Açıköğretim Ders Notları

E-İş Süreçleri Dersi 1. Ünite Özet

Açıköğretim ders notları öğrenciler tarafından ders çalışma esnasında hazırlanmakta olup diğer ders çalışacak öğrenciler için paylaşılmaktadır. Sizlerde hazırladığınız ders notlarını paylaşmak istiyorsanız bizlere iletebilirsiniz.

Açıköğretim derslerinden E-İş Süreçleri Dersi 1. Ünite Özet için hazırlanan  ders çalışma dokümanına (ders özeti / sorularla öğrenelim) aşağıdan erişebilirsiniz. AÖF Ders Notları ile sınavlara çok daha etkili bir şekilde çalışabilirsiniz. Sınavlarınızda başarılar dileriz.

E-İnsan Kaynakları Yönetimi

Giris¸

I·nternet, intranet vb. elektronik birtakım arac¸ların kullanımıyla birlikte, is¸letmelerin degˆis¸ik bo¨lu¨mleri tarafından yu¨ru¨tu¨len birc¸ok faaliyet digˆer bir deyis¸le birc¸ok is¸ su¨reci elektronik ortamda yapılmaya bas¸lanmıs¸ ve bo¨ylece e-is¸ su¨rec¸leri ortaya c¸ıkmıs¸tır. Bugu¨nu¨n is¸ du¨nyasında, is¸letmelerin insan kaynakları bo¨lu¨mlerinde yu¨ru¨tu¨len birc¸ok faaliyet digˆer bo¨lu¨mlerde de oldugˆu gibi elektronik ortamda bilgi teknolojileri aracılıgˆıyla su¨rdu¨ru¨lmektedir. Bu s¸ekilde yu¨ru¨tu¨len insan kaynakları faaliyetleri e-insan kaynakları yo¨netimi (E-I·KY) bas¸lıgˆı altında ele alınabilir.

E-I·nsan Kaynakları Yo¨netiminin Kavramsal Analizi

E-insan kaynakları yo¨netimi du¨nyada ilk olarak, 1990’larda e-ticaretin kullanılmasıyla birlikte gu¨ndeme gelmis¸tir. E- insan kaynaklarının o¨nu¨ndeki “e” harfi elektronik kavramını ifade etmektedir. E-insan kaynakları yo¨netimi is¸letmelerin insan kaynakları bo¨lu¨mleri tarafından yu¨ru¨tu¨len is¸levlerin ve faaliyetlerin elektronik bir s¸ekilde yapılmaya bas¸lanmasıyla ortaya c¸ıkmıs¸tır. I·lgili literatu¨re bakıldıgˆında, e-insan kaynakları ve e-insan kaynakları yo¨netimi kavramlarına ek olarak, s anal insan kaynakları (yo¨netimi), insan kaynakları intraneti, web-tabanlı insan kaynakları, bilgisayar tabanlı insan kaynakları yo¨netim sistemleri ve insan kaynakları portalları gibi kavramların da kullanıldıgˆı go¨ru¨lmektedir.

Rue¨l ve arkadas¸ları tarafından (2004) yapılan ilk tanıma go¨re e-insan kaynakları yo¨netimi, “o¨rgu¨tlerdeki insan kaynakları yo¨netimi stratejilerinin, politikalarının ve uygulamalarının web-teknolojisi tabanlı kanalların tam kullanımıyla bilinc¸li ve dogˆrudan destek sagˆlayacak bir s¸ekilde uygulanmasıdır”. Strohmeier (2007) bu tanımı genis¸leterek e-insan kaynakları yo¨netimini, “en az iki kis¸inin ya da daha fazla c¸alıs¸anın paylas¸ılan insan kaynakları faaliyetlerini yerine getirmesi ic¸in hem desteklenmesi hem de yu¨ru¨tu¨len bu faaliyetler arasında bir agˆ olus¸turulması ic¸in bilgi teknolojilerinin planlama, tedarik, tatbik ve operasyonel olarak kullanılması” s¸eklinde ifade etmis¸tir. Boundarouk and Rue¨l (2009), insan kaynakları yo¨netimi ile bilgi teknolojisini bir araya getiren bir tanım u¨zerinde uzlas¸maya varma gereksinimi duymus¸lardır. Bu tanımda, e-insan kaynakları yo¨netiminin degˆer yaratımının arkasındaki temel itici gu¨c¸ oldugˆu varsayılmakta ve tanımda; E-insan kaynakları yo¨netiminin ic¸erigˆi, E-insan kaynakları yo¨netiminin uygulanması, Hedef alınan c¸alıs¸an ve yo¨neticiler ile E-insan kaynakları yo¨netiminin sonuc¸ları s¸eklindeki do¨rt boyutun bu¨tu¨nles¸tirilmesi o¨nerilmektedir.

E-insan kaynakları yo¨netimi, insan kaynaklarına yo¨nelik tu¨m faaliyetler ile is¸letmelerin insan kaynakları yo¨netimi bo¨lu¨mlerinde yu¨ru¨tu¨len is¸levlerin bilgi teknolojileri aracılıgˆıyla elektronik bir s¸ekilde yapılması anlamına gelmektedir. E-insan kaynakları yo¨netimi, insan kaynakları portalları aracılıgˆıyla, c¸alıs¸anlar, yo¨neticiler ve insan kaynakları bo¨lu¨mleri arasında temel bir bagˆ kurmaya c¸alıs¸maktadır.

Farklı sınıflandırmalar olmasına ragˆmen, e-insan kaynakları yo¨netimi temel olarak; Operasyonel (u¨cret yo¨netimi, personel yo¨netimi, temel insan kaynakları faaliyetleri gibi), I·lis¸kisel (genis¸ insan kaynakları faaliyetleri, o¨du¨ller, performans yo¨netimi ve degˆerlendirme, gelis¸tirme, yeni personel tedariki ve sec¸imi gibi) ve Transformasyonel (o¨rgu¨tsel degˆis¸im su¨reci, stratejik reoryantasyon, stratejik yetenek yo¨netimi ve stratejik bilgi yo¨netimi gibi stratejik konular) olmak u¨zere u¨c¸e ayrılmaktadır.

Operasyonel e-insan kaynakları yo¨netiminin amacı; otomatik ve destekleyici sorumluluklar aracılıgˆıyla, insan kaynakları yo¨netiminin etkinlik ve etkililigˆini gelis¸tirmektir. I·lis¸kisel e-insan kaynakları yo¨netiminin amacı paydas¸larla ilis¸kileri ve e-insan kaynaklarının hizmet dagˆıtımını gelis¸tirmeye yardımcı olmak ve performans yo¨netimi, is¸e alma ve gelis¸tirme aracılıgˆıyla is¸letmeyi destekleyici faaliyetler ile ilgilenmektir. Transformasyonel (do¨nu¨s¸u¨mcu¨) e-insan kaynakları yo¨netiminin amacı ise, e-insan kaynakları yo¨netiminin stratejik oryantasyonu ve is¸destegˆindeki gelis¸meleri go¨stermektir.

E-insan kaynakları yo¨netiminin amac¸ları; I·nsan kaynakları talep ve arzı arasındaki dengesizlikleri izlemeye olanak sagˆlamak; Gelecekteki planlar ve politikaların formu¨lasyonu ic¸in destek sagˆlamak; C¸alıs¸anlarla ilgili bilgileri otomatik hale getirmek; C¸alıs¸anlara yo¨nelik hizmetlere daha hızlı cevap vermek ve insan kaynakları ile ilgili daha kızlı karar alabilmek; Veri gu¨venligˆi ve personel mahremiyeti sunmak; Makul bir maliyetle insanlar ve is¸ler hakkında yeterli, kapsamlı ve su¨rekli bilgi sistemi sunmak s¸eklinde sıralanabilir.

E-I·nsan Kaynakları Yo¨netimi Su¨reci

I·s¸letmenin insan kaynakları yo¨netimi ile ilgili is¸ ve is¸levleri elektronik ortamda yu¨ru¨tebilmesi ic¸in yerine getirilmesi gereken is¸lemlerin bas¸arılı bir s¸ekilde yerine getirilmesi e- insan kaynakları yo¨netimi su¨recinin bas¸arısını dogˆrudan etkilemektedir. I·s¸letmelerde e-insan kaynakları yo¨netimine gec¸is¸ su¨recinde yer alan as¸amalar sırasıyla; Bilgi yayımı, Veri tabanının olus¸turulması, Temel insan kaynakları is¸lemleri, Karmas¸ık insan kaynakları is¸lemleri ve Agˆ tabanlı insan kaynakları is¸lemleri s¸eklinde sıralanabilir.

E-I·nsan Kaynakları Yo¨netimi Sistemi ve I·s¸leyis¸i

Bir alt yapı eksikligˆi, is¸letmelerin hem emek hem zaman hem de para kaybı yas¸amasına neden olmaktadır. O nedenle e-insan kaynakları yo¨netimi sistemlerini kullanmadan o¨nce yapılması gereken ilk is¸ bilgisayar teknolojilerini kullanmaya yo¨nelik gereken bu¨tu¨n teknolojik alt yapının eksiksiz bir s¸ekilde olus¸turulmasıdır. I·lgili literatu¨re bakıldıgˆında teknolojik alt yapı ic¸erisinde yer alan ve e- insan kaynakları yo¨netimi is¸levlerinin yu¨ru¨tu¨lmesine imkan sagˆlayan unsurlar arasında en c¸ok dikkat c¸ekenler; agˆlar (networks), internet , intranet ve extranetler dir.

Agˆ olus¸turmak ya da bir agˆ ic¸inde olmak, bir su¨ru¨ bilgisayarı bir araya getirmek demektir. Bo¨ylece agˆ kullanıcıları, o agˆu¨zerindeki digˆer bilgisayarlarda bulunan veri depolarına eris¸me olanagˆı yakalarlar. Bilgisayar agˆlarının c¸es¸itli bic¸imlerde olabilmesine kars¸ın, esas olarak iki tip agˆ vardır. Bunlar; genis¸ iletis¸im agˆları ve yerel agˆlar dır. Genis¸ iletis¸im agˆları (WAN) u¨yelerini birbirine bagˆlamak amacıyla veri go¨ndermek ic¸in kabloları degˆil, telefon hatlarını kullanmaktadır. Yerel agˆlar (LAN) birbirlerine oldukc¸a yakın mesafedeki bilgisayarlardan olus¸maktadır.

Bilgisayarlar arasında kurulan agˆlar, birbirlerine bagˆlanan taraflar ac¸ısından ele alındıgˆında u¨c¸ temel agˆdan so¨z etmek mu¨mku¨ndu¨r. Bunlar; internet , intranet ve extranet tir. I·nternet , du¨nya u¨zerindeki milyonlarca bilgisayarın birbirleriyle ortak bir protokol c¸erc¸evesinde iletis¸im kurmasını ve bilgi kaynaklarını paylas¸masını sagˆlayan bilgisayar agˆlarıdır. I·nternet, kelime olarak Uluslararası C¸alıs¸ma Agˆı yani, International Network kelimelerinin ilk hecelerinin bir araya getirilmesiyle olus¸turulmus¸tur. I·ntranetler , is¸letme c¸alıs¸anlarına en ideal bilgiye ulas¸ma aracı sunan, is¸letme c¸alıs¸ma agˆlarının u¨zerine kurulmus¸olan is¸letme ic¸i bilgi paylas¸ımına olanak veren web tabanlı yapılardır. En basit s¸ekilde intranet “kurum ic¸i internet” olarak tanımlanmaktadır. I·s¸go¨ren Self-Servisi (Employee Self-Service-ESS) ise tu¨m yo¨netici ve c¸alıs¸anların kendileriyle ilgili personel bilgilerini olus¸turma, kaydetme ve du¨zeltme is¸lemlerini yapmalarına olanak sagˆlayan agˆtabanlı uygulamalar bu¨tu¨nu¨du¨r. Extranet agˆlar ise is¸letmelerin tedarikc¸ileri, dagˆıtım kanallarındaki ortakları, bayileri, acenteleri ile kurdukları ve u¨c¸u¨ncu¨ s¸ahıslara kapalı olan agˆlardır. Extranet, degˆer katan ikinci el satıcılarını ve u¨retici temsilcilerini egˆitmek ve desteklemek ic¸in kullanılabilmektedir.

Kısaca internet , du¨nya u¨zerindeki herkesin; intranet kurum ic¸inde yer alan kis¸ilerin; extranet ise is¸letmelerin tedarikc¸ileri, dagˆıtım kanallarındaki ortakları, bayileri, acentelerin kullandıkları agˆlardır.

E-I·nsan Kaynakları Yo¨netiminin Avantajları ve Dezavantajları

E-I·nsan Kaynakları Yo¨netiminin Avantajları : I·nsan kaynakları yo¨netiminin elektronik ortamda yu¨ru¨tu¨lmesinin en o¨nemli ve ilk akla gelen avantajı bilgi teknolojileri kullanılması nedeniyle insan kaynaklarıyla ilgili su¨rec¸lerin c¸ok daha hızlı yapılmasına olanak vermesidir. Bunun yanında e-insan kaynakları yo¨netiminin o¨rgu¨tler ac¸ısından birc¸ok bas¸ka avantajı da bulunmaktadır. E-insan kaynakları yo¨netiminin; evrak is¸ini azaltma, is¸ akıs¸ını elveris¸li duruma getirme, insan kaynakları ile ilgili fazla zaman alan go¨revleri otomatik hale getirme, c¸alıs¸anların self-servis (kendi kendine hizmet eden) insan kaynakları dagˆıtım sistemini kabul etmelerini gerc¸ekles¸tirme, o¨rgu¨t c¸alıs¸anlarının tu¨m o¨nemli insan kaynakları meselelerinden ve kurum olaylarından haberdar olmalarını sagˆlama, insan kaynakları sistemlerinin cevap verme su¨resini hızlandırma, daha fazla bilgi ile kararların alınmasını sagˆlama, zaman yo¨netimini gelis¸tirerek, artan bir s¸ekilde farklılas¸an ve globalles¸en is¸gu¨cu¨nu¨n degˆis¸en gereksinimlerini kars¸ılama, insan kaynaklarının esnek bir modelini sunma yoluyla maliyetlerin du¨s¸u¨ru¨lmesini ve verimin artırılmasını sagˆlama gibi yararları da bulunmaktadır.

I·s¸go¨ren self servisinin, yo¨netimle ilgili genel giderleri azaltma, daha c¸ok stratejik faaliyet ic¸in insan kaynakları kurmaylarına serbestlik tanıma, veri entegrasyonunu gelis¸tirme ve c¸alıs¸anları gu¨c¸lendirme gibi go¨ru¨nu¨r ve go¨ru¨nu¨r olmayan bazı avantajları bulunmaktadır. I·s¸go¨ren self servisinin temel fakto¨rleri; Daha iyi hizmet (%98), Daha iyi bilgi eris¸imi (%90), Maliyet azaltımı (%85), Daha modern su¨rec¸ler (%70) ve Stratejik insan kaynakları (%80 ) olarak tanımlanmaktadır.

Bunun yanında e-insan kaynakları yo¨netiminin; insan kaynaklarının etkinligˆini artırmak, maliyetleri azaltmak, yo¨netimin yu¨ku¨nu¨ hafifletmek, insan kaynakları planlamasına yardımcı olmak ve insan kaynakları uzmanlarının o¨rgu¨tlerdeki stratejik is¸ ortagˆı olmalarına imkan vermek olmak u¨zere bas¸ka avantajları da bulunmaktadır. I·s¸letmelerin insan kaynakları yo¨netiminde internet temelli teknolojiyi kullanma nedenleri s¸o¨yle sıralanabilir:

  • Tu¨m yetkili taraflara insan kaynakları ile ilgili verilere daha az masrafla sınırsız eris¸im sagˆlamaktadır.
  • O¨zellikle ku¨c¸u¨k ve orta-o¨lc¸ekli o¨rgu¨tlere insan kaynakları bilgi sistemleri yo¨netimi ic¸in ekonomik sec¸enekler sunmaktadır.
  • Ciddi miktarda veriye gerc¸ek kaynagˆından ulas¸ma fırsatı sunarak veri toplama zamanını neredeyse sıfıra indirmekte ve veri dogˆrulugˆunu artırmaktadır.
  • I·nsan kaynakları bo¨lu¨mu¨ ile ic¸ mu¨s¸teriler arasındaki sorunlu mesafeleri azaltmaktadır.
  • Kurumsal insan kaynakları enformasyonunun azalan maliyetle ku¨reselles¸mesine ve ulas¸ılabilirligˆine imkan tanımaktadır.

I·s¸letmelerin e-insan kaynakları yo¨netimini uygulamaları ic¸in; maliyetleri azaltmak buna ilaveten is¸lemlerin etkinligˆini artırmak, c¸alıs¸anlarla hat yo¨neticiler arasındaki ilis¸kilerin niteligˆini degˆis¸tirmek, tutarlı ve kapsamlı yo¨netim bilgi sistemlerini ortaya koyabilme yetenegˆini artırmak gibi birc¸ok farklı nedeni de bulunmaktadır. Yapılan bazı ampirik c¸alıs¸malar e-insan kaynakları yo¨netiminin; I·s¸lemlerin etkinligˆi ile ilgili avantajları, I·lis¸kiler ile ilgili avantajları ve Do¨nu¨s¸tu¨ru¨cu¨ etkiye yo¨nelik avantajları olmak u¨zere u¨c¸ alanda potansiyel avantajlarının oldugˆunu ortaya koymus¸tur.

E-I·nsan Kaynakları Yo¨netiminin Dezavantajları : Elektronik ortamda yu¨ru¨tu¨lecek insan kaynakları faaliyetleri ic¸in kurulan teknolojik alt yapının yetersizligˆi ve bu faaliyetlerin su¨rdu¨ru¨lebilmesi ic¸in gerekli mali imkanların olmaması, bu konuda c¸alıs¸acak personelin uzmanlık ve yetenegˆinin yeterli olmayıs¸ı vb. birc¸ok neden e-insan kaynakları yo¨netiminden beklenen avantajların ortaya c¸ıkmasını engellemekte hatta birc¸ok dezavantajı da beraberinde getirebilmektedir.

E-insan kaynakları yo¨netimi sisteminin; kurulumu ve gu¨ncellenmesi ic¸in gerekli olan zaman ve harcamalar fazla olabilmekte; Sistem kısa su¨rede gec¸erliligˆini yitirebilmekte; I·nterneti ve e-postaları kullanan c¸alıs¸anlardan bazıları etik olmayan ve yasa dıs¸ı davranıs¸larda (taciz, o¨nyargı, ayrımcılık ve cinsel saldırı gibi) bulunabilmekte ve bu hareketler sonucu ac¸ılan davalarda o¨rgu¨tler tazminat o¨demek zorunda kalabilmekte; I·nternetin ve e-postaların kullanılmasıyla birlikte, o¨rgu¨t c¸alıs¸anları, yıgˆın ileti (spam) veya o¨nemsiz posta (junk e-mail) bombardımanı ile kars¸ı kars¸ıya kalabilmekte; Bilgisayar korsanları (hackers), o¨rgu¨tu¨n bilgisayar agˆlarına saldırıda bulanabilmekte ve bir takım zararlar (bilgisayar agˆlarında tahribat, c¸alıs¸an bilgilerinin c¸alınması gibi) verebilmekte; Faaliyetlerin elektronik ortamda (sanal olarak) yu¨ru¨tu¨lmesi, c¸alıs¸anlar arasındaki yu¨z yu¨ze iletis¸imi azaltmakta hatta ortadan bile kaldırabilmekte; Sistem is¸levlerinin yu¨ru¨tu¨lmesi ic¸in gereken teknolojik alt yapının olus¸turulması ve donanımlı teknik elemanlara sahip olunması is¸letme ic¸in ek maliyetlere neden olabilmekte; Bilgi teknolojilerini tam olarak bilmedigˆi ic¸in kullanmak istemeyen c¸alıs¸anlar tepki ya da direnc¸ go¨sterebilmekte ve son olarak da sistem bazı koruyucu grup u¨yeleri u¨zerinde olumsuz birtakım etkileri neden olabilmekte ve c¸alıs¸an mahremiyeti ihlal edilebilmektedir.

E-I·nsan Kaynakları Yo¨netiminin I·s¸levleri

I·nsan kaynakları yo¨netimi is¸levleri ile ilgili literatu¨re bakıldıgˆında bu is¸levlerin temel olarak; insan kaynakları planlaması, is¸e alma, egˆitim ve o¨gˆrenme, performans yo¨netimi, kariyer yo¨netimi, is¸ degˆerlendirme ve u¨cretleme s¸eklinde sınıflandırıldıgˆı go¨ru¨lmektedir. E-insan kaynakları yo¨netimi is¸levleri dendigˆinde ise, is¸letmelerin insan kaynakları bo¨lu¨mleri tarafından yu¨ru¨tu¨len bu is¸levlerin elektronik ortamda bilgi is¸lem teknolojilerinden yararlanılarak su¨rdu¨ru¨lmesi anlas¸ılmaktadır.

E-I·nsan Kaynakları Planlaması : I·nsan kaynakları yo¨netimi is¸levlerinden ilki olan insan kaynakları planlaması , is¸letmede c¸alıs¸acak is¸gu¨cu¨nu¨, nitelik ve nicelik yo¨nu¨nden belirli bir du¨zen ic¸inde sagˆlamaktır. E-insan kaynakları planlamas ı ise, is¸letmenin gelecekte gereksinim duyacagˆı personelin nitelik ve niceligˆini belirlerken tu¨m is¸lemleri elektronik ortamda gerc¸ekles¸tirmesi anlamına gelmektedir.

Elektronik ortamda bilgisayarlar aracılıgˆıyla mevcut personelin genel bilgileri (cinsiyet, yas¸, kıdem vb.) ile o¨zel becerileri (bildikleri yabancı diller, aldıkları o¨du¨ller, sertifikalar vb.) olus¸turulacak veri tabanlarında depolanarak gelecegˆe yo¨nelik is¸gu¨cu¨ gereksinimlerinin belirlenmesinde kullanılmaktadır. I·s¸gu¨cu¨ talebinin belirlenmesinde kullanılan yargısal (delphi teknigˆi, senaryo analizleri, kıyaslama gibi) ve sayısal yo¨ntemler (trend, regresyon-korelasyon, oran analizleri gibi) bilgisayar aracılıgˆıyla yapılabilir. Gerc¸ek personel gereksinimi, yedek personel gereksinimi, ek personel gereksinimi ve bu gereksinimlerin belirlenebilmesi ic¸in gerekli olan toplam is¸yu¨ku¨, devamsızlık ve is¸gu¨cu¨ devir oranları gibi sayısal hesaplamaları da bilgisayarlar ile dogˆru ve hızlı yapmak mu¨mku¨n olmaktadır.

E-I·s¸e Alım : I·nsan kaynakları yo¨netimi is¸levlerinden ikincisi olan e-is¸e alımın iki farklı boyutu vardır: Birincisi , bos¸ pozisyonlar ic¸in is¸e uygun adayların bulunması; I·kincis i ise adaylar arasından en uygun olanların sec¸ilmesi faaliyetidir. I·s¸letmeler ac¸ık olan pozisyonları duyurmak ve nitelikli adayları is¸letmeye c¸ekmek ic¸in giderek daha fazla oranda interneti kullanmaya bas¸lamıs¸lardır. Web tabanlı is¸ ilanları; bos¸ pozisyonlar, is¸ tanımları, o¨rgu¨t ku¨ltu¨ru¨ ve marka kimligˆi ile tes¸vikler (u¨cret, u¨cret dıs¸ı yan haklar, o¨gˆrenme fırsatları, terfiler vb.) gibi konulara yo¨nelik kapsamlı bilgiler sagˆlamaktadır.

I·s¸letmelerin insan kaynakları bulmada digˆer bir deyis¸le e-is¸e almada genellikle iki farklı siteden yararlandıgˆı go¨ru¨lmektedir. Bu siteler; i s¸letmelerin kurumsal insan kaynakları web siteleri ile online web siteleri dir.

I·s¸letmelerin Kurumsal Web Siteleri : I·s¸letmelerin is¸ilanlarını kurumsal web sitelerinde yayınlanması daha fazla nitelikli adaya ulas¸abilmeyi ve adayların bas¸vurularını online olarak daha hızlı yapılabilmesini sagˆlamaktadır. I·lk kez 1990’lı yılların ortalarında ortaya c¸ıkan e-is¸e alım, gu¨nu¨mu¨zu¨n rekabetc¸i is¸gu¨cu¨ pazarında nitelikli adayların is¸letmeye c¸ekilmesinde ve yerles¸tirilmesinde insan kaynakları uygulayıcılarına yardımcı olmaktadır. Kurumsal web siteleri bir yandan is¸letmelerin tanıtımına ve kurumsal itibarına katkı sagˆlarken, digˆer yandan da adayların kolay bir s¸ekilde is¸ bas¸vurusu yapabilecegˆi bir kaynak olarak dikkat c¸ekmektedir.

Online Kariyer Siteleri: Son yıllarda is¸ arayanlar ic¸in en c¸ok kullanılan kaynaklardan birisi de online kariyer siteleridir. O¨zellikle yeni mezun adayların daha c¸ok tercih ettigˆi online kariyer sitelerinin gu¨n gec¸tikc¸e daha fazla ilgi c¸ektigˆi go¨ru¨lmektedir. I·nternet ortamında personel temin eden ve kariyer danıs¸manlıgˆı yapan is¸letmelerin sundugˆu hizmetler; S iteye bas¸vuran adaylara kariyer danıs¸manlıgˆı yapmak; I·s¸letmelerin nitelikli profesyonellere en gelis¸mis¸ ve ekonomik yoldan ulas¸ma ve is¸letmelerin onlara sagˆlayacagˆı fırsatları adaylara duyurma olanagˆı vermek; Adayların birc¸ok is¸ fırsatından anında haberdar olmasını ve bu is¸e kolayca bas¸vurabilmelerini sagˆlamak; Adayların, o¨zgec¸mis¸lerini hazırlamalarına yardımcı olmak; Pozisyona ve is¸letmeye go¨re arama yapabilmek; Bas¸vurulacak is¸letmeler hakkında detaylı bilgi vermek; Adayların, c¸alıs¸mak istedikleri is¸ alanları, is¸letmeler ve s¸ehirlere go¨re ilanlarını ayırmak; U¨niversite o¨gˆrencileri ic¸in o¨zgec¸mis¸ hazırlama rehberi, staj imkanı ve yurtdıs¸ı u¨niversiteler rehberi sunmak; I·s¸letmelerin go¨ru¨s¸mek istedikten adaylara online olarak davet mektubu go¨ndermek s¸eklinde sıralanabilir. U¨lkemizde yaygın bir s¸ekilde kullanılan online kariyer siteleri ic¸erisinde o¨ne c¸ıkanlar; kariyer.net, yenibiris¸.com, secretcv.com ve elemanonline.net ’dir.

E-is¸e alım ic¸erisinde yer alan e-sec¸im; Elektronik is¸ analizi, Elektronik bas¸vuru ve o¨n inceleme, Elektronik testler ve degˆerlendirmeler, Elektronik mu¨lakatlar, E-Sec¸im kararı, Elektronik sec¸im sisteminin degˆerlendirilmesi as¸amalarından olus¸an bir su¨rec¸tir.

I·s¸letme ac¸ısından bakıldıgˆında internetin personel temin ve sec¸iminde kullanılmasıyla elde edilen avantajları; i stenilen bilgiye hızlı eris¸im, o¨zgec¸mis¸leri standart formatta alma, 7 gu¨n 24 saat ilan yayınlatma, is¸letmelerin tanıtım imkanları, gereksiz zaman kayıplarında azalma, is¸e alınan kis¸i bas¸ına du¨s¸en maliyetlerde azalma, her zaman gu¨ncel bilgiye eris¸ebilme, nitelikli adaylara dogˆrudan ulas¸abilme s¸eklinde sıralanabilir. E-is¸e alım is¸levinin adaylar ac¸ısından getirdigˆi avantajları ise; is¸letme sec¸iminde kolaylık, 7 gu¨n 24 saat kolay ulas¸ım, bas¸vuru maliyetlerinden tasarruf, o¨zgec¸mis¸ bilgilerini gu¨ncelleyebilme, aktif veya pasif olarak is¸ arayabilme ve istenen is¸letmelere kars¸ı o¨zgec¸mis¸in gizli tutulabilmesi s¸eklinde ifade edilebilir.

E-O¨gˆrenme : E-insan kaynakları yo¨netimi is¸levlerinden bir digˆeri olan e-o¨gˆrenme ; egˆitim ve o¨gˆrenim programlarının tu¨m elektronik medya, internet, intranet, uydu yayınları, ses video/c¸alarlar, etkiles¸imli TV ve CD-Rom gibi arac¸lar aracılıgˆı ile yu¨ru¨tu¨lmesi olarak tanımlanmaktadır. 1990’lı yıllarda bilgisayarların ve internet teknolojisinin o¨gˆrenme su¨recine da^hil edilmesi ile gu¨ndeme gelen e-o¨gˆrenme, senkron (es¸ zamanlı) ve asenkron (es¸ zamansız) olmak u¨zere iki s¸ekilde gerc¸ekles¸tirilmektedir. Senkron o¨gˆrenmede o¨gˆrenen ve o¨gˆreticiler farklı mekanlarda olsalar bile aynı zamanda o¨gˆrenme ortamında yer almakta ve o¨gˆrenme etkiles¸imli bir s¸ekilde olmaktadır. Asenkron o¨gˆrenmede ise o¨gˆrenen ve o¨gˆreticiler hem zaman hem mekan olarak farklı zamanlarda o¨gˆrenme ortamlarında yer almaktadırlar. E- o¨gˆrenme, bir uzaktan o¨gˆrenme anlayıs¸ı ve kendi kendine o¨gˆrenme yo¨ntemidir. E-o¨gˆrenme, elektronik ortam kullanılarak, agˆırlıklı olarak da bilgisayar kullanarak o¨gˆrenmedir. O¨rgu¨tlerdeki e-o¨gˆrenme su¨rec¸leri, c¸evrimic¸i (online) ve c¸evrimdıs¸ı (offline) s¸ekilleri ic¸ermektedir. C¸evrimic¸i o¨gˆrenme , kurumsal agˆ yapısını yani intraneti veya interneti kullanarak o¨gˆrenme anlamını tas¸ımakta ve bu durum web tabanlı egˆitim/o¨gˆrenme (web based training/learning) olarak adlandırılmaktadır. C¸evrimdıs¸ı o¨gˆrenme ise CD-ROM ve bilgisayar kullanılarak o¨gˆrenme yani bilgisayar tabanlı egˆitim/o¨gˆrenme (computer based training/learning) s¸eklinde ifade edilmektedir.

E-o¨gˆrenmenin avantajları; Maliyetten ve zamandan tasarruf sagˆlamak, Bilgiye ulas¸ma kolaylıgˆı, Bilgiyi paylas¸ma yani iletis¸im kolaylıgˆı, Bilgi edinmede su¨re ile sınırlı olmama ve Egˆitimde verilmek istenen bilgilerin gu¨ncellenme kolaylıgˆıs¸eklinde sıralanabilir. E-o¨gˆrenmenin dezavantajları s¸o¨yle sıralanabilir: C¸evrimic¸i is¸lemler, c¸es¸itli nedenlerle zaman alıcı olabilmektedir. Mevcut yazılımlar haricinde ekstra yazılımlar gerekebilmektedir. Uygulamanın bas¸langıcındaki ilk maliyetler (bilgisayar ve multimedya paket alımları) yüksek olabilmektedir. Mobil olarak çalışanlar için işyerlerinde verilen eğitimler, onların örgütleriyle bütünleşmelerini ve kendilerini örgütlerine ait hissetmelerini sağlarken, bo¨yle bir olanagˆın e-o¨gˆrenme ile ellerinden alınması, bu c¸alıs¸anların, o¨rgu¨tleriyle bagˆlantılarının kesildigˆi s¸eklinde hissetmelerine yol ac¸abilmektedir . En uygun ve is¸levsel web sitesinin belirlenmesi zor olmaktadır. 40 yas¸ından bu¨yu¨k olan c¸alıs¸anlarda teknoloji korkusu olabilmektedir. Egˆitim veren kis¸iler kendi konularında uzman olsalar da, c¸evrimic¸i o¨gˆretme ve o¨gˆrenme metotlarında tecru¨besiz olabilmektedirler . Metin-tabanlı e-o¨gˆrenme sırasında go¨rsel ve is¸itsel davranıs¸ ve is¸aretler bulunmamaktadır. Egˆitime katılanlar arasında elektronik medyalar (chat, mail gibi) kullanılarak yapılan tartıs¸malardaki sosyal etkiles¸im ile yu¨z-yu¨ze yapılan tartıs¸malardaki sosyal etkiles¸im kalite olarak birbirinden farklı olmaktadır. C¸alıs¸anlardan bazıları e-o¨gˆrenmeye hazır olmadıkları ic¸in bu durum onlarda endis¸eye yol ac¸abilmektedir .

E-Performans Degˆerleme : Performans degˆerleme, o¨nceden belirlenmis¸ standart o¨lc¸u¨tler dogˆrultusunda c¸alıs¸anların performansının o¨lc¸u¨lmesi ve degˆerlendirilmesi su¨recidir. Performans degˆerlemenin amac¸larını; c¸alıs¸an performansına dair sistematik bilgi sagˆlamak, performans standartlarını gelis¸tirmek, c¸alıs¸anı kendi performansı hakkında bilgilendirmek, c¸alıs¸andan beklenenleri ac¸ık ve net olarak anlatmak ve is¸letmenin amac¸larına uygun bireysel performans gelis¸imini sagˆlayabilmek s¸eklinde sıralamak mu¨mku¨ndu¨r.

E-Kariyer Yo¨netimi : Kariyer yo¨netimi; c¸alıs¸anların kariyer gereksinimleri ile o¨rgu¨tu¨n gereksinimlerini daha iyi es¸les¸tirmek ic¸in genelde yo¨neticilerin kullanacagˆı faaliyetler bu¨tu¨nu¨du¨r ve kariyer planlaması ile kariyer gelis¸tirme olmak u¨zere iki temel faaliyet as¸amasındaki degˆis¸ik c¸alıs¸maları kapsamaktadır. I·s¸letmeler e-kariyer yo¨netimi su¨recindeki kariyer danıs¸manlıgˆını ya kendi web sayfaları ya da online kariyer siteleri aracılıgˆıyla gerc¸ekles¸tirmektedirler.

E-I·s¸ Degˆerleme ve E-U¨cretleme : I·nsan kaynakları yo¨netiminin birbirleriyle en yakından ilis¸kide olan iki is¸levi is¸ degˆerleme ve u¨cret yo¨netimidir. I·s¸letmede adil u¨crete ulas¸manın temel yolu dogˆru ve dikkatli bir s¸ekilde is¸ degˆerlemesi yaparak is¸lerin degˆerini belirlemek ve is¸ degˆerlemesi sonuc¸larına go¨re c¸alıs¸anların u¨cretlerini belirlemektir. I·s¸ degˆerlemenin o¨ne c¸ıkan iki farklı bic¸imi; Analitik olmayan yaklas¸ım ve Analitik yaklas¸ım dır. Analitik olmayan yaklas¸ım da is¸ler bir bu¨tu¨n olarak digˆer is¸lerle kars¸ılas¸tırılarak sıralanmaktadır. Karmas¸ık olan analitik yaklas¸ım ise; her bir is¸i tamamlayan fakto¨r ve elemanların ayrıntılı bir s¸ekilde ortaya konmasını gerektiren c¸alıs¸malardan olus¸maktadır. U¨cretlendirme is¸levi genel olarak, is¸ analizleri aracılıgˆıyla is¸lerin o¨zelliklerinin tanımlanması, is¸ degˆerlemesiyle is¸lerin go¨receli degˆerlerinin belirlenmesi, ilgili is¸gu¨cu¨ piyasası ic¸in gec¸erli cari u¨cretler aras¸tırılarak is¸ degˆerlemenin bir o¨deme yapısı ic¸inde puanlara do¨nu¨s¸tu¨ru¨lmesi ve is¸in parasal degˆerinin belirlenmesi gibi as¸amaları ic¸ermektedir. E-u¨cretlendirme sistemleri (e-U¨S) bu su¨reci c¸ok yo¨nlu¨ olarak daha kolay hale getirmektedir. E-u¨cretleme; o¨rgu¨tu¨n u¨cretlemeye ilis¸kin veri ve bilgileri web (agˆlar) u¨zerinden toplamasını, saklamasını, is¸lemesini, analiz etmesini, kullanmasını ve dagˆıtmasını ifade eden bir yaklas¸ımdır.

E-u¨cretlemenin avantajları s¸o¨yle o¨zetlenebilir: Gereksinim duyulan nicel analiz ve c¸alıs¸malar hızlı ve dogˆru bic¸imde yapılarak u¨cret miktarının belirlenmesinde hız ile dogˆruluk sagˆlanmaktadır. O¨rgu¨t ic¸i u¨cret aras¸tırmaları liyakate, pozisyona, zamana ve yıla go¨re yu¨ru¨tu¨lerek c¸ok daha gerc¸ekc¸i u¨cret politikaları saptanabilmektedir. Digˆer insan kaynakları uygulamalarına do¨nu¨k bilgilerden yararlanılarak is¸letme ic¸i her is¸ grubuna go¨re u¨cret tip ile oranlarını go¨steren is¸ sınıflandırmaları olus¸turulabilmektedir. C¸alıs¸anlara do¨nu¨k u¨cret dıs¸ı maddi yardımların (sigorta, sagˆlık ve emeklilik gibi) finansal ac¸ıdan etkili yo¨netilmesi ic¸in dogˆru ve etkin denetimler yapılmaktadır.

Giris¸

I·nternet, intranet vb. elektronik birtakım arac¸ların kullanımıyla birlikte, is¸letmelerin degˆis¸ik bo¨lu¨mleri tarafından yu¨ru¨tu¨len birc¸ok faaliyet digˆer bir deyis¸le birc¸ok is¸ su¨reci elektronik ortamda yapılmaya bas¸lanmıs¸ ve bo¨ylece e-is¸ su¨rec¸leri ortaya c¸ıkmıs¸tır. Bugu¨nu¨n is¸ du¨nyasında, is¸letmelerin insan kaynakları bo¨lu¨mlerinde yu¨ru¨tu¨len birc¸ok faaliyet digˆer bo¨lu¨mlerde de oldugˆu gibi elektronik ortamda bilgi teknolojileri aracılıgˆıyla su¨rdu¨ru¨lmektedir. Bu s¸ekilde yu¨ru¨tu¨len insan kaynakları faaliyetleri e-insan kaynakları yo¨netimi (E-I·KY) bas¸lıgˆı altında ele alınabilir.

E-I·nsan Kaynakları Yo¨netiminin Kavramsal Analizi

E-insan kaynakları yo¨netimi du¨nyada ilk olarak, 1990’larda e-ticaretin kullanılmasıyla birlikte gu¨ndeme gelmis¸tir. E- insan kaynaklarının o¨nu¨ndeki “e” harfi elektronik kavramını ifade etmektedir. E-insan kaynakları yo¨netimi is¸letmelerin insan kaynakları bo¨lu¨mleri tarafından yu¨ru¨tu¨len is¸levlerin ve faaliyetlerin elektronik bir s¸ekilde yapılmaya bas¸lanmasıyla ortaya c¸ıkmıs¸tır. I·lgili literatu¨re bakıldıgˆında, e-insan kaynakları ve e-insan kaynakları yo¨netimi kavramlarına ek olarak, s anal insan kaynakları (yo¨netimi), insan kaynakları intraneti, web-tabanlı insan kaynakları, bilgisayar tabanlı insan kaynakları yo¨netim sistemleri ve insan kaynakları portalları gibi kavramların da kullanıldıgˆı go¨ru¨lmektedir.

Rue¨l ve arkadas¸ları tarafından (2004) yapılan ilk tanıma go¨re e-insan kaynakları yo¨netimi, “o¨rgu¨tlerdeki insan kaynakları yo¨netimi stratejilerinin, politikalarının ve uygulamalarının web-teknolojisi tabanlı kanalların tam kullanımıyla bilinc¸li ve dogˆrudan destek sagˆlayacak bir s¸ekilde uygulanmasıdır”. Strohmeier (2007) bu tanımı genis¸leterek e-insan kaynakları yo¨netimini, “en az iki kis¸inin ya da daha fazla c¸alıs¸anın paylas¸ılan insan kaynakları faaliyetlerini yerine getirmesi ic¸in hem desteklenmesi hem de yu¨ru¨tu¨len bu faaliyetler arasında bir agˆ olus¸turulması ic¸in bilgi teknolojilerinin planlama, tedarik, tatbik ve operasyonel olarak kullanılması” s¸eklinde ifade etmis¸tir. Boundarouk and Rue¨l (2009), insan kaynakları yo¨netimi ile bilgi teknolojisini bir araya getiren bir tanım u¨zerinde uzlas¸maya varma gereksinimi duymus¸lardır. Bu tanımda, e-insan kaynakları yo¨netiminin degˆer yaratımının arkasındaki temel itici gu¨c¸ oldugˆu varsayılmakta ve tanımda; E-insan kaynakları yo¨netiminin ic¸erigˆi, E-insan kaynakları yo¨netiminin uygulanması, Hedef alınan c¸alıs¸an ve yo¨neticiler ile E-insan kaynakları yo¨netiminin sonuc¸ları s¸eklindeki do¨rt boyutun bu¨tu¨nles¸tirilmesi o¨nerilmektedir.

E-insan kaynakları yo¨netimi, insan kaynaklarına yo¨nelik tu¨m faaliyetler ile is¸letmelerin insan kaynakları yo¨netimi bo¨lu¨mlerinde yu¨ru¨tu¨len is¸levlerin bilgi teknolojileri aracılıgˆıyla elektronik bir s¸ekilde yapılması anlamına gelmektedir. E-insan kaynakları yo¨netimi, insan kaynakları portalları aracılıgˆıyla, c¸alıs¸anlar, yo¨neticiler ve insan kaynakları bo¨lu¨mleri arasında temel bir bagˆ kurmaya c¸alıs¸maktadır.

Farklı sınıflandırmalar olmasına ragˆmen, e-insan kaynakları yo¨netimi temel olarak; Operasyonel (u¨cret yo¨netimi, personel yo¨netimi, temel insan kaynakları faaliyetleri gibi), I·lis¸kisel (genis¸ insan kaynakları faaliyetleri, o¨du¨ller, performans yo¨netimi ve degˆerlendirme, gelis¸tirme, yeni personel tedariki ve sec¸imi gibi) ve Transformasyonel (o¨rgu¨tsel degˆis¸im su¨reci, stratejik reoryantasyon, stratejik yetenek yo¨netimi ve stratejik bilgi yo¨netimi gibi stratejik konular) olmak u¨zere u¨c¸e ayrılmaktadır.

Operasyonel e-insan kaynakları yo¨netiminin amacı; otomatik ve destekleyici sorumluluklar aracılıgˆıyla, insan kaynakları yo¨netiminin etkinlik ve etkililigˆini gelis¸tirmektir. I·lis¸kisel e-insan kaynakları yo¨netiminin amacı paydas¸larla ilis¸kileri ve e-insan kaynaklarının hizmet dagˆıtımını gelis¸tirmeye yardımcı olmak ve performans yo¨netimi, is¸e alma ve gelis¸tirme aracılıgˆıyla is¸letmeyi destekleyici faaliyetler ile ilgilenmektir. Transformasyonel (do¨nu¨s¸u¨mcu¨) e-insan kaynakları yo¨netiminin amacı ise, e-insan kaynakları yo¨netiminin stratejik oryantasyonu ve is¸destegˆindeki gelis¸meleri go¨stermektir.

E-insan kaynakları yo¨netiminin amac¸ları; I·nsan kaynakları talep ve arzı arasındaki dengesizlikleri izlemeye olanak sagˆlamak; Gelecekteki planlar ve politikaların formu¨lasyonu ic¸in destek sagˆlamak; C¸alıs¸anlarla ilgili bilgileri otomatik hale getirmek; C¸alıs¸anlara yo¨nelik hizmetlere daha hızlı cevap vermek ve insan kaynakları ile ilgili daha kızlı karar alabilmek; Veri gu¨venligˆi ve personel mahremiyeti sunmak; Makul bir maliyetle insanlar ve is¸ler hakkında yeterli, kapsamlı ve su¨rekli bilgi sistemi sunmak s¸eklinde sıralanabilir.

E-I·nsan Kaynakları Yo¨netimi Su¨reci

I·s¸letmenin insan kaynakları yo¨netimi ile ilgili is¸ ve is¸levleri elektronik ortamda yu¨ru¨tebilmesi ic¸in yerine getirilmesi gereken is¸lemlerin bas¸arılı bir s¸ekilde yerine getirilmesi e- insan kaynakları yo¨netimi su¨recinin bas¸arısını dogˆrudan etkilemektedir. I·s¸letmelerde e-insan kaynakları yo¨netimine gec¸is¸ su¨recinde yer alan as¸amalar sırasıyla; Bilgi yayımı, Veri tabanının olus¸turulması, Temel insan kaynakları is¸lemleri, Karmas¸ık insan kaynakları is¸lemleri ve Agˆ tabanlı insan kaynakları is¸lemleri s¸eklinde sıralanabilir.

E-I·nsan Kaynakları Yo¨netimi Sistemi ve I·s¸leyis¸i

Bir alt yapı eksikligˆi, is¸letmelerin hem emek hem zaman hem de para kaybı yas¸amasına neden olmaktadır. O nedenle e-insan kaynakları yo¨netimi sistemlerini kullanmadan o¨nce yapılması gereken ilk is¸ bilgisayar teknolojilerini kullanmaya yo¨nelik gereken bu¨tu¨n teknolojik alt yapının eksiksiz bir s¸ekilde olus¸turulmasıdır. I·lgili literatu¨re bakıldıgˆında teknolojik alt yapı ic¸erisinde yer alan ve e- insan kaynakları yo¨netimi is¸levlerinin yu¨ru¨tu¨lmesine imkan sagˆlayan unsurlar arasında en c¸ok dikkat c¸ekenler; agˆlar (networks), internet , intranet ve extranetler dir.

Agˆ olus¸turmak ya da bir agˆ ic¸inde olmak, bir su¨ru¨ bilgisayarı bir araya getirmek demektir. Bo¨ylece agˆ kullanıcıları, o agˆu¨zerindeki digˆer bilgisayarlarda bulunan veri depolarına eris¸me olanagˆı yakalarlar. Bilgisayar agˆlarının c¸es¸itli bic¸imlerde olabilmesine kars¸ın, esas olarak iki tip agˆ vardır. Bunlar; genis¸ iletis¸im agˆları ve yerel agˆlar dır. Genis¸ iletis¸im agˆları (WAN) u¨yelerini birbirine bagˆlamak amacıyla veri go¨ndermek ic¸in kabloları degˆil, telefon hatlarını kullanmaktadır. Yerel agˆlar (LAN) birbirlerine oldukc¸a yakın mesafedeki bilgisayarlardan olus¸maktadır.

Bilgisayarlar arasında kurulan agˆlar, birbirlerine bagˆlanan taraflar ac¸ısından ele alındıgˆında u¨c¸ temel agˆdan so¨z etmek mu¨mku¨ndu¨r. Bunlar; internet , intranet ve extranet tir. I·nternet , du¨nya u¨zerindeki milyonlarca bilgisayarın birbirleriyle ortak bir protokol c¸erc¸evesinde iletis¸im kurmasını ve bilgi kaynaklarını paylas¸masını sagˆlayan bilgisayar agˆlarıdır. I·nternet, kelime olarak Uluslararası C¸alıs¸ma Agˆı yani, International Network kelimelerinin ilk hecelerinin bir araya getirilmesiyle olus¸turulmus¸tur. I·ntranetler , is¸letme c¸alıs¸anlarına en ideal bilgiye ulas¸ma aracı sunan, is¸letme c¸alıs¸ma agˆlarının u¨zerine kurulmus¸olan is¸letme ic¸i bilgi paylas¸ımına olanak veren web tabanlı yapılardır. En basit s¸ekilde intranet “kurum ic¸i internet” olarak tanımlanmaktadır. I·s¸go¨ren Self-Servisi (Employee Self-Service-ESS) ise tu¨m yo¨netici ve c¸alıs¸anların kendileriyle ilgili personel bilgilerini olus¸turma, kaydetme ve du¨zeltme is¸lemlerini yapmalarına olanak sagˆlayan agˆtabanlı uygulamalar bu¨tu¨nu¨du¨r. Extranet agˆlar ise is¸letmelerin tedarikc¸ileri, dagˆıtım kanallarındaki ortakları, bayileri, acenteleri ile kurdukları ve u¨c¸u¨ncu¨ s¸ahıslara kapalı olan agˆlardır. Extranet, degˆer katan ikinci el satıcılarını ve u¨retici temsilcilerini egˆitmek ve desteklemek ic¸in kullanılabilmektedir.

Kısaca internet , du¨nya u¨zerindeki herkesin; intranet kurum ic¸inde yer alan kis¸ilerin; extranet ise is¸letmelerin tedarikc¸ileri, dagˆıtım kanallarındaki ortakları, bayileri, acentelerin kullandıkları agˆlardır.

E-I·nsan Kaynakları Yo¨netiminin Avantajları ve Dezavantajları

E-I·nsan Kaynakları Yo¨netiminin Avantajları : I·nsan kaynakları yo¨netiminin elektronik ortamda yu¨ru¨tu¨lmesinin en o¨nemli ve ilk akla gelen avantajı bilgi teknolojileri kullanılması nedeniyle insan kaynaklarıyla ilgili su¨rec¸lerin c¸ok daha hızlı yapılmasına olanak vermesidir. Bunun yanında e-insan kaynakları yo¨netiminin o¨rgu¨tler ac¸ısından birc¸ok bas¸ka avantajı da bulunmaktadır. E-insan kaynakları yo¨netiminin; evrak is¸ini azaltma, is¸ akıs¸ını elveris¸li duruma getirme, insan kaynakları ile ilgili fazla zaman alan go¨revleri otomatik hale getirme, c¸alıs¸anların self-servis (kendi kendine hizmet eden) insan kaynakları dagˆıtım sistemini kabul etmelerini gerc¸ekles¸tirme, o¨rgu¨t c¸alıs¸anlarının tu¨m o¨nemli insan kaynakları meselelerinden ve kurum olaylarından haberdar olmalarını sagˆlama, insan kaynakları sistemlerinin cevap verme su¨resini hızlandırma, daha fazla bilgi ile kararların alınmasını sagˆlama, zaman yo¨netimini gelis¸tirerek, artan bir s¸ekilde farklılas¸an ve globalles¸en is¸gu¨cu¨nu¨n degˆis¸en gereksinimlerini kars¸ılama, insan kaynaklarının esnek bir modelini sunma yoluyla maliyetlerin du¨s¸u¨ru¨lmesini ve verimin artırılmasını sagˆlama gibi yararları da bulunmaktadır.

I·s¸go¨ren self servisinin, yo¨netimle ilgili genel giderleri azaltma, daha c¸ok stratejik faaliyet ic¸in insan kaynakları kurmaylarına serbestlik tanıma, veri entegrasyonunu gelis¸tirme ve c¸alıs¸anları gu¨c¸lendirme gibi go¨ru¨nu¨r ve go¨ru¨nu¨r olmayan bazı avantajları bulunmaktadır. I·s¸go¨ren self servisinin temel fakto¨rleri; Daha iyi hizmet (%98), Daha iyi bilgi eris¸imi (%90), Maliyet azaltımı (%85), Daha modern su¨rec¸ler (%70) ve Stratejik insan kaynakları (%80 ) olarak tanımlanmaktadır.

Bunun yanında e-insan kaynakları yo¨netiminin; insan kaynaklarının etkinligˆini artırmak, maliyetleri azaltmak, yo¨netimin yu¨ku¨nu¨ hafifletmek, insan kaynakları planlamasına yardımcı olmak ve insan kaynakları uzmanlarının o¨rgu¨tlerdeki stratejik is¸ ortagˆı olmalarına imkan vermek olmak u¨zere bas¸ka avantajları da bulunmaktadır. I·s¸letmelerin insan kaynakları yo¨netiminde internet temelli teknolojiyi kullanma nedenleri s¸o¨yle sıralanabilir:

  • Tu¨m yetkili taraflara insan kaynakları ile ilgili verilere daha az masrafla sınırsız eris¸im sagˆlamaktadır.
  • O¨zellikle ku¨c¸u¨k ve orta-o¨lc¸ekli o¨rgu¨tlere insan kaynakları bilgi sistemleri yo¨netimi ic¸in ekonomik sec¸enekler sunmaktadır.
  • Ciddi miktarda veriye gerc¸ek kaynagˆından ulas¸ma fırsatı sunarak veri toplama zamanını neredeyse sıfıra indirmekte ve veri dogˆrulugˆunu artırmaktadır.
  • I·nsan kaynakları bo¨lu¨mu¨ ile ic¸ mu¨s¸teriler arasındaki sorunlu mesafeleri azaltmaktadır.
  • Kurumsal insan kaynakları enformasyonunun azalan maliyetle ku¨reselles¸mesine ve ulas¸ılabilirligˆine imkan tanımaktadır.

I·s¸letmelerin e-insan kaynakları yo¨netimini uygulamaları ic¸in; maliyetleri azaltmak buna ilaveten is¸lemlerin etkinligˆini artırmak, c¸alıs¸anlarla hat yo¨neticiler arasındaki ilis¸kilerin niteligˆini degˆis¸tirmek, tutarlı ve kapsamlı yo¨netim bilgi sistemlerini ortaya koyabilme yetenegˆini artırmak gibi birc¸ok farklı nedeni de bulunmaktadır. Yapılan bazı ampirik c¸alıs¸malar e-insan kaynakları yo¨netiminin; I·s¸lemlerin etkinligˆi ile ilgili avantajları, I·lis¸kiler ile ilgili avantajları ve Do¨nu¨s¸tu¨ru¨cu¨ etkiye yo¨nelik avantajları olmak u¨zere u¨c¸ alanda potansiyel avantajlarının oldugˆunu ortaya koymus¸tur.

E-I·nsan Kaynakları Yo¨netiminin Dezavantajları : Elektronik ortamda yu¨ru¨tu¨lecek insan kaynakları faaliyetleri ic¸in kurulan teknolojik alt yapının yetersizligˆi ve bu faaliyetlerin su¨rdu¨ru¨lebilmesi ic¸in gerekli mali imkanların olmaması, bu konuda c¸alıs¸acak personelin uzmanlık ve yetenegˆinin yeterli olmayıs¸ı vb. birc¸ok neden e-insan kaynakları yo¨netiminden beklenen avantajların ortaya c¸ıkmasını engellemekte hatta birc¸ok dezavantajı da beraberinde getirebilmektedir.

E-insan kaynakları yo¨netimi sisteminin; kurulumu ve gu¨ncellenmesi ic¸in gerekli olan zaman ve harcamalar fazla olabilmekte; Sistem kısa su¨rede gec¸erliligˆini yitirebilmekte; I·nterneti ve e-postaları kullanan c¸alıs¸anlardan bazıları etik olmayan ve yasa dıs¸ı davranıs¸larda (taciz, o¨nyargı, ayrımcılık ve cinsel saldırı gibi) bulunabilmekte ve bu hareketler sonucu ac¸ılan davalarda o¨rgu¨tler tazminat o¨demek zorunda kalabilmekte; I·nternetin ve e-postaların kullanılmasıyla birlikte, o¨rgu¨t c¸alıs¸anları, yıgˆın ileti (spam) veya o¨nemsiz posta (junk e-mail) bombardımanı ile kars¸ı kars¸ıya kalabilmekte; Bilgisayar korsanları (hackers), o¨rgu¨tu¨n bilgisayar agˆlarına saldırıda bulanabilmekte ve bir takım zararlar (bilgisayar agˆlarında tahribat, c¸alıs¸an bilgilerinin c¸alınması gibi) verebilmekte; Faaliyetlerin elektronik ortamda (sanal olarak) yu¨ru¨tu¨lmesi, c¸alıs¸anlar arasındaki yu¨z yu¨ze iletis¸imi azaltmakta hatta ortadan bile kaldırabilmekte; Sistem is¸levlerinin yu¨ru¨tu¨lmesi ic¸in gereken teknolojik alt yapının olus¸turulması ve donanımlı teknik elemanlara sahip olunması is¸letme ic¸in ek maliyetlere neden olabilmekte; Bilgi teknolojilerini tam olarak bilmedigˆi ic¸in kullanmak istemeyen c¸alıs¸anlar tepki ya da direnc¸ go¨sterebilmekte ve son olarak da sistem bazı koruyucu grup u¨yeleri u¨zerinde olumsuz birtakım etkileri neden olabilmekte ve c¸alıs¸an mahremiyeti ihlal edilebilmektedir.

E-I·nsan Kaynakları Yo¨netiminin I·s¸levleri

I·nsan kaynakları yo¨netimi is¸levleri ile ilgili literatu¨re bakıldıgˆında bu is¸levlerin temel olarak; insan kaynakları planlaması, is¸e alma, egˆitim ve o¨gˆrenme, performans yo¨netimi, kariyer yo¨netimi, is¸ degˆerlendirme ve u¨cretleme s¸eklinde sınıflandırıldıgˆı go¨ru¨lmektedir. E-insan kaynakları yo¨netimi is¸levleri dendigˆinde ise, is¸letmelerin insan kaynakları bo¨lu¨mleri tarafından yu¨ru¨tu¨len bu is¸levlerin elektronik ortamda bilgi is¸lem teknolojilerinden yararlanılarak su¨rdu¨ru¨lmesi anlas¸ılmaktadır.

E-I·nsan Kaynakları Planlaması : I·nsan kaynakları yo¨netimi is¸levlerinden ilki olan insan kaynakları planlaması , is¸letmede c¸alıs¸acak is¸gu¨cu¨nu¨, nitelik ve nicelik yo¨nu¨nden belirli bir du¨zen ic¸inde sagˆlamaktır. E-insan kaynakları planlamas ı ise, is¸letmenin gelecekte gereksinim duyacagˆı personelin nitelik ve niceligˆini belirlerken tu¨m is¸lemleri elektronik ortamda gerc¸ekles¸tirmesi anlamına gelmektedir.

Elektronik ortamda bilgisayarlar aracılıgˆıyla mevcut personelin genel bilgileri (cinsiyet, yas¸, kıdem vb.) ile o¨zel becerileri (bildikleri yabancı diller, aldıkları o¨du¨ller, sertifikalar vb.) olus¸turulacak veri tabanlarında depolanarak gelecegˆe yo¨nelik is¸gu¨cu¨ gereksinimlerinin belirlenmesinde kullanılmaktadır. I·s¸gu¨cu¨ talebinin belirlenmesinde kullanılan yargısal (delphi teknigˆi, senaryo analizleri, kıyaslama gibi) ve sayısal yo¨ntemler (trend, regresyon-korelasyon, oran analizleri gibi) bilgisayar aracılıgˆıyla yapılabilir. Gerc¸ek personel gereksinimi, yedek personel gereksinimi, ek personel gereksinimi ve bu gereksinimlerin belirlenebilmesi ic¸in gerekli olan toplam is¸yu¨ku¨, devamsızlık ve is¸gu¨cu¨ devir oranları gibi sayısal hesaplamaları da bilgisayarlar ile dogˆru ve hızlı yapmak mu¨mku¨n olmaktadır.

E-I·s¸e Alım : I·nsan kaynakları yo¨netimi is¸levlerinden ikincisi olan e-is¸e alımın iki farklı boyutu vardır: Birincisi , bos¸ pozisyonlar ic¸in is¸e uygun adayların bulunması; I·kincis i ise adaylar arasından en uygun olanların sec¸ilmesi faaliyetidir. I·s¸letmeler ac¸ık olan pozisyonları duyurmak ve nitelikli adayları is¸letmeye c¸ekmek ic¸in giderek daha fazla oranda interneti kullanmaya bas¸lamıs¸lardır. Web tabanlı is¸ ilanları; bos¸ pozisyonlar, is¸ tanımları, o¨rgu¨t ku¨ltu¨ru¨ ve marka kimligˆi ile tes¸vikler (u¨cret, u¨cret dıs¸ı yan haklar, o¨gˆrenme fırsatları, terfiler vb.) gibi konulara yo¨nelik kapsamlı bilgiler sagˆlamaktadır.

I·s¸letmelerin insan kaynakları bulmada digˆer bir deyis¸le e-is¸e almada genellikle iki farklı siteden yararlandıgˆı go¨ru¨lmektedir. Bu siteler; i s¸letmelerin kurumsal insan kaynakları web siteleri ile online web siteleri dir.

I·s¸letmelerin Kurumsal Web Siteleri : I·s¸letmelerin is¸ilanlarını kurumsal web sitelerinde yayınlanması daha fazla nitelikli adaya ulas¸abilmeyi ve adayların bas¸vurularını online olarak daha hızlı yapılabilmesini sagˆlamaktadır. I·lk kez 1990’lı yılların ortalarında ortaya c¸ıkan e-is¸e alım, gu¨nu¨mu¨zu¨n rekabetc¸i is¸gu¨cu¨ pazarında nitelikli adayların is¸letmeye c¸ekilmesinde ve yerles¸tirilmesinde insan kaynakları uygulayıcılarına yardımcı olmaktadır. Kurumsal web siteleri bir yandan is¸letmelerin tanıtımına ve kurumsal itibarına katkı sagˆlarken, digˆer yandan da adayların kolay bir s¸ekilde is¸ bas¸vurusu yapabilecegˆi bir kaynak olarak dikkat c¸ekmektedir.

Online Kariyer Siteleri: Son yıllarda is¸ arayanlar ic¸in en c¸ok kullanılan kaynaklardan birisi de online kariyer siteleridir. O¨zellikle yeni mezun adayların daha c¸ok tercih ettigˆi online kariyer sitelerinin gu¨n gec¸tikc¸e daha fazla ilgi c¸ektigˆi go¨ru¨lmektedir. I·nternet ortamında personel temin eden ve kariyer danıs¸manlıgˆı yapan is¸letmelerin sundugˆu hizmetler; S iteye bas¸vuran adaylara kariyer danıs¸manlıgˆı yapmak; I·s¸letmelerin nitelikli profesyonellere en gelis¸mis¸ ve ekonomik yoldan ulas¸ma ve is¸letmelerin onlara sagˆlayacagˆı fırsatları adaylara duyurma olanagˆı vermek; Adayların birc¸ok is¸ fırsatından anında haberdar olmasını ve bu is¸e kolayca bas¸vurabilmelerini sagˆlamak; Adayların, o¨zgec¸mis¸lerini hazırlamalarına yardımcı olmak; Pozisyona ve is¸letmeye go¨re arama yapabilmek; Bas¸vurulacak is¸letmeler hakkında detaylı bilgi vermek; Adayların, c¸alıs¸mak istedikleri is¸ alanları, is¸letmeler ve s¸ehirlere go¨re ilanlarını ayırmak; U¨niversite o¨gˆrencileri ic¸in o¨zgec¸mis¸ hazırlama rehberi, staj imkanı ve yurtdıs¸ı u¨niversiteler rehberi sunmak; I·s¸letmelerin go¨ru¨s¸mek istedikten adaylara online olarak davet mektubu go¨ndermek s¸eklinde sıralanabilir. U¨lkemizde yaygın bir s¸ekilde kullanılan online kariyer siteleri ic¸erisinde o¨ne c¸ıkanlar; kariyer.net, yenibiris¸.com, secretcv.com ve elemanonline.net ’dir.

E-is¸e alım ic¸erisinde yer alan e-sec¸im; Elektronik is¸ analizi, Elektronik bas¸vuru ve o¨n inceleme, Elektronik testler ve degˆerlendirmeler, Elektronik mu¨lakatlar, E-Sec¸im kararı, Elektronik sec¸im sisteminin degˆerlendirilmesi as¸amalarından olus¸an bir su¨rec¸tir.

I·s¸letme ac¸ısından bakıldıgˆında internetin personel temin ve sec¸iminde kullanılmasıyla elde edilen avantajları; i stenilen bilgiye hızlı eris¸im, o¨zgec¸mis¸leri standart formatta alma, 7 gu¨n 24 saat ilan yayınlatma, is¸letmelerin tanıtım imkanları, gereksiz zaman kayıplarında azalma, is¸e alınan kis¸i bas¸ına du¨s¸en maliyetlerde azalma, her zaman gu¨ncel bilgiye eris¸ebilme, nitelikli adaylara dogˆrudan ulas¸abilme s¸eklinde sıralanabilir. E-is¸e alım is¸levinin adaylar ac¸ısından getirdigˆi avantajları ise; is¸letme sec¸iminde kolaylık, 7 gu¨n 24 saat kolay ulas¸ım, bas¸vuru maliyetlerinden tasarruf, o¨zgec¸mis¸ bilgilerini gu¨ncelleyebilme, aktif veya pasif olarak is¸ arayabilme ve istenen is¸letmelere kars¸ı o¨zgec¸mis¸in gizli tutulabilmesi s¸eklinde ifade edilebilir.

E-O¨gˆrenme : E-insan kaynakları yo¨netimi is¸levlerinden bir digˆeri olan e-o¨gˆrenme ; egˆitim ve o¨gˆrenim programlarının tu¨m elektronik medya, internet, intranet, uydu yayınları, ses video/c¸alarlar, etkiles¸imli TV ve CD-Rom gibi arac¸lar aracılıgˆı ile yu¨ru¨tu¨lmesi olarak tanımlanmaktadır. 1990’lı yıllarda bilgisayarların ve internet teknolojisinin o¨gˆrenme su¨recine da^hil edilmesi ile gu¨ndeme gelen e-o¨gˆrenme, senkron (es¸ zamanlı) ve asenkron (es¸ zamansız) olmak u¨zere iki s¸ekilde gerc¸ekles¸tirilmektedir. Senkron o¨gˆrenmede o¨gˆrenen ve o¨gˆreticiler farklı mekanlarda olsalar bile aynı zamanda o¨gˆrenme ortamında yer almakta ve o¨gˆrenme etkiles¸imli bir s¸ekilde olmaktadır. Asenkron o¨gˆrenmede ise o¨gˆrenen ve o¨gˆreticiler hem zaman hem mekan olarak farklı zamanlarda o¨gˆrenme ortamlarında yer almaktadırlar. E- o¨gˆrenme, bir uzaktan o¨gˆrenme anlayıs¸ı ve kendi kendine o¨gˆrenme yo¨ntemidir. E-o¨gˆrenme, elektronik ortam kullanılarak, agˆırlıklı olarak da bilgisayar kullanarak o¨gˆrenmedir. O¨rgu¨tlerdeki e-o¨gˆrenme su¨rec¸leri, c¸evrimic¸i (online) ve c¸evrimdıs¸ı (offline) s¸ekilleri ic¸ermektedir. C¸evrimic¸i o¨gˆrenme , kurumsal agˆ yapısını yani intraneti veya interneti kullanarak o¨gˆrenme anlamını tas¸ımakta ve bu durum web tabanlı egˆitim/o¨gˆrenme (web based training/learning) olarak adlandırılmaktadır. C¸evrimdıs¸ı o¨gˆrenme ise CD-ROM ve bilgisayar kullanılarak o¨gˆrenme yani bilgisayar tabanlı egˆitim/o¨gˆrenme (computer based training/learning) s¸eklinde ifade edilmektedir.

E-o¨gˆrenmenin avantajları; Maliyetten ve zamandan tasarruf sagˆlamak, Bilgiye ulas¸ma kolaylıgˆı, Bilgiyi paylas¸ma yani iletis¸im kolaylıgˆı, Bilgi edinmede su¨re ile sınırlı olmama ve Egˆitimde verilmek istenen bilgilerin gu¨ncellenme kolaylıgˆıs¸eklinde sıralanabilir. E-o¨gˆrenmenin dezavantajları s¸o¨yle sıralanabilir: C¸evrimic¸i is¸lemler, c¸es¸itli nedenlerle zaman alıcı olabilmektedir. Mevcut yazılımlar haricinde ekstra yazılımlar gerekebilmektedir. Uygulamanın bas¸langıcındaki ilk maliyetler (bilgisayar ve multimedya paket alımları) yüksek olabilmektedir. Mobil olarak çalışanlar için işyerlerinde verilen eğitimler, onların örgütleriyle bütünleşmelerini ve kendilerini örgütlerine ait hissetmelerini sağlarken, bo¨yle bir olanagˆın e-o¨gˆrenme ile ellerinden alınması, bu c¸alıs¸anların, o¨rgu¨tleriyle bagˆlantılarının kesildigˆi s¸eklinde hissetmelerine yol ac¸abilmektedir . En uygun ve is¸levsel web sitesinin belirlenmesi zor olmaktadır. 40 yas¸ından bu¨yu¨k olan c¸alıs¸anlarda teknoloji korkusu olabilmektedir. Egˆitim veren kis¸iler kendi konularında uzman olsalar da, c¸evrimic¸i o¨gˆretme ve o¨gˆrenme metotlarında tecru¨besiz olabilmektedirler . Metin-tabanlı e-o¨gˆrenme sırasında go¨rsel ve is¸itsel davranıs¸ ve is¸aretler bulunmamaktadır. Egˆitime katılanlar arasında elektronik medyalar (chat, mail gibi) kullanılarak yapılan tartıs¸malardaki sosyal etkiles¸im ile yu¨z-yu¨ze yapılan tartıs¸malardaki sosyal etkiles¸im kalite olarak birbirinden farklı olmaktadır. C¸alıs¸anlardan bazıları e-o¨gˆrenmeye hazır olmadıkları ic¸in bu durum onlarda endis¸eye yol ac¸abilmektedir .

E-Performans Degˆerleme : Performans degˆerleme, o¨nceden belirlenmis¸ standart o¨lc¸u¨tler dogˆrultusunda c¸alıs¸anların performansının o¨lc¸u¨lmesi ve degˆerlendirilmesi su¨recidir. Performans degˆerlemenin amac¸larını; c¸alıs¸an performansına dair sistematik bilgi sagˆlamak, performans standartlarını gelis¸tirmek, c¸alıs¸anı kendi performansı hakkında bilgilendirmek, c¸alıs¸andan beklenenleri ac¸ık ve net olarak anlatmak ve is¸letmenin amac¸larına uygun bireysel performans gelis¸imini sagˆlayabilmek s¸eklinde sıralamak mu¨mku¨ndu¨r.

E-Kariyer Yo¨netimi : Kariyer yo¨netimi; c¸alıs¸anların kariyer gereksinimleri ile o¨rgu¨tu¨n gereksinimlerini daha iyi es¸les¸tirmek ic¸in genelde yo¨neticilerin kullanacagˆı faaliyetler bu¨tu¨nu¨du¨r ve kariyer planlaması ile kariyer gelis¸tirme olmak u¨zere iki temel faaliyet as¸amasındaki degˆis¸ik c¸alıs¸maları kapsamaktadır. I·s¸letmeler e-kariyer yo¨netimi su¨recindeki kariyer danıs¸manlıgˆını ya kendi web sayfaları ya da online kariyer siteleri aracılıgˆıyla gerc¸ekles¸tirmektedirler.

E-I·s¸ Degˆerleme ve E-U¨cretleme : I·nsan kaynakları yo¨netiminin birbirleriyle en yakından ilis¸kide olan iki is¸levi is¸ degˆerleme ve u¨cret yo¨netimidir. I·s¸letmede adil u¨crete ulas¸manın temel yolu dogˆru ve dikkatli bir s¸ekilde is¸ degˆerlemesi yaparak is¸lerin degˆerini belirlemek ve is¸ degˆerlemesi sonuc¸larına go¨re c¸alıs¸anların u¨cretlerini belirlemektir. I·s¸ degˆerlemenin o¨ne c¸ıkan iki farklı bic¸imi; Analitik olmayan yaklas¸ım ve Analitik yaklas¸ım dır. Analitik olmayan yaklas¸ım da is¸ler bir bu¨tu¨n olarak digˆer is¸lerle kars¸ılas¸tırılarak sıralanmaktadır. Karmas¸ık olan analitik yaklas¸ım ise; her bir is¸i tamamlayan fakto¨r ve elemanların ayrıntılı bir s¸ekilde ortaya konmasını gerektiren c¸alıs¸malardan olus¸maktadır. U¨cretlendirme is¸levi genel olarak, is¸ analizleri aracılıgˆıyla is¸lerin o¨zelliklerinin tanımlanması, is¸ degˆerlemesiyle is¸lerin go¨receli degˆerlerinin belirlenmesi, ilgili is¸gu¨cu¨ piyasası ic¸in gec¸erli cari u¨cretler aras¸tırılarak is¸ degˆerlemenin bir o¨deme yapısı ic¸inde puanlara do¨nu¨s¸tu¨ru¨lmesi ve is¸in parasal degˆerinin belirlenmesi gibi as¸amaları ic¸ermektedir. E-u¨cretlendirme sistemleri (e-U¨S) bu su¨reci c¸ok yo¨nlu¨ olarak daha kolay hale getirmektedir. E-u¨cretleme; o¨rgu¨tu¨n u¨cretlemeye ilis¸kin veri ve bilgileri web (agˆlar) u¨zerinden toplamasını, saklamasını, is¸lemesini, analiz etmesini, kullanmasını ve dagˆıtmasını ifade eden bir yaklas¸ımdır.

E-u¨cretlemenin avantajları s¸o¨yle o¨zetlenebilir: Gereksinim duyulan nicel analiz ve c¸alıs¸malar hızlı ve dogˆru bic¸imde yapılarak u¨cret miktarının belirlenmesinde hız ile dogˆruluk sagˆlanmaktadır. O¨rgu¨t ic¸i u¨cret aras¸tırmaları liyakate, pozisyona, zamana ve yıla go¨re yu¨ru¨tu¨lerek c¸ok daha gerc¸ekc¸i u¨cret politikaları saptanabilmektedir. Digˆer insan kaynakları uygulamalarına do¨nu¨k bilgilerden yararlanılarak is¸letme ic¸i her is¸ grubuna go¨re u¨cret tip ile oranlarını go¨steren is¸ sınıflandırmaları olus¸turulabilmektedir. C¸alıs¸anlara do¨nu¨k u¨cret dıs¸ı maddi yardımların (sigorta, sagˆlık ve emeklilik gibi) finansal ac¸ıdan etkili yo¨netilmesi ic¸in dogˆru ve etkin denetimler yapılmaktadır.

İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.