Açıköğretim Ders Notları

Tanzimat Dönemi Türk Edebiyatı 2 Dersi 2. Ünite Sorularla Öğrenelim

Açıköğretim ders notları öğrenciler tarafından ders çalışma esnasında hazırlanmakta olup diğer ders çalışacak öğrenciler için paylaşılmaktadır. Sizlerde hazırladığınız ders notlarını paylaşmak istiyorsanız bizlere iletebilirsiniz.

Açıköğretim derslerinden Tanzimat Dönemi Türk Edebiyatı 2 Dersi 2. Ünite Sorularla Öğrenelim için hazırlanan  ders çalışma dokümanına (ders özeti / sorularla öğrenelim) aşağıdan erişebilirsiniz. AÖF Ders Notları ile sınavlara çok daha etkili bir şekilde çalışabilirsiniz. Sınavlarınızda başarılar dileriz.

Tanzimat Dönemi Türk Edebiyatında Hikaye Ve Roman-Iı (İkinci Kuşak)

1. Soru

İkinci kuşakla birlikte Türk edebiyatında hangi türlerde realist edebiyat eserleri verilmeye başlanmıştır? 

Cevap

İkinci kuşakla Türk edebiyatında hikâye ve roman türlerinde realist edebiyat eserleri verilmeye başlanır.


2. Soru

Tanzimat edebiyatının ikinci kuşağının az sayıda hikaye ve roman yazarı yetiştirmesi neyi gösterir?

Cevap

Tanzimat edebiyatının ikinci kuşağının az sayıda hikâye ve roman yazarı yetiştirmesi, yeniliğin henüz gereğince yayılmadığını gösterir.


3. Soru

Tanzimat Dönemi Türk edebiyatının ikinci kuşak hikâye ve romancıları kimlerdir?

Cevap

Tanzimat Dönemi Türk edebiyatının ikinci kuşak hikâye ve romancıları Recaizâde Mahmut Ekrem ve Sami Paşazâde Sezai’dir.


4. Soru

İkinci kuşak hikâye ve romancıları, toplumsal sorunlara nasıl yaklaşmaya çalışmışlardır? 

Cevap

İkinci kuşak hikâye ve romancıları, toplumsal sorunlara daha problematik yaklaşmaya
çalışırlar.


5. Soru

Romanlardaki dramatik aksiyona olaylardan çok hangi konular yön vermeye başmıştır?

Cevap

Romanlardaki dramatik aksiyona olaylardan çok; esaret, kadın hakları, kıskançlık, masumiyet, özentili yaşayışların yarattığı yıkımlar gibi konular yön vermeye başlar.


6. Soru

Birinci kuşağın romantizmden kaynaklanan anlayışa bağlı hikâye ve roman yazmasına karşılık ikinci kuşak daha çok hangi anlayışa yaklaşan bir tutum sergiler?

Cevap

Birinci kuşağın romantizmden kaynaklanan anlayışa bağlı hikâye ve roman yazmasına karşılık ikinci kuşak daha çok realist anlayışa yaklaşan bir tutum sergiler


7. Soru

Recaizâde Mahmut Ekrem, romanı ve hikayeyi nasıl adlandırmıştır? 

Cevap

Romanı “büyük hikâye”, hikâyeyi ise “ufak hikâye” şeklinde adlandırır.


8. Soru

Recaizâde Mahmut Ekrem’in yazmış olduğu iki roman bulunmaktadır. Bunlar hangileridir? 

Cevap

Recaizâde Mahmut Ekrem’in iki roman ve iki hikâyesi bulunmaktadır. Romanları, Saime ve Araba Sevdası; hikâyeleri ise “Muhsin Bey yahut Şairliğin Hazin Bir Neticesi” ve “Şemsa”dır.


9. Soru

Recaizâde Mahmut Ekrem’in yazmış olduğu iki hikâyesi bulunmaktadır. Bunlar hangileridir? 

Cevap

Recaizâde Mahmut Ekrem’in iki roman ve iki hikâyesi bulunmaktadır. Romanları, Saime ve Araba Sevdası; hikâyeleri ise “Muhsin Bey yahut Şairliğin Hazin Bir Neticesi” ve “Şemsa”dır.


10. Soru

Recaizâde Mahmut Ekrem tarafından yazılan ”Araba sevdası” romanında işlenen konu nedir? 

Cevap

Araba Sevdası ise yanlış Batılılaşma ve özentili hayat üzerine kurulur. 


11. Soru

Recaizâde Mahmut Ekrem’in ilk roman denemesi olarak kabul edilebilen eserinin adı nedir? 

Cevap

Saime, aslında hikâyeden çok romana yaklaşan formuyla Recaizâde Mahmut Ekrem’in ilk roman denemesi olarak kabul edilebilir


12. Soru

Recaizâde Mahmut Ekrem tarafından yazılan Saime’de hangi olaylar dizisi ele alınmıştır? 

Cevap

Saime’de günlük hayat içerisinde sıkça karşılaşılabilen sıradan olaylar dizisi ele alınır.


13. Soru

Recaizâde Mahmut Ekrem’in Saime’den sonra hikâye ve roman alanında yayımlanan diğer eserinin adı nedir?

Cevap

Recaizâde Mahmut Ekrem’in Saime’den sonra hikâye ve roman alanında yayımlanan diğer eseri “Muhsin Bey yahut Şairliğin Hazin Bir Neticesi” (1888)’dir


14. Soru

“Muhsin Bey yahut Şairliğin Hazin Bir Neticesi” eseri hangi konu üzerine kurulur?

Cevap

“Muhsin Bey yahut Şairliğin Hazin Bir Neticesi” romantik bir aşk hikâyesi üzerine kurulur.


15. Soru

Recaizâde Mahmut Ekrem’in “Şemsa” (1895) hikâyesi konusunu nereden almıştır? 

Cevap

Recaizâde Mahmut Ekrem’in “Şemsa” (1895) hikâyesi konusunu yaşanmış bir hayat sahnesinden alır. Bu hikâyede küçük yaşta öksüz ve yetim kalıp Anadolu’dan getirilen bir kız çocuğunun evlatlık olarak verildiği evde kendisine karşı gösterilen ilgiye ve tedavi çabalarına rağmen yakalandığı hastalıktan kurtulamayarak ölmesi konu edinilir (Parlatır, 1995, s. 217).


16. Soru

Âkif Paşa’dan itibaren işlenen çocuk sevgisiyle ölüm teminin iç içe ilerleyişi Recaizâde Mahmut Ekrem’in hangi eseri ile bir daha karşımıza çıkar?

Cevap

Âkif Paşa’dan itibaren işlenen çocuk sevgisiyle ölüm teminin iç içe ilerleyişi “Şemsa” ile bir daha karşımıza çıkar.


17. Soru

Sami Paşazâde Sezai’nin hangi kitabında toplanan hikâyeler Batı tarzı küçük hikâyenin yolunun açılmasında etkili olur?

Cevap

Küçük Şeyler başlıklı kitabında toplanan hikâyeleriyle Batı tarzı küçük hikâyenin yolunun açılmasında etkili olur.


18. Soru

Hikâyeyi bağımsız bir tür olarak ilk kez kabul eden yazarımız kimdir?

Cevap

Sami Paşazâde Sezai, Türk edebiyatında küçük hikâyenin öncüsüdür. Hikâye, onun kaleminden çıkan ürünlerle Batı tarzında başarılı örneklerine kavuşur. Hikâyeyi bağımsız bir tür olarak ilk kez kabul eden de odur.


19. Soru

Sami Paşazâde Sezai, yazdığı hikâyeleri 1891’de Küçük Şeyler başlığı altında bir kitapta
toplar. Kitap, bir ön sözle kaç farklı metinden oluşur? 

Cevap

Sami Paşazâde Sezai, yazdığı hikâyeleri 1891’de Küçük Şeyler başlığı altında bir kitapta toplar. Kitap, bir ön sözle sekiz farklı metinden oluşur.


20. Soru

Araştırmacılar tarafından modern anlamda Türk edebiyatındaki kısa hikâyenin başlangıcı kabul edilen kitabın adı nedir? 

Cevap

Sami Paşazâde Sezai’nin Küçük Şeyler adlı kitabında yer alan hikâyeleri, araştırmacılar tarafından modern anlamda Türk edebiyatındaki kısa hikâyenin başlangıcı kabul edilir.


21. Soru

Sami Paşazâde Sezai’nin hangi romanı Türk edebiyatında kölelik (esaret) konusunu ele alan eserlerin başında yer alır?

Cevap

Sami Paşazâde Sezai’nin Sergüzeşt (1889) romanı Türk edebiyatında kölelik (esaret) konusunu ele alan eserlerin başında yer alır.


1. Soru

İkinci kuşakla birlikte Türk edebiyatında hangi türlerde realist edebiyat eserleri verilmeye başlanmıştır? 

Cevap

İkinci kuşakla Türk edebiyatında hikâye ve roman türlerinde realist edebiyat eserleri verilmeye başlanır.

2. Soru

Tanzimat edebiyatının ikinci kuşağının az sayıda hikaye ve roman yazarı yetiştirmesi neyi gösterir?

Cevap

Tanzimat edebiyatının ikinci kuşağının az sayıda hikâye ve roman yazarı yetiştirmesi, yeniliğin henüz gereğince yayılmadığını gösterir.

3. Soru

Tanzimat Dönemi Türk edebiyatının ikinci kuşak hikâye ve romancıları kimlerdir?

Cevap

Tanzimat Dönemi Türk edebiyatının ikinci kuşak hikâye ve romancıları Recaizâde Mahmut Ekrem ve Sami Paşazâde Sezai’dir.

4. Soru

İkinci kuşak hikâye ve romancıları, toplumsal sorunlara nasıl yaklaşmaya çalışmışlardır? 

Cevap

İkinci kuşak hikâye ve romancıları, toplumsal sorunlara daha problematik yaklaşmaya
çalışırlar.

5. Soru

Romanlardaki dramatik aksiyona olaylardan çok hangi konular yön vermeye başmıştır?

Cevap

Romanlardaki dramatik aksiyona olaylardan çok; esaret, kadın hakları, kıskançlık, masumiyet, özentili yaşayışların yarattığı yıkımlar gibi konular yön vermeye başlar.

6. Soru

Birinci kuşağın romantizmden kaynaklanan anlayışa bağlı hikâye ve roman yazmasına karşılık ikinci kuşak daha çok hangi anlayışa yaklaşan bir tutum sergiler?

Cevap

Birinci kuşağın romantizmden kaynaklanan anlayışa bağlı hikâye ve roman yazmasına karşılık ikinci kuşak daha çok realist anlayışa yaklaşan bir tutum sergiler

7. Soru

Recaizâde Mahmut Ekrem, romanı ve hikayeyi nasıl adlandırmıştır? 

Cevap

Romanı “büyük hikâye”, hikâyeyi ise “ufak hikâye” şeklinde adlandırır.

8. Soru

Recaizâde Mahmut Ekrem’in yazmış olduğu iki roman bulunmaktadır. Bunlar hangileridir? 

Cevap

Recaizâde Mahmut Ekrem’in iki roman ve iki hikâyesi bulunmaktadır. Romanları, Saime ve Araba Sevdası; hikâyeleri ise “Muhsin Bey yahut Şairliğin Hazin Bir Neticesi” ve “Şemsa”dır.

9. Soru

Recaizâde Mahmut Ekrem’in yazmış olduğu iki hikâyesi bulunmaktadır. Bunlar hangileridir? 

Cevap

Recaizâde Mahmut Ekrem’in iki roman ve iki hikâyesi bulunmaktadır. Romanları, Saime ve Araba Sevdası; hikâyeleri ise “Muhsin Bey yahut Şairliğin Hazin Bir Neticesi” ve “Şemsa”dır.

10. Soru

Recaizâde Mahmut Ekrem tarafından yazılan ”Araba sevdası” romanında işlenen konu nedir? 

Cevap

Araba Sevdası ise yanlış Batılılaşma ve özentili hayat üzerine kurulur. 

11. Soru

Recaizâde Mahmut Ekrem’in ilk roman denemesi olarak kabul edilebilen eserinin adı nedir? 

Cevap

Saime, aslında hikâyeden çok romana yaklaşan formuyla Recaizâde Mahmut Ekrem’in ilk roman denemesi olarak kabul edilebilir

12. Soru

Recaizâde Mahmut Ekrem tarafından yazılan Saime’de hangi olaylar dizisi ele alınmıştır? 

Cevap

Saime’de günlük hayat içerisinde sıkça karşılaşılabilen sıradan olaylar dizisi ele alınır.

13. Soru

Recaizâde Mahmut Ekrem’in Saime’den sonra hikâye ve roman alanında yayımlanan diğer eserinin adı nedir?

Cevap

Recaizâde Mahmut Ekrem’in Saime’den sonra hikâye ve roman alanında yayımlanan diğer eseri “Muhsin Bey yahut Şairliğin Hazin Bir Neticesi” (1888)’dir

14. Soru

“Muhsin Bey yahut Şairliğin Hazin Bir Neticesi” eseri hangi konu üzerine kurulur?

Cevap

“Muhsin Bey yahut Şairliğin Hazin Bir Neticesi” romantik bir aşk hikâyesi üzerine kurulur.

15. Soru

Recaizâde Mahmut Ekrem’in “Şemsa” (1895) hikâyesi konusunu nereden almıştır? 

Cevap

Recaizâde Mahmut Ekrem’in “Şemsa” (1895) hikâyesi konusunu yaşanmış bir hayat sahnesinden alır. Bu hikâyede küçük yaşta öksüz ve yetim kalıp Anadolu’dan getirilen bir kız çocuğunun evlatlık olarak verildiği evde kendisine karşı gösterilen ilgiye ve tedavi çabalarına rağmen yakalandığı hastalıktan kurtulamayarak ölmesi konu edinilir (Parlatır, 1995, s. 217).

16. Soru

Âkif Paşa’dan itibaren işlenen çocuk sevgisiyle ölüm teminin iç içe ilerleyişi Recaizâde Mahmut Ekrem’in hangi eseri ile bir daha karşımıza çıkar?

Cevap

Âkif Paşa’dan itibaren işlenen çocuk sevgisiyle ölüm teminin iç içe ilerleyişi “Şemsa” ile bir daha karşımıza çıkar.

17. Soru

Sami Paşazâde Sezai’nin hangi kitabında toplanan hikâyeler Batı tarzı küçük hikâyenin yolunun açılmasında etkili olur?

Cevap

Küçük Şeyler başlıklı kitabında toplanan hikâyeleriyle Batı tarzı küçük hikâyenin yolunun açılmasında etkili olur.

18. Soru

Hikâyeyi bağımsız bir tür olarak ilk kez kabul eden yazarımız kimdir?

Cevap

Sami Paşazâde Sezai, Türk edebiyatında küçük hikâyenin öncüsüdür. Hikâye, onun kaleminden çıkan ürünlerle Batı tarzında başarılı örneklerine kavuşur. Hikâyeyi bağımsız bir tür olarak ilk kez kabul eden de odur.

19. Soru

Sami Paşazâde Sezai, yazdığı hikâyeleri 1891’de Küçük Şeyler başlığı altında bir kitapta
toplar. Kitap, bir ön sözle kaç farklı metinden oluşur? 

Cevap

Sami Paşazâde Sezai, yazdığı hikâyeleri 1891’de Küçük Şeyler başlığı altında bir kitapta toplar. Kitap, bir ön sözle sekiz farklı metinden oluşur.

20. Soru

Araştırmacılar tarafından modern anlamda Türk edebiyatındaki kısa hikâyenin başlangıcı kabul edilen kitabın adı nedir? 

Cevap

Sami Paşazâde Sezai’nin Küçük Şeyler adlı kitabında yer alan hikâyeleri, araştırmacılar tarafından modern anlamda Türk edebiyatındaki kısa hikâyenin başlangıcı kabul edilir.

21. Soru

Sami Paşazâde Sezai’nin hangi romanı Türk edebiyatında kölelik (esaret) konusunu ele alan eserlerin başında yer alır?

Cevap

Sami Paşazâde Sezai’nin Sergüzeşt (1889) romanı Türk edebiyatında kölelik (esaret) konusunu ele alan eserlerin başında yer alır.

İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.