Uygulama yapılan kuruluşun ve toplumun yapısını öğrenmeleri ve analiz edebilmeleri beklenmektedir. c.Uygulama yapılan kuruluşun diğer kuruluşlarla olan ilişkilerini kavramaları önemlidir. d. Sosyal Hizmet Uygulaması I dersi sonunda geliştirdikleri çalışma planını eğitsel ve kurum danışmanı ile yeniden gözden geçirmeleri uygun olur.
Sosyal hizmet uygulama modelinde müdahale planı hazırlama aşamasında, sorun çözme basamakları nelerdir?
Sorun çözme basamakları; 1) Sorunun tanımlanması, 2) Değerlendirme, 3)Planlama, 4) Müdahale, 5) Sonlandırma, 6) Değerlendirme ve 7) İzleme
Bireyselleştirilmiş eğitimin mesleki becerilere katkısı nedir?
Bireyselleştirilmiş bir eğitim mesleki becerilerin gelişimine zemin hazırlar, şu uygulamaları gerçekleştirmek için güçlendirir; • Sosyal hizmet anlayışı oluşturmak, • Bilgi ve araştırma temelini anlamak, • Beceri ve değer temelini geliştirmek, • Bireysel olanı mesleksel olan ile bağdaştırmak
Uygulamalı çalışmalar nasıl tanımlanabilir?
Öğrencilerin, bir eğitsel yöneticinin danışmanlığında, sosyal hizmet kuruluşlarında, müracaatçı sistemi ile çalıştıkları, elde ettikleri kuramsal bilgi ve becerileri hayata geçirdikleri süreçler uygulamalı çalışmalar olarak adlandırılır.
Sosyal hizmet uygulamasının amacı nedir?
Sosyal hizmet uygulamasının amacı; insanların sorun çözme ve sorunlarla mücadele etme kapasitelerini arttırma, insanları kaynak, hizmet ve fırsat verebilecek sistemlerle ilişkiye geçirme, bu sistemlerin etkili ve insanca işleyişini sağlama, sosyal politikanın gelişmesi ve ilerlemesine katkıda bulunmak şeklinde belirtilebilir.
Türkiye’de sosyal hizmet eğitimi hangi yıl başlamıştır?
Türkiye’de sosyal hizmet eğitimi 1959 yılında çıkarılan 7355 sayılı Sosyal Hizmetler Enstitüsünün Kurulmasına Dair Kanun’un ilgili maddeleri çerçevesinde başlamıştır.
Pincus ve Minehan’a göre sosyal hizmet amaçlarını yerine getirirken ihtiyaç duyduğu referans çerçevesinin özellikleri nelerdir?
Bu referans çerçevesinin üç özelliği bulunmaktadır. İnsanların karşılaştığı “yaşam görevleri ve bu görevlerin yerine getirilmesine ilişkin koşul ve kaynaklara” dikkati yöneltmek, sosyal hizmetin referans çerçevesinin ilk özelliğidir. İnsanları “tek başına, kendi kaynak sistemler ağı içinde ve onlar–la etkileşim halinde” ele almak sosyal hizmetin referans çerçeve–sinin ikinci özelliğidir. İnsanların “kişisel sorunlarının bunlarla bağlantılı toplumsal veya kamusal sorunlarla ilişkisini göstermek” sosyal hizmetin referans çerçevesinin üçüncü özelliğini oluşturur.
Sosyal hizmet eğitiminin uygulama boyutu nedir?
Sosyal hizmet eğitiminin uygulama boyutu, öğrenilen kuramsal bilgilerin ne kadarının kazanıma dönüştürüldüğünün belirlenmesi sürecidir.
Uygulama çalışmaları sırasında öğrencilerin sorumlulukları nelerdir?
1. Derslerde öğrendikleri kuramsal bilgiyi uygulayarak kuram uygulama bütünlüğünü sağlamak
2. Müracaatçı sistemi ile ilgili bilgi, beceri ve değer temelini kullanarak gerekli mesleki ilişkiyi kurmak
3. Diğer meslek elemanları ile işbirliği yaparak ekip çalışmasına katılmak
4. Kurumun amaçlarına etkili ve verimli bir şekilde ulaşabilmesi için mesleki katkıda bulunmak
5. Çalışmalarıyla ilgili değerlendirmeleri yaparak ilgili raporları yazmayı, kayıt vedosya tutmayı öğrenmek
6. Tüm faaliyetlerini sosyal hizmet mesleğinin bilgi, değer ve beceri bütünlüğü içinde gerçekleştirmek
Sosyal hizmet uygulamasında genelci yaklaşımın dört temel dayanağı nelerdir?
Birincisi, insan davranışı kaçınılmaz olarak sosyal ve fiziksel çevre ile ilişkilidir. İkinci olarak genelci uygulamacı, değişime yönelmek için çok düzeyli değerlendirmeler ve çok yöntemli müdahaleler gerçekleştirir. Üçüncü olarak, benzer sosyal hizmet sürecini kullanarak bireyden topluma kadar her düzeyde müracaatçı sistemleri ile çalışır. Dördüncü olarak, genelci uygulamacı, araştırma yapmak ve adil sosyal politikalara yönelmek sorumluluğundadır.
Uygulama modellerinin temel amacı nedir?
Uygulama modellerinin temel amacı, temsil ettiği bütünü yaşam içinde en iyi şekilde gerçekleştirmektir.
Uygulama deneyiminin kapsamı nedir?
Uygulama, öğrencilerin bir sosyal hizmet kuruluşunda, danışmanlık altında ve destekleyici bir öğrenme çerçevesinde belirli yaşantısal öğrenme dönemlerini kapsamaktadır. Öğrenciden beklenen, sosyal hizmet eğitiminde aldığı bilgi, beceri ve değerleri uygulama yaptığı alana aktarması, kendine ve mesleki bilgi, beceri ve değerlerine ilişkin farkındalığı kazanarak deneyim edinmesidir.
Öğrencilere sunulan uygulama eğitiminin kalitesini etkileyen unsurlar nelerdir?
İki unsur öğrencilere sunulan uygulama eğitiminin kalitesini etkilemektedir; 1. Yüksek eğitim kurumları gelir elde etmek ve öğrenci sayısını azami düzeyde tutmak amacıyla hareket etmektedir. Bu durum, sosyal hizmet programlarına daha fazla sayıda öğrenci almak için güçlü bir baskı oluşturmaktadır. 2. Diğer taraftan sosyal hizmet kuruluşları, sadece sosyal hizmeti değil aynı zamanda birçok meslek grubuna iş temelli eğitimler vermek gibi geniş bir öncelikler yelpazesini yönetmek zorundadır.
Uygulama eğitiminin başarısı için en önemli unsur nedir?
Uygulama eğitiminde eğitim sağlayıcılar ve uygulama sağlayıcılar arasında karşılıklı destekleyici ilişkiler kurmak başarı için hayati önem taşımaktadır.
Uygulama müfredatının aşamaları nelerdir?
• Başlangıç aşaması: uygulamaya yönelik güvenlik
• Orta aşama: uygulamaya geçme
• Son aşama: uygulamaya hazır olma.
Uygulama sürecinde öngörülen standartlara ulaşılabilmesi için yapılması gereken nedir?
Uygulama sürecinde öngörülen hedeflere ulaşılabilmesi için öğrenci, kuruluş danışmanı ve eğitsel danışmanın etkili bir işbirliği içinde çalışması gereklidir. Temelde, öğrencinin kuram-uygulama bütünlüğünü kurabilmesi büyük ölçüde bu etkili işbirliğine bağlıdır.
Uygulamalarda kurum danışmanlarından beklenenler nelerdir?
• Hizmet verilen toplum, kuruluş ve sosyal hizmet biriminin etkinlikleri hakkında öğrencilere bilgi vermek, • Öğrencileri kurum personeli, hizmetten yararlananlar ve ilgili kişilerle tanıştırmak, • Eğitsel danışman ile birlikte öğrenciler için çalışma programını saptamak, • Öğrencilere uygun öğrenme ortamı yaratmak• Öğrencilerin kurumla ilgili sorunlarının çözümünde yardımcı olmak, • Öğrencinin devam durumunu izlemek, • Sözleşme koşullarını yerine getirmek, • Öğrenciye rol model olmak, • Öğrencinin profesyonel gelişimini değerlendirmek, • Öğrenciye geribildirim vermek, •Uygulama sürecinde saygıya dayalı etkileşimi yaratmak
Uygulamalarla ilgili esaslı değişiklik hangi yıl yapılmıştır?
Uygulamalarla ilgili esaslı değişiklik 1999 yılında yapılmıştır. Eğitim içeriği hem dersleri hem de eğitim yaklaşımı açısından değiştirilmiş uygulamalarla ilgili de yeni düzenlemelere gidilmiştir.
Sosyal Hizmet Ortamlarında Uygulama II Dersinde öğrenciden istenen raparlar nelerdir?
Haftalık Uygulama Devam Fişi, Haftalık Uygulama Raporu, Sorun Alanı İnceleme ve Değerlendirme Raporu, Müdahale Planı Raporu, Uygulama Süreç Raporu, Uygulamayı Değerlendirme Raporu
En önemli sosyal hizmet alanları nelerdir?
En önemli sosyal hizmet alanları; aile ve çocuk refahı, ceza ve ıslah, sosyal yardım, yaşlı refahı, okul sosyal hizmeti, tıbbi sosyal hizmet alanı ve psikiyatrik sosyal hizmet alanı olarak görülmektedir.
Uygulama için gerekli ön çalışma aşamasında öğrencilerden beklenen nelerdir?
Öğrencilerin; a. Sosyal hizmet eğitiminde uygulamaların önemini ve uygulama ile ilgili olarak sahip olunması gereken rol ve işlevleri iyi bir şekilde kavramaları gerekmektedir. b. Uygulama yapılan kuruluşun ve toplumun yapısını öğrenmeleri ve analiz edebilmeleri beklenmektedir. c.Uygulama yapılan kuruluşun diğer kuruluşlarla olan ilişkilerini kavramaları önemlidir. d. Sosyal Hizmet Uygulaması I dersi sonunda geliştirdikleri çalışma planını eğitsel ve kurum danışmanı ile yeniden gözden geçirmeleri uygun olur.
Sosyal hizmet uygulama modelinde müdahale planı hazırlama aşamasında, sorun çözme basamakları nelerdir?
Sorun çözme basamakları; 1) Sorunun tanımlanması, 2) Değerlendirme, 3)Planlama, 4) Müdahale, 5) Sonlandırma, 6) Değerlendirme ve 7) İzleme
Bireyselleştirilmiş eğitimin mesleki becerilere katkısı nedir?
Bireyselleştirilmiş bir eğitim mesleki becerilerin gelişimine zemin hazırlar, şu uygulamaları gerçekleştirmek için güçlendirir; • Sosyal hizmet anlayışı oluşturmak, • Bilgi ve araştırma temelini anlamak, • Beceri ve değer temelini geliştirmek, • Bireysel olanı mesleksel olan ile bağdaştırmak